Utbilda fodervärdshäst

tänk att detta slutade så bra! Det dök upp en unghäst, 2 åring som blev min! Jag lyckades köpa honom och nu går han på bete här hemma, längtar så innerligt tills det är dags att börja jobba med honom! :love: Samtidigt som jag hjälper till med en bekants häst. Fick det bästa av 2 världar kanske. tack för alla tankar och åsikter ni delat med er av!
 
Det var väl den sitsen min vän var orolig för att jag kan hamna i.
jag velar själv mellan foderhäst eller att fortsätta rida andras tills den dagen jag kan köpa en igen. Samtidigt som jag vill ha en NU helst igår så vill jag ju ha de långsiktigt bra också. Både insidan och i plånboken 😅🤗
För flera år sedan sökte jag fodervärd till min egenuppfödda 3-åring. En duktig ryttare hörde av sig då hon ville ha något att rida på medan hennes häst var dräktig. Hon var van att utbilda unghästar och tävlat upp tom 150 hoppning. Så jag var så klart nöjd över den dealen. Tanken var absolut inte att sälja, men saker ändras och två år senare så kände jag att jag vill sälja och hitta en annan typ av häst. Vi hade då skrivit in i kontraktet att att fodervärden skulle få 15% av försäljningspriset vid en ev försäljning. Det tycker jag var rättvist eftersom att det var fodervärden som utbildat hästen så den var värd ett högre belopp än vad den hade varit om jag hade haft den hemma hos mig.
Så det är ju något du kan skriva in i kontraktet. Att du får en viss procent vid ev försäljning.
 
Lämnar jag min häst på utbildning hos en häst betalar jag och förväntar mig ett specifikt resultat. Lämnar jag den hos en vanlig fodervärd blir den förhoppningsvis bättre, men egentligen kan ju fodervärden lika gärna göra inget/lite vad det gäller att faktiskt föra hästen framåt i utbildningen, och då står jag som ägare ju där med en häst som kanske till och med är efter i utbildningen mot var den borde vara. Så för mig är det extremt olika saker.

Jag tycker att i och med att det är ägaren som står för all risk, så är det också den som ska få eventuell vinst. Däremot finns det förstås tusen och en olika överenskommelser som man kan ha, och det ligger ju då mellan parterna.

Min inställning är i mycket att allt med hästar kostar något. Antingen i pengar eller tid. Och förmodligen går man rent monetärt med förlust. Men förhoppningsvis tjänar man då något annat.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 721
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 283
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 302
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp