Utbetalning sjukersättning?

Min erfarenhet av korta sjukskrivningar den senaste tiden är att det tagit upp till 30 dagar men inte mer, att få ett beslut. Första utbetalningen skett omgående om 30 dagar passerat från ansökan och 25:e passerat.

Min erfarenhet är även att sgi-enheten kan vara seg som fan ibland och att man tyvärr kan behöva ringa och fråga om det är något som fattas, för att de ska fatta beslut.

Ring och säg att du vill prata om sgi, så får du komma till rätt bromskloss.
 
Jag är frilansare med kontrakt samt egen företagare så jag tror inte jag täcks av det.....

Du måste verkligen kontakta försäkringskassan och ge dom underlag för din sgi snarast om du är företagare!

Vill inte verka opeppig men ska du vänta in en respons från dom lär du få vänta ihjäl dig. Pepp är dock att kan man bara styrka sina inkomster och sysselsättningsgrad har det ändå gått fort sen.
 
Ursäkta en lite korkad fråga, men har du ansökt om sjukpenning? Jag har kanske missat att du skrivit det, men jag ser bara att du skrivit att läkarintyget har inkommit samt att du har avslutat sjukskrivningen? vet inte om du kanske sjukanmält bara men inte verkligen ansökt om sjukpenning ?
Tack! Jag blev också orolig och kollade - och ja, jag har ansökt :-) Puh!!
 
Ringde Försäkringskassan (inte lätt att komma fram, om man så säger...) som menade att där fanns saker att utreda. Jag fick numret till en handläggare, som sa att mitt ärende skickats vidare till handläggare (??) som hade frågor kring min arbetssituation. Men de har mycket att göra så jag ligger långt bak i nån kö. Och än har de inte ens kontaktat mig för att lätt som en plätt få svar på frågorna. Försäkringskassan trasslade om detta en gång tidigare, och vi redde ut allt. INGA konstigheter. Och nu är vi tillbaka på ruta 1 och jag har varit utan lön en månad och det är kris. (Jag VET att man ska ha en buffert för sånt här men jag har ingen...) GAAHH!!:banghead:
 
Ringde Försäkringskassan (inte lätt att komma fram, om man så säger...) som menade att där fanns saker att utreda. Jag fick numret till en handläggare, som sa att mitt ärende skickats vidare till handläggare (??) som hade frågor kring min arbetssituation. Men de har mycket att göra så jag ligger långt bak i nån kö. Och än har de inte ens kontaktat mig för att lätt som en plätt få svar på frågorna. Försäkringskassan trasslade om detta en gång tidigare, och vi redde ut allt. INGA konstigheter. Och nu är vi tillbaka på ruta 1 och jag har varit utan lön en månad och det är kris. (Jag VET att man ska ha en buffert för sånt här men jag har ingen...) GAAHH!!:banghead:
Samma här, ingen utbetalning ännu varken för Maj eller Juni. Pratatde med min syster som lever på föräldrapenning och hennes utbetalning har också dröjt och hon har inte fått för den period hon ansökte om för snart två månader sedan och hennes bekanta som även de är föräldralediga har fått vänta i drygt två månader på utbetalning nu sista gången.
Det verkar helt enkelt vara kaos på FK!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 783
Senast: mumin
·
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 541
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp