Ut som en raket

N

NickeLilltroll

Vi har en B-ponny som har varit svår att få in transporten. Det fungerar nu bra och vi har varit i väg på en hel del tävlingar nu. När vi fick henne för ett år sedan hade hon aldrig blivit tävlad.
Problemet är att när hon ska tas ut så får man vara snabb att ta ner lemmen för så fort hon ser att där är fritt fram tar hon sats och kastar sig ut som en raket. Jag har henne i longerlina och låter henne "löpa" för jag har inte en chans att hänga med henne ut.
Vi har inte bommen i där bak för när vi lasttränade henne så kröp hon under den som var på det lägsta och skavade av pälsen på ryggen.:(
Jag vill inte ha det så här längre. Hjälp hur ska jag få henne att "gå" ut???:bow: :bow:

Mvh NickeLilltroll
 
Sv: Ut som en raket

att köra helt utan något bakom är ju inte så bra (livsfarligt att lasta av utan ngt. bakom). går det inte att lösa så du har en kedja eller något att fästa med karbinhakar i ringar lite lägre tex ? ett bra tips för hästar/ponnys som kastar sig ut är att backa intill en strandkant. när hästen kastar sig ut och hamnar i vattenkanten så brukar dom lugna ner sig ;) dom flesta tycker det är obehagligt när vattnet stänker upp och tar det sedan försiktigare.
 
Sv: Ut som en raket

ha vilket kul tips! aldrig tänkt på....

Har man dock ingen strans kan man själv efter att hästen slängt sig ut så går man på den och "backar upp" den, backa den flera meter, långt långt, när hästen inte vill backa längre så backa den lite till!

Brukar resultera i att hästen slutar backa vid urlastning när den märker att det är riktigt jobbigt att backa.
 
Sv: Ut som en raket

Träna hästen att
A Stå stilla på kommando.
B Backa på kommando.

Den uppfattar (av någon anledning) öppnandet av lämmen som en signal att slänga sig ut. Träna bort det!

Detta är ett ofog som du är långt ifrån ensam om att ha problem med. När man frågar "varför tar du inte bort det?" förstår dom flesta inte ens frågan. Hästen "är ju bara sådär". ;)

LIA
 
Sv: Ut som en raket

Min väninnas häst gjorde så. Hon lastade honom i min transport som har dörrar och "step up". Han kastade sig ut som han brukar, satte sig på rumpan och är numera försiktig när han kliver ut.
 
Sv: Ut som en raket

Tack för era svar.

Det här att backa länge har jag provat, men det har inte gett något resultat.
Att inte ha någon bakbom, ja det är farligt. Kan tillägga att det är alltid min man som öppnar lämmen, och det är jag som låter henne löpa.
Vi har provat att ha en longerlina om rumpan men det går så snabbt att man hinner inte blinka, det blir svårt att hålla emot.

När vi lastar henne har jag hingstkedja på och är väldigt bestämd. Hon brukar jäklas en gång och då visar jag att det inte accepteras och då går hon in utan problem och min man skyndar att stänga. När hon åker står hon jättefint.
Jag står verkligen maktlös jag vet ej hur detta ska kunna fungera. Allt fungerar ju jättebra med henne.Dottern tog sin första placering för någon vecka sedan och hon är kanonsnäll. Kan tillägga att jag inte är någon jättevan hästägare men jag lär hela tiden. NickeLilltroll.
 
Sv: Ut som en raket

Vår häst gjorde också så. Vi hade dock bakbom, men så fort vi fällde ner den så kastade hon sig ur. Vi gjorde då så att när hon kastade sig ut så fick hon gå på igen. Hon kastade sig ut, fick gå på igen osv, tills hon gick sakta och lugnt ner, då kunde hon få gå ifrån och gå in i stallet. Hon lärde sig det på bara ett par gånger.

Så här kan man dock inte göra med en rädd eller nervös häst, risken är ju att den blir svår att lasta istället. Du känner nog vad som passar på er häst, det låter på mig som att hon är lite osäker och vill ut från det hemska så fort som möjligt eller tycker att det är obehagligt att backa ner och vill göra det så fort som möjligt. Kanske är det bättre att hålla emot med hingstkedjan och få henne att backa kontrollerat?? Hon är ju inte så stor, lite kan du väl hålla emot? Om ni har möjlighet till någon bom eller kedja bakom så tar ju den emot lite i alla fall så att hon lär sig att det inte är fritt blås bakåt.
 
Sv: Ut som en raket

Jag står verkligen maktlös jag vet ej hur detta ska kunna fungera.
Jag skrev vad du ska göra. :smirk:

... och min man skyndat att stänga.
Absolut det sämsta man kan göra.

Varför inte lära hästen i st f att använda hingstkedjor etc?
Du skriver att du "inte är någon jättevan hästägare". Varför inte lära först?

LIA
 
Sv: Ut som en raket

LIA: Jag förstår vad du menar och jag ska prova det.

Nu är det så att hästen är lite nervös och stirrig så att stå stilla kan vara svårt ändå.

Hingstkedjan funkar inte när hon ska ut. Visst jag rycker henne så att hon ska förstå att hon inte ska gå förrän jag vill men sen sneglar hon bak och sätter fart. Sist så fick hon sår av hingstkedjan precis ovanför mungipan och det blev så när hon skulle ut.
Du kommenterade att det sämsta vi kunde göra var att "skynda oss att stänga", vilket är det näst sämsta då? Mvh NickeLilltroll
 
Sv: Ut som en raket

Jag känner att jag behöver få hjälpen på plats. Ska fråga runt på klubben om det finns någon. Fortsätt gärna och skriv jag tar tacksamt emot alla tips.:bow:
 
Sv: Ut som en raket

I södra Skåne nära Eslöv och Höör.
 
Sv: Ut som en raket

går det inte att lösa så du har en kedja eller något att fästa med karbinhakar i ringar lite lägre tex ?

Så här har jag löst det med en av mina hästar. Det är ett stort halvblodssto som måste åka brett i släpet, och eftersom jag inte har någon helbom så har jag fixat en kraftig kedja som jag trätt en bit slang över.

Hästen ifråga är den typ av häst som handlar först och tänker sen ... Hon är 16 år gammal nu och jag har haft henne i ca 1 1/2 år. Vi har tränat mycket på det här med kommunikation och på att hon ska vänta och lyssna på mig. Framförallt vänta .... Det går bättre och bättre - t ex kan jag lasta henne själv utan problem - bara stå utanför och sända in henne i släpet - och hon har lärt sig att stå kvar lugnt och stilla när jag stänger bakom henne. Men när hon ska ut igen då blir hon lite exalterad och glömmer lätt att hon faktiskt ska vänta och lyssna på mig. För att situationen då inte ska bli farlig ( som du ju också har upptäckt) så har jag alltså monterat en kedja med karbinhakar i stället för bommen. Hon slänger sig fortfarande bakåt, men när kedjan tar emot så besinnar hon sig: "Oj, nej visst nej, jag skulle ju vänta ..." och så står hon lugnt tills jag knäppt av kedjan. Min förhoppning är att hon om några gånger ska kunna besinna sig redan innan hon kastar sig på kedjan ...

Men jag har faktiskt bestämt mig nu för att byta upp mig till ett nytt släp där jag kan en helbom eller trekvartsbom - det kommer trots allt att kännas mycket säkrare att köra med bom bak.

Finns det ingen möjlighet på ert släp att montera bommen ännu lägre?
 
Sv: Ut som en raket

Skaffa en dörr att ha bakom den istället för bom.

Sen kan du backa nära en vägg när du ska lasta ur- det bromsar upp hästen, utan att den behöver lära sig "den hårda vägen"

Sen får du öva ordet sakta även i andra sammanhang. Förutsätter att den förstår ordet -Backa! o då lägger man bara till sakta.
Glöm inte beröm.
 
Senast ändrad:
Sv: Ut som en raket

Min häst gör gärna lika dant. Hon kastade sig ut när vi lastade av henne precis när jag köpt ehhe och hade sönder lämmen:eek: :crazy: . I höstas började jag träna med att hon helt enkelt inte fick gå av förrens jag sa till. Vi gick upp och ner massor med gånger för att hon skulle besinna sig lite. Jag hade heller ingenting bakom hästen.. dumt såhär i efterhand för det som hände när vi hämtade henne vill jag aldrig behöva vara med om igen.. rena turen att ingen stod bakom bommen.

Men när kedjan kom upp bakom henne och hon gick på den samtidigt som jag röt till fick henne att tänka efter och hoppa framåt. Sen fick hon stå där en bra stund, med lämmen nere och kedjan uppe, sen lyfte vi av kedjan, fortsatte att stå kvar för att sedan backa ut när jag säger till. Detta gör vi varje gång jag lastar och visst har hon brått ut, men oftast väntar hon på att jag säger att hon får gå ut.
 
Sv: Ut som en raket

Nu är det så att hästen är lite nervös och stirrig så att stå stilla kan vara svårt ändå.
Desto större anledning att börja i rätt ände, tycker du inte? 2 flugor på samma gång. :)

Hingstkedjan funkar inte när hon ska ut. Visst jag rycker henne så att hon ska förstå att hon inte ska gå förrän jag vill men sen sneglar hon bak och sätter fart. Sist så fick hon sår av hingstkedjan precis ovanför mungipan och det blev så när hon skulle ut.
Som jag skrev, varför inte lära hästen istället? För att tala klarspråk, lägg undan hingstkedjan och lös hanteringsproblemet. Mycket effektivare och säkrare än prylar.

Du kommenterade att det sämsta vi kunde göra var att "skynda oss att stänga", vilket är det näst sämsta då?
Varför bry sig om det? Fundera över dom bästa alternativen istället. :idea:

LIA
 
Sv: Ut som en raket

Tack för alla bra svar och tips.
Tyvärr kan vi inte få ner bommen längre men jag ska nog försöka prova det här med en kedja istället. Men det jag är lite rädd för är om hon får panik när hon känner att hon inte kommer under kedjan och faktiskt inte kommer ut. Vad gör jag då, och vad kommer hon att göra??

LIA: tala om för mig exakt hur jag ska börja att gå tillväga, jag kanske verkar lite trög men är bara osäker. Det här är våra allra första ponny och alla är vi barn i början.

Mvh NickeLilltroll
 
Sv: Ut som en raket

se till att kedjan hamnar rätt, inte så högt att hon kommer under och inte så lågt att den kommer på bakbenen "under rumpan". dom flesta (särskilt som er pålle är van vid att det är "fritt blås" ut) som har bråttom ut, kan "kasta" sig bakåt och "studsa" fram när det tar imot några ggr. innan dom förstår att det faktiskt är stopp. vissa hästar fortsätter kasta sig när kedjan väl lossas. därav mitt första tips, som är både enkelt och skonsamt för hästen.
 
Sv: Ut som en raket

Dom "råd" du fått här har involverat mekaniska lösningar såsom bommar, kedjor mm och värre. Är det så du vill bygga framtiden med din häst? Eller med hästkunskap och samarbete?

så du tycker det är helt ok. med tanke på säkerhet bla. att ha hästen utan bakbom eller kedja när den står på transporten (och stänga och öppna baklämmen utan att ha något bakom hästen :eek: )? vad är det som är så himla farligt med det ? jag ser det som självklart med tanke på olycksrisken för människorna annars (har sett olyckor där hästen av okänd anledning slängt sig bakåt innan lämmen varit helt öppnad och människan kommit ikläm under lämmen, har hänt även då dom skullat stänga, på tävlingsplatser och träningar.) vad är det som är värre ? kan det bli värre ?

även om man har hästkunskap och ett bra samarbete med sin häst så bör man INTE stänga/öppna baklämmen utan att ha något som "bromsar" hästen, hur snäll den än är. man vet aldrig när ngt. kan gå fel eller när hästen blir skrämd.

"mekaniska lösningar" såsom bommar och kedjor bakom är SÄKERHETS åtgärder/tänkande.
 
Sv: Ut som en raket

Javisst ska man ha bom eller kedja för säkerhets skull. Men jag håller helt med om det LIA skriver (kryss i taket LIA;) ) om att en häst ska stå kvar då man fäller ner lemmen/öppnar dörrarna. Våra står tryggt i transporten då vi öppnar och backar inte föränn jag drar lätt i svansen och säger backa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 350
Senast: Sol
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: Arwyn
·
N
Träning Nu har jag (vi) lasttränat vår ponny sedan valborg med att gå in i transporten, känna sig trygg och få henne att stanna kvar. Tidigare...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: NickeLilltroll
·
Träning Har ett sto på 6 år som har varit väldigt svår att lasta, eller ja, hennes lastning svårigheter har skiftat i perioder, en period gick...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp