Bukefalos 28 år!

utåt med tårna... funderingar...

B

beagle

har nu ridit en seg pålle i två dagar och har då tagit tillfället i akt att i snigelskritten granska min sits.

har fått höra av översittar "vän" att mina fötter pekar utåt när jag rider( vet dock inte om detta är ngt stort riktigt problem för mig eller om hon bara försökte trycka ner mig som vanligt... :smirk:)

men iaf, när man ex sitter i en hoppsadel med bra anpassade stigläder, och är som de flesta människor LITE utåttåad, (hur många går med exakt raka fötter?!), med knävulster och allt e d väl inte helfel att tårna då pekar lite utåt?d blir ju en följdeffekt! inga vingmuttrar alltså, men ändå, sitter man och försöker tvinga in dom i korrekt rakhet motverkar man ju sig själv och spänner in knäna i knävulstrena! och hela benet blir ju skruvat och spänt på ett märkligt sätt som inte kan vara det exemplariska!

har hört saker som att man är spänd i bäckenet och att man "försöker ta stöd med anklarna och vrider benen utåt" men undrar verkligen om d stämmer, när jag sitter avslappnat och bra hamnar ju tårna logiskt nog en aning utåt, när jag spänner hela underkroppen för att få fötterna "korrekt" så SPÄNNER jag ju bäcknet..,

nån som fattar?

sen så har jag maniskt kollat på ex världscupen och elitryttarna i hoppning osv på tv, och där sitter ju inte många med exakt pekande tår rakt fram! INGEN som jag såg faktiskt!

:bump:

kolla ex här http://www.worldcupmilano2004.com/index.php?ms=FOTO&opz=8

på Marco Viviani - Acacia di S.Marta, Rodrigo Pessoa - Harry Potter, Jerri Smit - Gandini Delany, Markus Ehning - Anka,Meredith Michaels Beerbaum - Shutterfly , nu e detta inte de skarpaste bilderna och de är tagna mitt i hoppet ev. direkt efter skänkel, men ändå!

http://www.hestemarked.no/vis.asp?id=754 lite skarpare bilder på en uttåttåad baryard.

orkar tyvärr inte leta reda på bilder utan hopp med utåttåighet... :crazy:

om det nu är så att man i "brist på balans" eller whatever försöker ta stöd med anklarna och tårna pekar för mkt utåt därav, vad kan man göra åt det?
 
Jag pekar utåt med tårna MYCKET i galoppen!
Det är verkligen ett jätteproblem då jag sporrar honom ofrivilligt på det sättet. Försöker jobba med det jättemycket men jag måste verkligen tänka på att peka med tårna rakt fram hela tiden - gör jag inte det så petar dom ut.

Någon som har några tips?
 
jag har en kommpis som tränar/tävlar i höga klasser o hon hade problem med detta (inte vad jag märkte men men) hennes tränare brukade ta sporrar remmar och sätta fast i stigbygeln och sadelgjorden så att dom satt fast där=foten också hamnade rätt.


vet inte detta kannske inte är så bra pga. säkerhets skäl men man kannske kan prova?
 
Ska försöka tänka så! Jag gör det bara i galoppen och gör det för att hitta balans när han skjuter upp ryggen! Han har ganska stor galopp!
 
*lånar knappen*
Jag har samma problem, fast mest i galoppen. Det kanske blir så eftersom att jag rider islandshäst och mina ben räcker nedanför hästens mage? Kan det vara något med att hålla balansen? Finns det någon annan nackdel med att tårna pekar utåt, förutom sporrelaterade problem(jag rider inte med sådana)? :confused:
 
Sitsen är ju lite olika vid hoppning och dressyr. Vid såväl hoppning och dressyr gäller att knä och tå ska vara parallella. Vid hoppning ska tån (och knä) vinklas 45 grader ut från hästens kropp. Det är dock viktigt att inte vrida ut tårna, utan det är hela skänkelläget som skall placeras rätt.

Vid dressyr ska inte knä och tå vinklas utåt på samma sätt som vid hoppning efersom samma fjädring inte är nödvändig. Fokus ligger istället på ryttarens mellandel och är den stadig och rätt placerad brukar skänkeln hamna rätt. Tån skall efter det peka framåt och endast något utåt (bara så mycket att underskänkeln kommer intill hästen.

En annan skillnad mellan hoppning och dressyr är att i dressyr ska undersidan av foten vara parallell med marken (ev. ngt nedtrampad).
 
Jag kan tänka mig att sitter du med tårna mycket utåt kommer baksidan av låret att ligga an mot sadeln istället för insidan.
 
Ja, det finns sitsnackdelar när tårna pekar ut. Din bålstabilitet påverkas negativt av att tårna pekar utåt exempelvis. Man kan tänka sig att man har en halvmeter långa sporrar för att verkligen få hälen ut och ner. Problemet sitter ju längre upp. Ryttarens magmuskler orkar inte med galoppen, benen rullar utåt för att hästens rygg sänks, benen rullar utåt för att hästen är sned osv osv. Vem sa att det skulle vara lätt att rida? :)
 
Jag har nog alltid haft problemet med att tårna pekar utåt, men jag antar att lite sit-ups, m.m. inte skadar? :D
 
Om man alltid har ridit "utåttåad" så känns det helt skevt att vrida tebaka benen. det gör nästan ont!!! Men efter ett tag vänjer man sig. jag brukade ha utåttår!!! men nu när jag ha tränat på å ha tårna rakt så ser de mkt snyggare ut + att man skänklar med hela vaden. om man har tårna utåt är det lätt hänt att man skänklar med hälarna i stället å de e helt fel!
 
Situps skadar aldrig. :) Men det är en annan typ av muskler som ska aktiveras också vid ridning. Inte bara de som drar ihop kroppen (som vid situps) utan även de som håller emot. Man ska ju ha en grundtonus som är högre än när du sitter på en vanlig stol, och för att ha en lodrät sits krävs det att både extensorer och flexorer jobbar. Även de djupliggande musklerna (hållningmusklerna) ska aktiveras mycket mer än vad vi lata västerlänningar är vana vid. Ja, guppyodling är nog en trevlig hobby, den med. ;)
 
De som inte tycker att ridsport är någon "riktig" idrott borde pröva ett riktigt jobbigt ridpass... :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp