Ushanimej, ännu en utebox fråga

malinsky

Trådstartare
Vi har en ladugårdslänga på tomten. På baksidan av (långsidan) ladugården tänkte jag bygga 3st uteboxar rakt ut.

Bifogar en icke skalenlig ritning så ni förstår hur jag menar
stallet_test.jpg



Shit, vad liten den blev. Den långa som inte har ngt slut är bef ladugård med stallgång och sadelkammare. uteboxarna som sticker ut med tak över gången och hagen i anslutning till detta.

Iom att det är uteboxar, måste de vara isolerade? Taket bör vara det, eller? "Stallet" inne (som endast bli stallgång och sadelkammare)blir det värme i, samt varm och kallvatten. Dock ingen spolspilta tror jag som jag hade tänkt i stallgången, jag får se hur mkt pengar som går åt.

Vilket virke kan/bör man använda? Har ni ngt tips var man kan hitta billigt (men bra) virke?

Hade tänkt gräva ur och lägga in grus/sand i botten där uteboxarna ska vara samt i "gången" som blir emellan.

Tror ni det funkar på sikt att ha ngn forma av "lösdrift" där hästarna kan få gå in i boxarna om och när de vill på dagarna? vilka dörrar bör jag ha då?
 
Senast ändrad:
Sv: Ushanimej, ännu en utebox fråga

någon som fattar något av det jag menar..

..bilden som jag klippt in är dessutom stor när jag tar upp den på datorn, men när jag sparar ned den blir den mikro-liten.. hur göra?
 
Sv: Ushanimej, ännu en utebox fråga

Vi har en ladugårdslänga på tomten. På baksidan av (långsidan) ladugården tänkte jag bygga 3st uteboxar rakt ut.

Bifogar en icke skalenlig ritning så ni förstår hur jag menar
stallet_test.jpg



Shit, vad liten den blev. Den långa som inte har ngt slut är bef ladugård med stallgång och sadelkammare. uteboxarna som sticker ut med tak över gången och hagen i anslutning till detta.

Iom att det är uteboxar, måste de vara isolerade? Taket bör vara det, eller? "Stallet" inne (som endast bli stallgång och sadelkammare)blir det värme i, samt varm och kallvatten. Dock ingen spolspilta tror jag som jag hade tänkt i stallgången, jag får se hur mkt pengar som går åt.
Tycker att de ska var isolerade, taket i synnerhet.

Vilket virke kan/bör man använda? Har ni ngt tips var man kan hitta billigt (men bra) virke?
Hade tänkt gräva ur och lägga in grus/sand i botten där uteboxarna ska vara samt i "gången" som blir emellan.
Ganska bra att lägga ngt isolerande material där oxå
Tror ni det funkar på sikt att ha ngn forma av "lösdrift" där hästarna kan få gå in i boxarna om och när de vill på dagarna? vilka dörrar bör jag ha då
JA!
Delbara dörrar som går att ställa upp helt.
Mina kan dela box om jag inte vill ha bägge dörrarna öppna.
 
Sv: Ushanimej, ännu en utebox fråga

Jag kan inte se din bild, men jag tycker inte att du ska isolera dina uteboxar (om de är tänkta som just uteboxar).
de boxar man kan köpa färdigtillverkade och bara montera själv är inte isolerade. Oftast är det granplank i väggarna eller formplyfa. I taaket är det plåt med en fuktspärr under för att förhindra kondens. Mellan tak och vägg en öppning på ca 10 cm för optimal luft och ventilation.¨
Även om väggarna är oisolerade är de täta och boxen blir dragfri. jag har själv ett par sådana uteboxar och temperaturen i dem på morgonen (om hästarna stått inne på natten) är betydligt varmare än ute även mitt i vintern. Luften känns bra.
Tidigare hade jag en isolerad utebox och den blev alldeles för tät. Där hade man varit tvungen att sätta in någon form av mekanisk ventilation för att inte luften skulle bli dålig.
 
Sv: Ushanimej, ännu en utebox fråga

http://pg.photos.yahoo.com/ph/latexabest/detail?.dir=3975&.dnm=eec4.jpg&.src=ph

Så här såg våra uteboxar ut förra vintern. Byggda av trä från ByggMax, och med en mellanvägg av putsade Lecablock.Här bodde våra två hästar från mitten av november, och klarade den hårda vintern när det ofta var ner emot 20 minusgrader.
Nu har vi rivit framkanterna och murat med Lecablock istället, men dörrarna ser ut som tidigare. Som du ser är det inte isolerat alls :D

Vatten hämtar vi i en länga som ligger i vinkel med stallet, och i samma länga finns även en uppställningsplats med bra belysning för exempelvis hovslagare.

Underlaget i våra boxar är stampat jordgolv. Nu i sommar har vi fyllt på med ett lass stenmjöl i varje box. Vi har torvbädd, som vi ibland gör lite ljusare med hjälp av spån.

Immer
 
Sv: Ushanimej, ännu en utebox fråga

så man måste inte ha gjutet golv? låter bra, stenmjöl underst låter bra också.
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 642
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 190
Senast: azagh
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 037
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Nu är det såhär att inom en framtid har ev jag och sambon möjliget att köpa gården vi hyr ett hus på, och då ska det bli stall av...
2
Svar
33
· Visningar
4 502
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp