Ut i sadeldjungeln...

Miljon

Trådstartare
Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte precis lättare av att det är ungefär lika lätt att hitta en bra, oberoende sadelutprovare häromkring, som det är att hitta en nål i en höstack.

Nu ska jag sluta gnälla och istället berätta vad det är för sadel jag är ute efter, så kanske ni kan tipsa om vilka märken och modeller som kan vara värt att försöka prova.
* Rund rygg med i det närmsta obefintlig manke
* Ganska vid, så inget märke som inte går upp i lite vidare storlekar är aktuellt
* Något överbyggd
* Lätt svängd rygg

Önskemål eller krav på sadeln:
* Kort anläggningsyta (inte extremt kort, men det bör vara en sadel av modell kortare iallafall)
* Hoppsadel
* Stort plus om det är ganska framskuren kåpa pga långa ryttarben
* Köper gärna (helst) en begagnad, och prisklassen bör vara ca 5-10.000

Jag har för mig att det fanns en jättelång lista förr med massa olika sadelmärken och på ett ungefär hur de var i bom, vidd och form och vilka hästar de passade, men nu kunde jag inte hitta den :confused:
Iallafall, kanske någon kan tipsa om vilka märken jag kan försöka jaga rätt på för att prova? Så får jag ta det därifrån sen med att leta en sadelutprovare som kan hjälpa mig med de sadlar jag vill prova.
Den enda sadelutprovaren jag har 100% förtroende för har en helt annan inriktning än hoppsadlar och har inga sådana alls i sitt sortiment. Jag är dessutom osäker på om hen ens skulle kunna och vilja titta på hoppsadlar om jag lyckades låna ihop ett gäng sådana att ta med dit.
 
Jag tänkte Amerigo, eller Equipe ändä fram till prislappen. Tycker Amerigo funkar bra på just överbyggda med kort anläggningsyta. Begagnat kanske?
 
Jag tänkte Amerigo, eller Equipe ändä fram till prislappen. Tycker Amerigo funkar bra på just överbyggda med kort anläggningsyta. Begagnat kanske?

Kollade lite snabbt på begagnatmarknaden, men verkar vara glest om sådana där inom budgeten. Lät ju annars som något värt att prova.
Gör iallafall en mental notis om att hålla koll efter möjlighet att prova dem ändå, ibland behöver man ju spräcka budgeten :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: pajaztar
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp