utan katt för första gången...

ameo

Trådstartare
Moderator
Min sista kvarvarande seniorkisse åker förmodligen till katternas himmel efter veterinärkoll på onsdag :cry: . (finns ingen anledning att dra hennes historik här och nu, jag tror att jag och veterinären är kapabla att göra bedömning och fatta beslut själva..)
Och sker det inte nu så är det nog ändå inte så långt borta, för hon blir ju inte direkt yngre...
I så fall blir det första gången sen jag flyttade hemifrån som jag inte har någon innekatt (jag har två råttfångare ute, men det räknas inte riktigt i sammanhanget), vilket naturligtvis kommer kännas jättetomt!
Jag kommer försöka hitta mig en ny katt såsmåningom och är endast intresserad av en hona jag kan avla på, när tid finns för sånt. Men frågan är bara vilken ras man ska välja...

Jag har tidigare tagit några kullar på mina Birmor, men känner att jag nog kanske ska byta till en annan ras, för dels är birman svår att få riktigt fina utställningskatter efter, dels ger de små kullar och sen vet jag inte om det egentligen var den rasen jag ville ha... (jag övertog två vuxna honor från en kompis, inte för att jag ville ha just den rasen utan för att jag gillade katterna ifråga)
Därför tänker jag nu försöka kolla upp vilka andra raser som skulle kunna vara aktuella för mig.
De kriterier jag har för att det ska vara intessant är följande:
* en trevlig och barnvänlig katt som gärna sitter i knäet och kelar en stund (just detta är mer individ- än rasbetingat, men kanske är vissa raser mer lämpliga/olämpliga än andra?)
* frisk och sund ras utan risk för en massa medfödda defekter (pga osund avel)
* ras som inte kräver särskilt mkt pälsvård - långhårig/semilånghårig inget hinder så länge det inte krävs daglig borstning (birmorna exempelvis sköter ju pälsvården själva, så länge de mår bra)
* gärna ras som får lite större kullar
* ras där det finns bra efterfrågan på kattungar, så att man inte riskerar att bli stående med fyra osålda bara för att så många andra avlar på denna ras. får gärna vara lite ovanligare ras, bara de är trevliga.

Vilken ras är det jag letar efter?

(och jag kan ju börja att nämna att jag inte gillar siameser - för spinkiga - och inte heller är intresserad av perser - som jag tycker är både sönderavlad och dessutom avlad på en defekt)
 
Sv: utan katt för första gången...

Burma, skogis, maine coon.... Varför inte Korater... De är vackra...
 
Sv: utan katt för första gången...

är inte helt säker på vad de heter, kan de tvara Raggdoll? Ingen personlig erfarenhet av dem, tycker bara de är otroligt söta! :angel: :)
 
Sv: utan katt för första gången...

Nu har jag bara träffat en handfull oci-katter i mina dagar, men mer sociala, gosiga och helt enkelt störtsköna katter har jag nog aldrig stött på! Samtliga har dessutom vara några år utan att ha uppvisat några "defekter". Vet dock inte alls om det var "turexemplar", hur det ser ut på avelsfronten eller nånting sånt, men det var den första ras som poppade upp i mitt huvud.

/Jenny
 
Sv: utan katt för första gången...

Ni får gärna berätta LITE mer om raserna än att bara nämna deras namn.. ;)
Försök får mig intresserad av just den rasen..

Skogisar var det nån som skrev - min granne har såna och jag fattade på henne att det inte alltid är så lätt att bli av med ungarna i den rasen..
 
Sv: utan katt för första gången...

Jag tror att det är mer eller mindre svårt för i princip alla raser idag, det är stiltje just nu, vilket kommer och går i perioder.

Sen måste jag rätta dig, det finns ingen defekt i persern, näsan är ingen defekt utan nått människan själv prioriterat. Raser som är uppbyggda på "defekter" är Manx och Sphynx. Sen finns det ju flera som inte är godkända i SVERAK som Scottish Fold, Pixie Bob (man avlar tydligen mer än gärna på polydaktyli, flertåhet, där vilket inte är någe vidare tycker jag) t.ex. Jag vet inte hur det ligger till med dom andra svanslösa raserna både i SVERAK och utanför. Så som sagt, näsan är nått man har prioriterat kort och inget som är nån defekt. Sen vad smaken säger är en sak, men det är fel att kalla det defekt. Lika fel som det är att kalla en cremello albino :smirk:

Vad är du ute efter på rasen mer än knäkatt?
Ragdollen är ju trevlig och verkar relativt eftertraktad. Där har det precis blivit godkänt med sköldpadd och rött, så det gör ju det hela ännu roligare om man är intresserad av färger.
Burman är mycket vacker, men aktiv. Precis som Bengalen som också är mycket aktiv och har en hel del hyss för sig. Bengalen är relativt ny och kanske mer svåravlad pga liten avelsbas, men otroligt läcker. Ligger förstås en prisklass över dom andra eftersom den fortfarande är liten i antalet.
Burman är enklare. Båda dom är korthåriga, jag har hört många burmor som är väldigt på, så vill man inte ha ett frimärke kanske den rasen inte är så bra. Men det är vad jag har hört. Bengalen å andra sidan är mycket påhittig. Bengibollen har en Bengal t.ex.
loveponies har Ragdoll. Min egen ras Britten är trots antalet rätt svåravlad om man har höga krav, men det gör saken bara roligare. Dock fäller den en hel del och är inte känd för att vara knäkatt, ligger dock gärna nära och emot men inte i knät. Har hört om vissa knäkatter, men generellt. Vi har många roliga färger även om t.ex rex-raserna är kul pga att alla färger finns och är godkända hos dom. Men gillar du inte siamesen så gillar du nog inte rexraserna heller.

Maine Coon är en enormt vacker katt tycker jag själv, men STOR !! Semi, men hur det ligger till med lättsåldhet är inget jag vet nått om. Och ur knäkatt synpunkt vet jag inte heller.

Sen står det still. Kolla på www.sverak.se , där finns det en förteckning över alla raser som är godkända där, sen är det nog bara att börja kolla upp dom. Kontakta flera olika uppfödare, vissa säljer sina ungar direkt, medans vissa har det svårare. Så för att få ett bra svar där så får du ringa runt. Kolla även annonssidorna så får du ett hum om hur många det verkar födas och hur lättsålda dom verkar. Är det många äldre så är dom ju mer svårsålda.

I princip alla raser testas för sjukdomar idag, alltså inte bara för Felv/FIV utan annat såsom PKD (perser, britten) HCM (perser, britt, Maine Coon och kanske även skogis), HD (Maine Coon) osv. Även det bör du kolla upp så du köper katter med testade föräldrar. Inom Britten har vi egentligen inga problem med sjukdomar, men det finns (speciellt på importerna) och för att vara på den säkra sidan testar dom flesta sina ändå. Så ska jag köpa ny hona så ska föräldrarna vara testade mot PKD iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: utan katt för första gången...

ameo skrev:
Ni får gärna berätta LITE mer om raserna än att bara nämna deras namn.. ;)
Försök får mig intresserad av just den rasen..

Skogisar var det nån som skrev - min granne har såna och jag fattade på henne att det inte alltid är så lätt att bli av med ungarna i den rasen..

Jag vet inte så mycket om dem, tyvärr. :( De ser ut som små "leoparder", väldigt slimmade (men trots det rätt tunga, det verkar vara hög densitet i dem) och med sammetsliknande päls. Kan ju bara berätta om det temperament som de katter jag träffat har, och vet absolut ingenting om pris eller hur det står til på avelsfronten. Men bilder kan jag leverera! :D

Gospatrik6_A.jpg


ocicat.gif
 
Sv: utan katt för första gången...

Jag ska med en gång säga att jag inte själv har raskatter, men en person jag känner har de mest underbara (3 st) burmakatter.

Trevliga katter att rekommendera. Vackra färger inom rasen också!

/KT
 
Sv: utan katt för första gången...

Vad vill du ha för temperament?
Jag har korater. Hyfsat lätt att få tag på idag, kul med en ovanlig ras. Vi håller hög kvalitet trots att avelsbasen är liten, men det är givetvis mycket jobbigare att behöva åka 20-30 mil (och uppåt...) till hanen, istället för några mil som hos en vanligare ras. Koraten är extremt människokär och aktiv. Inte en ras man ska ha om man vill ha mycket prydnassaker kvar... Pälsvården är i princip obefintlig, de fäller ingenting under större delen av året, lite nu under våren.

Lite blandade koratbilder (lillan har inte fått sin ögonfärg än, de blir gräsgröna när de blir vuxna)

Hade jag velat ha en lugnare ras hade jag valt ragdoll (även om jag egentligen inte tycker om semilånghår). Alla ragdolls jag har träffat har varit otroligt trevliga individer, och de är väldigt vackra.
 
Sv: utan katt för första gången...

läser och funderar...

(kisse är för övrigt i katternas paradis nu)
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 227
Senast: Asko
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Lager
·
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 252
Senast: Lillagoajag
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 556
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp