Bukefalos 28 år!

Utåtagerande barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utåtagerande barn?

Hur menar du med "utåtagerande"?
och vad är det för ålder på barnet du tänker på?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utåtagerande barn?

Sådana som är bråkiga och stökiga, har svårt att sitta stilla. DAMP och ADHD (även asperger?) hör ju lite till det, fast är mer inne på utåtagerande barn som inte har diagnos.

Inga speciella åldrar, lr förskola och uppåt kan man väl säga.

Exempel på frågor :

-Hur ser oftast familjesituationen ut hemma hos de här barnen?
-Hur beter de sig när de möter nytt folk?
-Hur beter de sig i skolan/tillsammans med andra barn och gentemot sina lärare?
-Hur kan skillnaden på barnen bli när de blir äldre om de har fått psykologisk hjälp(ev. annan behandling) / inte fått det?
-Hur tänker barnen? Vad kan vara källan till deras beteende?
-Det sägs att våldsmän ofta varit mkt utåtagerande som barn, stämmer det eller finns det lika stor chans att de varit inåtagerande? (tysta,lugna,blyga)
 
Sv: Utåtagerande barn?

Exempel på frågor :

-Hur ser oftast familjesituationen ut hemma hos de här barnen?
Som hos vilken annan familj som helst!
-Hur beter de sig när de möter nytt folk?
Som dom flesta andra barn, olika från person till person.

-Hur beter de sig i skolan/tillsammans med andra barn och gentemot sina lärare?
Beror helt på vilken klassammansättning det är och om läraren har intresse av att nå fram till ALLA elever.
-Hur kan skillnaden på barnen bli när de blir äldre om de har fått psykologisk hjälp(ev. annan behandling) / inte fått det?
Ungefär på samma sätt en person utan ben får hjälp med benproteser eller ej, dvs möjligheten till ett liv på samma vilkor som gemene man..
-Hur tänker barnen? Vad kan vara källan till deras beteende?
NEUROPSYKIATRIKTFUNKTIONSHANDIKAPP heter källan till detta beteende.[COLOR]
-Det sägs att våldsmän ofta varit mkt utåtagerande som barn, stämmer det eller finns det lika stor chans att de varit inåtagerande? (tysta,lugna,blyga)
Skulle tippa på att det finns ganska många tysta, blyga och lugna brottslingar i vårt samhälle. Tror du att en "bandit" endast är en person som lider av ett psykiskt handikapp?.[COLOR] :smirk:

VAD är det egentligen du vill ha reda på :confused:?

//kristel, plastmamma till gosse med Ad/Hd, Damp, Aspergers......
 
Sv: Utåtagerande barn?

Vi är en grupp som skriver arbete om det här (går BF, även involverat lite med psykologin) Läraren gav oss förslag på vad vi kunde fråga, och vi har egentligen redan forskat lite i de här frågorna, men tänkte ändå se vad lite olika personer hade att säga om saken.

Vad vi har kommit fram till hittills så har många utåtagerande barn en mer eller mindre krånglig situation hemma, t.ex att de inte får tillräckligt med kärlek, stökigt å bråkigt t.ex vilket resulterar i att de t.ex blir distanslösa -dvs de kan i princip krypa upp i famnen på vem som helst. (hade exempel på sådana barn på min praktikplats,t.ex då ett barn redan första timmen jag var där satt sig i mitt knä och höll mig om armen, skulle gosa ansikte mot ansikte m.m, fick senare reda på att dessa barn hade krångliga familjesituationer)
ADHD, DAMP osv har ja däremot för mig att det mer var ärftligt lr uppstod på annat sätt? (har en bror med ADHD)
Sedan har vi läst vidare att de ofta är antingen mkt högljudda, ska synas, är dom som startar bråk, svårt att sitta stilla, är envisa och sen ibland sitter dom istället helt tysta och säger ingenting. Det finns inget "mellanläge".

Skulle kunna tjata på i evigheter men tror jag ger mig där, sent nu så tror jag går och lägger mig istället :smirk:
Men som sagt, undrade bara om det var någon som kunde mkt om sånt här och kunde komma med lite "djupare" svar. Ska ringa till några barnpsykologer med.
 
Sv: Utåtagerande barn?

BF, vad är det?
Ok, då tycker jag att ni forskar vidare lite mer för det du tar upp är väldigt grovt stereotypat. "Bråkiga barn" = Kärlekslösa föräldrar. Säg det till alla de föräldrar som sliter sitt hår för att få hjälp till sina barn, säg det till dom som har ett barn med autism, varför inte nämna det i förbifarten till de föräldrar som gått ner i arbetstid för att alltid finnas till hands efter skolan slut eller bytt till nattskift för att ALLTID ha jouren om det strular till sig på dagis, fritis, skola etc, ja sen har du föräldrar som säkert tycker det är "kul" att få höra att det faktiskt finns folk som tror att man har "skapat" ett barn som
är dom som startar bråk, svårt att sitta stilla
.
Här har du ett par sidor du kan gå in och läsa lite på och forska vidare i.
www.ltkronoberg.se/kcautism.htm
http://welcome.to/neuronatet/ Klicka vidare där och du kommer att hitta hunratalet länkar att förkovra dig i. Ett annat tips är att låna böcker på biblioteket!

//kristel, som blir rädd när hon konfronteras med verkligheten :crazy:
 
Sv: Utåtagerande barn?

Är BF=barn och fritid?

Utåtagerande barn kan vara att dom tex har ADHD tex.
Det kan också vara barn med stor motor, mycket vilja och mycket känslor.
Orsaken kan vara hemma men också i skola/förskola odyl.
Ett destruktivt beteende är ett uttryck för att något är fel och barnet behöver hjälp att reda ut felet. Ofta är det kopplat till höga krav på sig själv, skuld, vilsenhet i sina känslor, oförmåga att skilja på sina och andras känslor, känner sig oviktig och oälskad.
Man kan tro att barn som bråkar oftast inte känner skuld när det faktiskt brukar vara tvärt om. Dom vet att dom gör fel men kan inte hejda sig pga att dom inte klarar ut att styra sina känslor och det slår över. Inåtagerande har samma problem men syns oftast inte.
När barnet blir runt en 5-6 år så händer det något vilket man brukar märka då dom blir mycket "trotsiga". Det är i den åldern andras tankar och uppfattningar börjar bli viktiga. Jag vet att en del säger 8 år men jag har märkt att just 6 år är det så och det stämmer ju in på "trotsåldern" också då dom ofta tydligt och klart visar hur vilsna dom är känslomässigt och hela deras värld är i gungning.
Hur känslig någon är beror på personlighet. Vissa är redan från början mycket stadiga även om hemmiljön är olämplig. Det är inte mycket som kan rubba deras självtillit. Andra är otroligt blyga, vissa har en vilja som är otrligt stor redan från början.
Har man ett barn som tenderar vara utåtagernade syns det oftast när dom är 2-3 år då impulskontrollen fortfarande är rätt dålig men viljan och känslor mycket stora. Samma med blyga barn osv.
Vissa barn vill ha mycket närhet medans andra tycker det är jobbigt. Det är något man faktiskt ibland redan kan se redan på en baby.

Vad jag gör med utåtagernade barn är att jag flyttar fokus från det dåliga till en lösning som är bra. Det tar tid för barnet att lära om och det krävs en viss känslomässig mognad som kommer när den kommer. Det är som med läsning. Vissa har mognaden att lära sig vid 3 års ålder medan andra har vid 8-9 års ålder. Om man skulle skälla och skuldbelägga ett barn under den tiden innan mognaden inträder så är ju risken att barnet inte lär sig att läsa alls. Precis samma är det med utåtagernade barn. Man stödjer och hjälper barnet och lär den metoder för att klara ut att hantera sina känslor istället för att bara agera. Då kommer barnet mycket snabbare att bli känslomässigt stabil och när den är det och när den har bättre sätt att uttrycka sina känslor på då upphör det destruktiva beteendet.

Kontentan av det hela är dock att det inte alltid är hemmamiljön som gör att barnet blir destruktivt (utåtagernade)eller självdestruktiva.
Det kan faktiskt vara förskolan/skolan, granne, fel umgänge odyl som ger detta.
Skall ni diskutera destruktiva bör ni samtidigt diskutera självdestruktiva för det är samma sak som tar olika uttryck.
Viktigt när det gäller mobbing där mobbaren i grund och botten ofta har samma eller liknande problem som den som mobbas. Båda behöver hjälp med rätt vägledning.
 
Sv: Utåtagerande barn?

Min mor har lagt ner sig SÅ OTROLIGT JÄTTE-JÄTTE MEGAMYCKET på min bror för hans rättigheter (t.ex rättighet att få hjälp, att få bli behandlad som andra barn i skolan), så jag vet hur det kan vara. Hon har gått på tonvis med olika möten med lärare, rektorer, doktorer m.m.. Och får jag säga min mening så är vårat hem väldigt mkt mer kärleksfullt än de flesta. Med det menar jag att jag VET att det självklart inte endast beror på det, men att det kan vara en orsak. De här barnen slits mkt mellan olika känslor å vet inte riktigt vart dom ska göra av sig ibland, hur dom ska agera vid olika tillfällen etc. FAST, om igen, alla är olika, och vi har gått igenom olika synsätt på saker och ting, olika ev. orsaker m.m, m.m.
Så vi har då inte tagit upp det grovt(självklart kan man alltid gå djupare), men jag orkar inte skriva hela arbetet här direkt. Och vi har lånat böcker på skolan, samt kollat runt på bibliotek, ska även ringa till psykologer som jag sagt, och får även ta och kolla dina länkar.

BF = Barn och fritid.
 
Sv: Utåtagerande barn?

ADHD och DAMP vet jag redan mkt om sedan tidigare, men det är inte det vi ska lägga stor vikt på enligt våran handledare, utan vad vi ska skriva om är just utåtagerande barn, som för den delen inte har någon diagnos.
 
Sv: Utåtagerande barn?

Hej! Nu kan jag absolut inte något om utåtagerande barn. Men min spontana tanke (som bla handledare för studenter som skriver uppsatser) är att snäva av frågeställningarna lite för att kunna få något matnyttigt sagt.

Ex. att hitta EN gemensam nämnare till varför vissa barn är utåtagerande är nog omöjligt. Orsakerna skiljer sig nog från fall till fall. Som Kristel påpekar - om det är bokstavsbarn så ligger (förmodligen) inte problemet i hemmet (det tvistas ju om det är socialt eller neurologiskt - jag tänker på Gillbergstriden)). Om er undersökning däremot är begränsad till utåtagerande barn som man "testat" och som inte visar tecken på att vara bokstavsbarn - då är ju femman en annan! Möjligen att man skulle snäva av ytterligare och utelämna barn som är krigsskadade, utsatta för våld från någon utanför familjen osv. för att inte slutsatserna skall bli allt för spekulativa.

Mitt inlägg är lite mer en fråga: Är eran undersökning avgränsad på något sätt? Om inte, så kan det nog vara kvalitetsmässigt nödvändigt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: Görel
·
  • Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Vad har ni för stol? Hur gamla är era barn? Om ni vänt framåt, när vände ni?
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 398
Senast: Sleepan
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp