Utbilda annans häst

Wysiwyg

Trådstartare
Jag rider just nu ett kallblodssto som har ett underbart huvud, jag älskar hennes temprament! Lugn som en filbunke att hålla på med, snäll att leda och borsta, och i ridningen är hon väldigt bestämd hur hon vill ha det, man måste smöra och lirka för att hon överhuvudtaget ska låta en sitta kvar. En häst helt i min smak :love:

Nå. Jag har ridit henne i ca ett år, och försöker skola henne efter bästa förmåga (tilläggas skall att hon är grymt felriden sen innan, och det gör ju inte arbetet lättare direkt). :cool:

När jag började rida henne kunde hon inte stå still när jag satt upp (inte bara något vanligt trippande, utan så fort man fick foten i stigbygeln kastade hon sig iväg i 590 km/h), hon kunde inte skritta eller trava överhuvudtaget med vanligt tränsbett (man fick hela hästen i handen o om man inte hängde med så stack hon direkt), hon kunde inte galoppfattning och inte ställa sig eller böja sig åt något håll alls.
Hon kunde gå rakt fram, längde man tyglarna på pessoabettet hon reds med då (eller om någon annan häst framför henne började trava) så travade hon och galoppfattningen bestod av att ställa sig upp i sadeln, släppa tyglarna o tjoa.

Nu kan hon både skritta o trava, med långa o korta tyglar (varierar ibland efter hennes humör) både på ridbanan och i skogen, och hon är lätt i munnen. Hon kan galoppfattning (någounda), hon står still när jag sitter upp och har överhuvudtaget blivit mycket mer positiv i ridningen. Ställningen och böjningen är fortfarande lite svårt, men hon har slutat kasta sig omkring och försöka kasta av mig så fort jag ber henne att gå på högervolten.
Stången behövs fortfarande i galoppen, men jag måste inte alls ta i henne lika mkt som innan och hon har börjat lyssna på sitsen så smått även i den gångarten.

Jag har jobbat grymt mycket med henne, blod svett och tårar, och det är så roligt när det äntligen ger resultat! :bump: MEN, det är inte min häst, och kommer troligen heller aldrig att bli. Jag kommer nog inte att rida henne så länge till, och just nu känns det mest som att jag påbörjar ett arbete som aldrig kommer att slutföras av någon annan. Till hösten kanske jag får ett erbjudande om att rida en väldigt välskolad häst, och den chansen tror jag att jag ska ta. Så nu känns det mest motigt att gå till stallet o rida, och till råga på allt har vi hamnat i en svacka, det känns som att det mest backar (jag vet, två steg frammåt, ett steg bakåt, två steg frammåt :crazy: ).

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, men är det någon annan som har varit i en liknande situation som kan ge några tröstande ord?
 
Sv: Utbilda annans häst

Kanske kan komma med några uppmuntrande ord:)
Visst har vi väl alla varit i ngn svacka! Inte minst när man rider unghästar eller hästar som har blivit felhanterade....
När jag red in min pålle hade jag dagar då jag helst inte ville åka till honom överhuvudtaget, för att vad vi än gjorde så blev det pannkaka av alltihopa!!
Men just som du skriver att man tar ett steg framåt och två steg bakåt tror jag är nödvändigt ibland och rättvar det är så har man gått fyra framåt:)
kanske så behöver din pålla och du med, vila lite från varandra. När jag red in min kille kände jag att det var nödvändigt för honom att saker och ting fick sjunka in.

om du nu känner att du inte har ngn motivation längre eftersom du snart ska rida en annan häst så tycker jag att du ska vara nöjd med det du har åsta kommit. Gå ut och mys med din pålle och va glad för tiden ni har haft tillsammans!

lycka till med din nya häst!
 
Sv: Utbilda annans häst

Jag har ju lärt mig enormt mycket av henne! Och det kan jag ju vara glad för.. När jag slutade på ridskolan för 1 år sedan vad jag nästan en typisk ridskoleryttare; "formen" betydde allt. Fick man inte hästen att böja på huvudet, då var det bara o ge uppm eller bli hårdare i handen. Tur att man är äldre o klokare nu ;)

Jag ska rida henne sommaren ut, och försöka få till saker o ting ännu lite bättre. Sen kommer det vara med stor sorg jag skiljer mig från henne till hösten :cry:

Tack för ditt svar, det muntrade upp mig jättemycket :)
 
Sv: Utbilda annans häst

Hej! Jag förstår frustrationen, men samtidigt - vilken fantastisk bedrift du gjort! Klart att det blir sorgligt att lämna den här hästen, men vilken erfarenhetsbank du har att ta av inför nästa projekt. Lycka till!!!
 
Sv: Utbilda annans häst

Jo det är ju sant, och jag brukar försöka tänka så också.. Någon gång i framtiden skulle jag vilja ha en egen häst o tävla o sådär, och eftersom att våran ekonomi inte är den bästa så skulle det isf bli en lite yngre häst. Och då vet jag ju redan vad man ska göra och inte göra :idea:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
810
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp