Bukefalos 28 år!

Maira

Trådstartare
USA (skulle det ju stått förstås)

Vad håller på att hända med landet?

Skuldtak, avlyssningsskandaler, FN-resolution... mm.

Håller världens "storebror" på att välta? :cautious:
 
Sv: Usa

USA (skulle det ju stått förstås)

Vad håller på att hända med landet?

Skuldtak, avlyssningsskandaler, FN-resolution... mm.

Håller världens "storebror" på att välta? :cautious:

Två imperier, beroende av varandra (Kina o USA)
et ena för kapital dvs lån och det andra för en marknad för sina varor + att man placerat stora mängder kapital där.

Kraschar USA går Kina samma väg inom kort.
Fan vet vad som händer Sverige när de stora elefanterna snubblar
 
Sv: Usa

Gameplay and posturing.
2014 är det val till Representanthuset och vissa Senatorsposter, man flyttar fram sina positioner helt enkelt.
Men om Hillary ställer upp 2016 så vinner hon enkelt, därför är Republikanerna skiträdda.
 
Sv: Usa

Gameplay and posturing.
2014 är det val till Representanthuset och vissa Senatorsposter, man flyttar fram sina positioner helt enkelt.
Men om Hillary ställer upp 2016 så vinner hon enkelt, därför är Republikanerna skiträdda.

ett problem är väl att pga den senaste turbulensen och vad som riskerar att hända straxt efter årsskiftet så ger de goda amerikanerna faan i å konsumera till jul, med arbetslöshet o sämre konjunkturer som följd
 
Sv: Usa

Två imperier, beroende av varandra (Kina o USA)
et ena för kapital dvs lån och det andra för en marknad för sina varor + att man placerat stora mängder kapital där.

Kraschar USA går Kina samma väg inom kort.
Fan vet vad som händer Sverige när de stora elefanterna snubblar

Hmm... Funderar på hur stor del USA Kina "äger"?
 
Sv: Usa

USA (skulle det ju stått förstås)

Vad håller på att hända med landet?

Skuldtak, avlyssningsskandaler, FN-resolution... mm.

Håller världens "storebror" på att välta? :cautious:


Det har redan vält, eller för all del det beror på hur man ser det.

Om man tänker sig USA som vitt, protestantiskt (och i då i meningen djävligt reformerta hard-core) medelålders feta medelålders män, de som syns på fox och har en egen radiokanal, så finns det inte längre.

Å andra sidan har USA inte vält för att man faktiskt, i viss mån, diskuterar hur man ska göra med de papperslösa.

Å en annan sida har USA vält för att man är helt oproportionerlig i vad man lägger skattepengarna på. Mellan tummen och pekfingret så lägger man mer pengar på krigsmakten själv än vad sammanlagt de tio närmaste gör. Alltså inte Ryssland och Kina för sig, utan Ryssland, Kina plus alla andra. Och det är liksom inte så att man riskerar att bli invaderande av Kanada.

Å en helt annan sida så uppvisar USA alla tecken på ett imperiums undergång. De rika tar allt, de fattiga får underhållning, det politiska systemet jobbar för egna förmåner och den egna egot, inte för landet....
 
Sv: Usa

Gameplay and posturing.
2014 är det val till Representanthuset och vissa Senatorsposter, man flyttar fram sina positioner helt enkelt.
Men om Hillary ställer upp 2016 så vinner hon enkelt, därför är Republikanerna skiträdda.

Eftersom republikanerna vann 2010 när det var folkräkning så sitter de flesta republikanerna säkert på sina poster. Man ritade helt enkelt om valdistrikten så att demokraterna bara inte kan vinna.

I de områden demokraterna kan vinna inför man lagar som gör det omöjligt för personer som kan tänkas rösta demokratiskt att göra det. Man förbjuder "poströstning" man ställer omöjliga krav på ID. Lite exakt som man gjorde i södern innan medborgarrättsrörelsen (se Mississippi brinner) för att hindra FEL personer att rösta.

Så krasst är det kanske 50 -70 platser i spel.. De andra 200 republikanerna försöker att se till att de inte blir utmanade av ännu mer galna tea-party för sin säkra plats i primärvalen
 
Sv: Usa

Om man tänker sig USA som vitt, protestantiskt (och i då i meningen djävligt reformerta hard-core) medelålders feta medelålders män, de som syns på fox och har en egen radiokanal, så finns det inte längre.

Minns att efter president-valet, när Obama vann igen, var nån vit man som uttryckte att han inte kände igen sitt Amerika längre. Jag som tittade utifrån kunde bara konstatera att nån annan än han och hans rika vita kompisar kanske också bor i detta stora land, och de kanske är trötta på det vita gubbväldet. Och det finns liksom fler unga, färgade och kvinnor om man räknar dem, vilket republikanerna gör ibland med rätt pinsamma försök till röstfiske.

Jag funderar lite på hur svenskarna hade reagerat om våra politiker satt så mycket käppar i varandras hjul att landet inprincip stannade i två veckor? Jag hade blivit skitförbannad över sådana barnsligheter, men samtidigt känt mig rätt maktlös till nästa val.
 
Sv: Usa

USA-imperiet har haft sin tid, nu börjar vägen mot undergången.

Men det är inget nytt, alla imperier går under förr eller senare. Det verkar vara något av en konstant i universum, ungefär som att förhållandet mellan en cirkels omkrets och dess diameter är konstant så kommer alla imperier att sönderfalla.

Historiskt har alla sådana sönderfall föregåtts av att alla rikedomar har blivit alltmer koncentrerade hos ett fåtal och att individerna har börjat bry sig endast om egen vinning istället för det allmännas bästa. Detta ser vi ju typiska exempel på i dagens USA... Vilket skiljer sig markant mot hur USA såg ut under sin kulmen i mitten på 1900-talet.

Utan gemensamma mål och ideal för folket så går imperiet mot sitt sönderfall, det är som sagt var att anse som en naturlag.

USA kommer förmodligen efter ett sönderfall eller rentav en krasch att komma på fötter igen, men dom kommer aldrig igen att bli en sådan supermakt som dom en gång har varit.

Istället kommer världen att delas mellan ett flertal stormakter som Kina, Indien, Brasilien, USA, Ryssland, Eu (???) och så småningom kanske även Afrika. Detta innebär ju även att de fixerade alliansernas tid snart är förbi, vi kommer inte längre att ha NATO vs WP utan mer alla mot alla. Framtiden kommer att bli mer turbulent än den stillsamma eran efter 2:a världskriget fram till Georgienkriget... Nu är det hög tid att rusta sig väl både ekonomiskt (läs råvarutillgångar) såväl som militärt. Dags att börja ladda bössan igen mao :cautious:
 
Sv: Usa

Samtidigt har vi färre konflikter än någonsin i världen och det tjänar alla på. Den globalisering vi sett, med fred, ger mer pengar i fickan än den oro vi haft innan.

Så även om det finns krafter som vill se världen brinna, så tror jag att krafterna för att den ska utvecklas mer positivt, med mer handel och utbyte, är starkare och har mer pengar (just nu)

Men som du säger, då får inte några få sitta på alla pengarna utan folket måste kunna frodas också.
 
Sv: Usa

Å en annan sida har USA vält för att man är helt oproportionerlig i vad man lägger skattepengarna på. Mellan tummen och pekfingret så lägger man mer pengar på krigsmakten själv än vad sammanlagt de tio närmaste gör. Alltså inte Ryssland och Kina för sig, utan Ryssland, Kina plus alla andra. Och det är liksom inte så att man riskerar att bli invaderande av Kanada.

Och hur mycket gott har det kommit ut av deras millitära satsningar utomlands? Förutom vid landstigningen vid Normandie möjligen. :angel:
 
Sv: Usa

USA-imperiet har haft sin tid, nu börjar vägen mot undergången.

Men det är inget nytt, alla imperier går under förr eller senare. Det verkar vara något av en konstant i universum, ungefär som att förhållandet mellan en cirkels omkrets och dess diameter är konstant så kommer alla imperier att sönderfalla.

Historiskt har alla sådana sönderfall föregåtts av att alla rikedomar har blivit alltmer koncentrerade hos ett fåtal och att individerna har börjat bry sig endast om egen vinning istället för det allmännas bästa. Detta ser vi ju typiska exempel på i dagens USA... Vilket skiljer sig markant mot hur USA såg ut under sin kulmen i mitten på 1900-talet.

Utan gemensamma mål och ideal för folket så går imperiet mot sitt sönderfall, det är som sagt var att anse som en naturlag.

USA kommer förmodligen efter ett sönderfall eller rentav en krasch att komma på fötter igen, men dom kommer aldrig igen att bli en sådan supermakt som dom en gång har varit.

Istället kommer världen att delas mellan ett flertal stormakter som Kina, Indien, Brasilien, USA, Ryssland, Eu (???) och så småningom kanske även Afrika. Detta innebär ju även att de fixerade alliansernas tid snart är förbi, vi kommer inte längre att ha NATO vs WP utan mer alla mot alla. Framtiden kommer att bli mer turbulent än den stillsamma eran efter 2:a världskriget fram till Georgienkriget... Nu är det hög tid att rusta sig väl både ekonomiskt (läs råvarutillgångar) såväl som militärt. Dags att börja ladda bössan igen mao :cautious:
Amen! :bow:

Ett problem är att folk inte tror att det kommer att bli problem för det är "så långt bort och det har ju inte hänt nåt". Jag säger bara att alla är saliga på sin tro och väljer man att ha skygglappar och inga glasögon så ser man inte klart. Här i "lilla landet lagom", mellanmjölkens land kan väl ändå inget hända, eller???

Jag säger bara: dream on baby, kollapsen har börjat på nästa steg!
 
Sv: Usa

Eftersom republikanerna vann 2010 när det var folkräkning så sitter de flesta republikanerna säkert på sina poster. Man ritade helt enkelt om valdistrikten så att demokraterna bara inte kan vinna.

I de områden demokraterna kan vinna inför man lagar som gör det omöjligt för personer som kan tänkas rösta demokratiskt att göra det. Man förbjuder "poströstning" man ställer omöjliga krav på ID. Lite exakt som man gjorde i södern innan medborgarrättsrörelsen (se Mississippi brinner) för att hindra FEL personer att rösta.

Så krasst är det kanske 50 -70 platser i spel.. De andra 200 republikanerna försöker att se till att de inte blir utmanade av ännu mer galna tea-party för sin säkra plats i primärvalen

Jo republikanerna kan tvinga sig kvar ett litet tag till. Egentligen är de dock skitskraja för demografin talar emot dem.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 222
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 519
Senast: Tranan
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 159
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 987
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp