Bukefalos 28 år!

utåtriktad hund

A

anja23

Jag och Tea (14 månader, Golden) har alla moment klara inför start i lk1, men jag vågar inte anmäla oss då jag inte litar på henne lös bland andra hundar.

Hon är väldigt het och har alltid varit ganska stressad av sig, så på träning får hon alltid vara i långlina om vi är på klubben. Tränar vi hemma, utan större störning kan hon vara lös.

Hon gör riktiga tjurrusningar mot andra hundar på klubben (för att få igång till lek gissar jag, men det blir bara tvärstopp i linan) Och värst är det då vi tränar med hundar hon "känner".

Hon har alltid varit såhär, jag har provat både att ignorera henne och att bli arg. Men jag har iaf hoppats att det ska gå över då hon blir äldre. Nu gör jag så att jag drar argt bort henne från planen, så blir hon utan träning en stund och får istället sitta och ha tråkigt.

Under platsliggning bryr hon sig inte om de andra hundarna, och aldrig annars heller så länge hon är "under kommando". Utan det är efter belöning och mellan moment hon börjar flamsa omkring.

Jag längtar jättemycket att få starta på tävling, men vill inte ens försöka sålänge hon fortsätter såhär.
Hur ska jag jobba bort det här problemet?
 
Sv: utåtriktad hund

Sluta inte ha henne "Under kommando", lär in mellanakten som ett kommando och gör det till ett moment, t ex "håll dig här". Hon får inte avvika från din sida med mer än 1 m, och måste vara uppmärksam på vad du gör.

Finns inget som säger att hon inte får gå fot mellan momenten, det enda som kan vara är att det blir jobbigare öfr hunden att hålla koncentrationen uppe.

Så fort du märker att hon börjar flamsa tillrättavisar du henne, sätt henne ner eller avled hennes uppmärksamhet på annat sätt.
 
Sv: utåtriktad hund

Tassar lite då jag har en exakt likadan hund. Problemet är ju att han ej orkar hålla koncentrationen sålänge. Kanske därför han flamsar, trött?
 
Sv: utåtriktad hund

Hur pass fokuserad på dig är hunden under momenten - går hon även då och tittar åt annat håll?
 
Sv: utåtriktad hund

Squarepants:
Jag är lite rädd att hon ska sluta tycka det är kul om det är så strikt. Men man får kanske köra kortare pass med mer pauser.

Paradiset:
Min hund är lite tvärtom, hon är värst i början. När vi tränat ett tag, och den värsta överskottsenergin är borta blir hon lugnare.

Pumah:
Under momenten har hon full fokus, och är jätteduktig. Men direkt momentet är över börjar hon flamsa. Oftast hinner jag ändå fånga upp henne mellan moment. Men inte alltid, och då kommer kasten åt alla håll.


Jag kan tillägga att hon är ganska osäker mot andra hundar och reser ofta ragg mot okända hundar som kommer nära. Jag har funderat på om hon gör utfallen för att fjäska och visa hur snäll hon är, för hon gör ungefär likadant mot mig om jag blir arg på henne.
 
Sv: utåtriktad hund

Skrämmande likt min hund. Scenario 1 platsliggning och inkallnng lös. Fokuserad. Kommer i 100 knyck och avslutar med en cirkuskonst som en hoppande frisbee hund. Får godis men hinner ej koppla utan han kutar iväg o stör nästa ekipage.
ex 2 agillty i koppel. Släppe i tunneln. Springer ut o direkt till annan tränande hund. Det brister i kontakt men ej så lätt när han bara måste fram till hundar, tror hans osäkerhet är orsaken precis som du beskriver. Han skäller jättemytcket när man träffas i grupp innan allt börjsar oxå. Jätteosäker.
 
Sv: utåtriktad hund

Vad gör du innan träning? Det kanske vore en idé att cykla med henne en stund eller gå en lång promenad så den värsta fysiska överskottenergin försvinner.

Om du kopplar henne direkt efter momenten, och sedan belönar och leker i kopplet? Till slut kanske det blir någon typ av "mentalt koppel".
 
Sv: utåtriktad hund

Jag har lite samma problem med min.

På träning händer det aldrig, endast på tävling.

Han drar ärevarv och bara springer full fart runt runt, oftast mot slutet av programmet.

Har en teori om att det blir för laddat med alla tävlingsnerver och att han gör det lite för att avdramatisera själva tävlandet.

Precis som för dig så händer det mellan momenten.
Har haft tankar på att koppla, men jag har hört av en domare som jag frågade att man kan bli diskad om man gör det?
 
Sv: utåtriktad hund

hur belönar du? kanske behöver du inte belöna så yvigt, utan det räcker kanske att säga ett lugnt och fint "braaaa" och sakta smeka hunden. om hon ligger stadigt kanske du kan prova att lägga henne mellan momenten och kalla in henne när TL visat vart nästa moment ska vara.
 
Sv: utåtriktad hund

Vad gör du innan träning? Det kanske vore en idé att cykla med henne en stund eller gå en lång promenad så den värsta fysiska överskottenergin försvinner.

Om du kopplar henne direkt efter momenten, och sedan belönar och leker i kopplet? Till slut kanske det blir någon typ av "mentalt koppel".

Vi har ca 40 minuters promenadväg till klubben och vi går alltid dit. Så välrastad är hon då vi kommer. Men stressen av andra hundar tror jag bygger upp ny energi, som måste ut.

Jag inser nu att jag förmodligen är för tråkig mellan momenten. Vi får börja leka mer även mellan!
 
Sv: utåtriktad hund

hur belönar du? kanske behöver du inte belöna så yvigt, utan det räcker kanske att säga ett lugnt och fint "braaaa" och sakta smeka hunden. om hon ligger stadigt kanske du kan prova att lägga henne mellan momenten och kalla in henne när TL visat vart nästa moment ska vara.

Jag belönar oftast med godis, då hon blir alldeles för uppskruvad av leksak.
Inkallningarna och några andra moment brukar jag belöna med kamplek.

Jag har testat att belöna med boll då vi tränat hemma, men då springer hon 10 ärevarv med bollen för att sedan lägga sig med den några meter bort. Jag misstänker att en sån belöning på klubben skulle dra henne mer bort, då hon förmodligen vill visa upp sin boll för alla som är där.
Därför belönar jag bara med leksaker som är "hos mig".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 565
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 272
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp