Utbilda äldre häst

e_jhastar

Trådstartare
Kanske ska köpa hem en 14-åring. Importerad för ett år sen, blev inriden vid 8 års åldern. Jag tyckte om henne väldigt mycket, snäll, bra psyke, pigg utan att bli het eller stark och verkar tycka allt i livet är kul. Saken är att hon är väldigt grön för sin ålder, hon är inte inhoppad ordentligt men helt orädd av sig och tycker det är väldigt kul ändå. Fina och mjuka gångarter, flyttar för skänkeln hyfsat ok, kan galoppfattning men blir ibland att hon "springer" in i galoppen.

Den stora frågan är om åldern spelar någon roll för att utbilda en häst eller inte? Hon verkar ha rätt inställning till att vilja lära sig iallafall.
 
Kanske ska köpa hem en 14-åring. Importerad för ett år sen, blev inriden vid 8 års åldern. Jag tyckte om henne väldigt mycket, snäll, bra psyke, pigg utan att bli het eller stark och verkar tycka allt i livet är kul. Saken är att hon är väldigt grön för sin ålder, hon är inte inhoppad ordentligt men helt orädd av sig och tycker det är väldigt kul ändå. Fina och mjuka gångarter, flyttar för skänkeln hyfsat ok, kan galoppfattning men blir ibland att hon "springer" in i galoppen.

Den stora frågan är om åldern spelar någon roll för att utbilda en häst eller inte? Hon verkar ha rätt inställning till att vilja lära sig iallafall.
alla åldrar går att utbilda, en del kräver bara mer tid, men samtidigt massor av beröm när de gör rätt och sedan massor av godis när de kommer in. Du måste vara säker på din ridning, din hjälper och sedan ta också hjälp av någon instruktör så det blir mindre fel osv. Lägg upp en plan och mål. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp