Bukefalos 28 år!

Ut med groov, in med korn..!!?

K

Kafferosta

Hejsan!

Mycket snack om protein nu, när mångas hövärden är som de är. Har en smäcker varmblodstravare, sto som är en relativt svårfödd tös vars hull och muskler gärna får öka lite :smirk: Ser att många ger sina hästar lusern som proteintillskott, och det gör även jag :) ger också krafft groov 125 men tycker att det är lite för dyrt tyvärr, då det går åt så snabbt :crazy: Har nu köpt krossat korn (som tidigare ägare gett hästen) och funderar på om korn (ev. med några nävar hel havre) kan ersätta grooven, eller tappar hästen lätt i hull då? :confused: Vill alltså helst inte ge något (dyrt) färdigfoder utan ge "rent" foder med tillskott av mineraler. Funderar även vilket som är bäst, att stöpa helt korn eller ge krossad korn.. havre i större mängd som kraftfoder känns inte aktuellt då jag tror att havre skulle göra henne alltför pigg/stissig.

Vad skulle jag annars kunna kombinera korn med, för hullets skull?
- Linfrökaka verkar populärt men bra för detta syfte?

Hästen har i princip fri tillgång till oanalyserat hö/hösilage. Ja det är jättebra att analysera, ska göra detta nästa år men nej, det blir ingen analys i år så den diskussionsbiten hoppar jag gärna över.

F.ö får hon:
  • "en skvätt" linfröolja/sojaolja
  • ca 2 kg lusern hackad strå
  • ca 1,5 kg krafft groov 125
  • drygt en dl foderjäst
  • ett gäng morötter och två knäckebröd :smirk:

Detta blev ett rätt luddigt inlägg märker jag, men jag hoppas att ni kanske kan råda mig lite ändå, kring detta med lite mer proteinrika fodervarianter. - rent allmänt alltså, gissar att det finns fler där ute som har liknande funderingar som jag.. När det gäller just min häst så är hon nu inte under träning pga en lindrig hovböld men går allt som det ska, så hoppas jag att vi snart är "back on track" igen :)

Fotot från sommarbetet i somras:

yrlajpg.jpg


I boxen, November:

november.jpg


Mvh Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Du kan inte få upp proteinbehovet med korn!

Jag skulle gett antingen soya eller kvarnbys lusern som är relativt billigt (batalar 110-115 för 30 kg och ger 3 kg om dagen).

Såg nu att du ger lusern också, jag skulle bytt ut hacket och grooven mot kvarnbys lusern, så får du både upp proteinet och får en billigare foderstat!
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Var finner man Kvarnby foder? har tillgång till bl.a Krafft och hippos sortiment här i området. Köpte idag "Green power" lusern istället för Kraffts lusern. tror inte att det är någon större skillnad på dessa, förutom att personalen trodde att green power inhöll mer melass än krafft.

men du menar att det skulle kunna funka att ge enbart lusern plus hö/hösilage och skippa det andra, har jag förstått dig rätt då?

Vet inte om jag är så pigg på att ge alltför koncentrerat proteintillskott, vilket väl soja är? - Har soja lätt för att ge t.ex gallor?

Mvh Tessan
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

F.ö får hon:
  • "en skvätt" linfröolja/sojaolja
  • ca 2 kg lusern hackad strå
  • ca 1,5 kg krafft groov 125
  • drygt en dl foderjäst
  • ett gäng morötter och två knäckebröd :smirk:

Ooups! glömde betforen, - hästen får dagligen 0,6 liter (torr) betfor också. Givetvis svälld innan fodring.

mvh Tessan
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Green power innehåller mindre protein än kraffts. Hippo alfa är ganska likt lusern och mycket billigare än kraffts lusern och groov.
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Green power innehåller mindre protein än kraffts. Hippo alfa är ganska likt lusern och mycket billigare än kraffts lusern och groov.

men det kan inte skilja mycket? Inte efter vad vi såg på påsarna då vi jämförde i stallet idag.

Vet du vad Hippo Alfa kostar?

Mvh Tessan
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Hejsan!

Jag är delägare i en svårfödd f.d. varmblodstravare på 5 år. Han får fri tillgång på hö eller ensilage. I övrigt äter han 2 liter hel havre, 1,5 liter krossat kron, 2dl soya, 1dl mineraler och 3dl kokta linfrön / dygn.

Detta kraftfoder äter han året runt, även då han går på gräsbete. Då håller han sig fin i hullet, även om han inte blir rund eller fet.

Varken havre, korn eller soya kostar alltför mycket, så det passar även "den lilla plånboken".

Han har tidigare, hos tränare, stått på "färdigt foder" och begränsat med hö. Han var en hetsätare då han kom, men äter långsamt nu, då han vet att det alltid finns mat.
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Oljan du ger försämrar ju också smb råprot/energi-kvoten om du har proteinbrist. Varför ger du olja?
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Blev intresserad när jag läste ditt påstående att olja minskar råprotein/energi kvoten. Har aldrig hört detta innan. Finns det något vetenskapligt bevis för detta (SLU eller annat) eller är det genom mun till mun du fått höra detta.

Har nämligen som så många andra ett hö med lågt värde av protein och en del i stallet ger olja. Skulle detta då motverka t.ex lucerntillskott eller soya för att höja proteinet?
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Att kvoten försämras bevisas rent matematiskt. Kvoten är ju relationen mellan MJ och protein. Tex en foderstat med 500 smlt prot och 80MJger kvot 6,25 medan en foderstat på 500smlt råprot och 100 MJ ger en kvot på 5.
Olja innehåller massor av energi(MJ) och ingen protein. Däremot minskar ju inte proteinvärdet i sig.
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Om du vill ha ner din foderkostnad så kan du ju ge Inte_Ungs blandning.
Hälften-hälften av lusernpellets och sädkross.
Lusernpellets måsta blötas.
Jag ger 3:15/kg (inklusive moms) för lusernpellets med 122g smbrp i, nästan lika mycket som i Groov 125.

Med 6 kg av den gröten som grundfoder så kan du nog fylla på med ditt oanalyserade hö som bukfylla.
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Om du tillsätter något med 3,1MJ/dl och 0(noll) i protein.
Så är det en matematiskt sanning att protein/MJ sjunker.

Det är inte SLU du behöver för det, det är Matematicum.
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Oljan du ger försämrar ju också smb råprot/energi-kvoten om du har proteinbrist. Varför ger du olja?

Nu vet jag ju faktiskt inte om det verkligen är "proteinbrist" det handlar om men jag vill ändå försäkra mig om att hästen får bra med protein, då hon är relatativt svårfödd och kräver hyffsade mängder (grov)foder.. jag ger inga mängder av oljan, men olja har många goda egenskaper och innehåller mycket nyttigheter, bl.a Omega 3 och -6 fettsyror som "inte_ung" skriver i sitt inlägg.

man kan ju diskutera vilken den "ultimata" mängden vore, vilken mängd som behövs för att göra nytta och hur detta påverkar övriga näringsämnen MEN den skvätten jag ger morgon och kväll tror jag knappast påverkar kvoterna nämnvärt! kanske är mängden för liten för att egentligen göra någon nytta också, men då gör den heller ingen skada utan bara kostar matte pengar.

Mvh Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Om du vill ha ner din foderkostnad så kan du ju ge Inte_Ungs blandning.
Hälften-hälften av lusernpellets och sädkross.
Lusernpellets måsta blötas.
Jag ger 3:15/kg (inklusive moms) för lusernpellets med 122g smbrp i, nästan lika mycket som i Groov 125.

Med 6 kg av den gröten som grundfoder så kan du nog fylla på med ditt oanalyserade hö som bukfylla.

Så intressant! :) Vad innebär sädkross egentligen? - havre, korn? har nyss köpt krossad korn som jag tänkte ge tösen, det har hon fått tidigare och det har fungerat bra.

- är det någon skillnad på lusernpellets och lusern hackad strå när det gäller näring och pris? Förstår ju att hackad strå är större i volym och tar längre tid för hästen att äta men det kan ju innebära både för - och nackdelar med det.

Ger du mineraler och vilken sort? *nyfiken i en strut* har läst att om man fodrar mycket med lusern, är t.ex kraffts vita mineraler bra då lusern innehåller mycket kalcium som denna mineralsorten hjälper till att balansera.

Mvh Tessan

Mvh Tessan
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Tack för ditt svar! Kul att du har hittat en foderstat som fungerar.

Det verkar finnas rätt många som ger sina hästar soja, men jag har också hört att man inte ska ge för mycket av detta. Vilka är rekommendationerna tro? Vore intressant att veta... och varför man ska hålla mängden nere.

Mvh Tssan
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Vad innebär sädkross egentligen?
Det som grannbonden krossar till sina kossor för tillfället.
Det beror på vad han har mycket utav.
Ofta en blandning av korn, vete och havre.

- är det någon skillnad på lusernpellets och lusern hackad strå när det gäller näring och pris?
Ja priset skiljer betydligt.
Pellets är mycket billigare.
Och så är det litet högre proteinhalt i pelletset.

Ger du mineraler och vilken sort?
Tokosel från Apoteket en gång i veckan.

Lusern är kalkrikt och spannmål är fosforrikt.
Och en blandning 50-50% av dessa två balancerar upp sig av sig själv.
Så allt som behövs ytterligare är selen.
Billigt och bra.
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Det verkar finnas rätt många som ger sina hästar soja, men jag har också hört att man inte ska ge för mycket av detta. ..... och varför man ska hålla mängden nere.

För mycket lättåtkomliga proteiner kan läcka över i grovtarmen och orsaka Baron Gruff sjuka.
Något som hästar oftast dör utav.
 
Sv: Ut med groov, in med korn..!!?

Rekommenderad maxgiva av soja är 100 g per 100 kg häst, och innehållet av smältbart protein är ca 400 g/kg soja. Så man behöver alltså inte ge så mycket för att få upp proteinet i foderstaten rejält. 250 g soja till en häst på 500 kg hamnar ju långt under maxgivan, men ger ändå ett proteintillskott på 100 g SMRP. Delar man dessutom upp givan på flera tillfällen så är risken att det blir för mycket minimal.
Däremot kan en del hästar vara överkänsliga mot soja, så det är viktigt att man vänjer in det försiktigt och är uppmärksam på hudutslag, svullna ben, magproblem. Har du gett groov så behöver du nog inte oroa dig för överkänslighet mot soja då det är den huvudsakliga proteinkällan i de flesta färdigfoder.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 979
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 099
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp