Utbilda fodervärdshäst

amandacarlsson

Trådstartare
Hej! Jag ville höra lite tankar..
jag ska ev ta en 5 åring på foder som inte är mkt mer än inriden och gått i alla gångarter.
planen är långsiktig då ägaren inte vill sälja och ha kontrakt 1-2 år i taget / förlängning.
då hästen är väldigt grön och kmr utbildas tycker ni det är rimligt att ta den på foder så?
eller anser ni att ägaren ska stå för en del av kostnaderna?
( jag har ridit in och utbildat unghästar tidigare så är inte orolig inför uppgiften )

hade ni velat ha någon annan överenskommelse ?
 
Det är ju nackdelen med att vara fodervärd, man får inget tillbaka för ev värdeökning. Å andra sidan slipper man stå med den ekonomiska risken eller överhuvudtaget investera ekonomiskt i köpet.
Frågan är väl om du har råd att köpa en häst? Om inte så tacka och var glad om du får rida en fin häst 😊

Om ägaren vill lämna ut hästen på foder så är det ju det som gäller, du kan knappast komma med krav om betalning, men du kan tacka nej om du inte är intresserad.
 
Alltså vill man ha en foderhäst och gillar projektet och utbildning så varför inte. Men som fodervärd kan man ju inte räkna med att få något för jobbet man lägger ner.

Vill man ha en trevlig häst att utbilda och rida och kanske inte har möjligheten att köpa en själv så hade jag absolut tagit 'en sån' på foder.
 
Det är ju nackdelen med att vara fodervärd, man får inget tillbaka för ev värdeökning. Å andra sidan slipper man stå med den ekonomiska risken eller överhuvudtaget investera ekonomiskt i köpet.
Frågan är väl om du har råd att köpa en häst? Om inte så tacka och var glad om du får rida en fin häst 😊

Om ägaren vill lämna ut hästen på foder så är det ju det som gäller, du kan knappast komma med krav om betalning, men du kan tacka nej om du inte är intresserad.

ja men det är lite så jag resonerar ☺️ Jag har haft egna men fick ta bort min för 1.5 år sen nu och därefter ridit andras och även haft några på inridning.
jag skulle allra helst vilja köpa en egen men har inte råd just nu samt att jag har planer på att studera osv inom en framtid. Så därför har jag sett mig om efter foder häst istället!
Att jag ställde frågan såhär var för en vän sa raka motsatsen om idén. Så ville höra hur folk resonerar!
 
ja men det är lite så jag resonerar ☺️ Jag har haft egna men fick ta bort min för 1.5 år sen nu och därefter ridit andras och även haft några på inridning.
jag skulle allra helst vilja köpa en egen men har inte råd just nu samt att jag har planer på att studera osv inom en framtid. Så därför har jag sett mig om efter foder häst istället!
Att jag ställde frågan såhär var för en vän sa raka motsatsen om idén. Så ville höra hur folk resonerar!
Jag hade inte tagit en häst på foder om jag har pengar för att köpa, men har man inte köpesumman så är det ju jättebra 😊
 
Jag skulle se till att ha ett ordentligt kontrakt med förköpsrätt och ett pris som speglar vad hästen är värd idag innan. För saker ändras och helt plötsligt kanske ägaren vill sälja hästen och då står du där och får betala för det jobb du lagt ner.. Inte särskilt kul!
 
Jag skulle se till att ha ett ordentligt kontrakt med förköpsrätt och ett pris som speglar vad hästen är värd idag innan. För saker ändras och helt plötsligt kanske ägaren vill sälja hästen och då står du där och får betala för det jobb du lagt ner.. Inte särskilt kul!
Det var väl den sitsen min vän var orolig för att jag kan hamna i.
jag velar själv mellan foderhäst eller att fortsätta rida andras tills den dagen jag kan köpa en igen. Samtidigt som jag vill ha en NU helst igår så vill jag ju ha de långsiktigt bra också. Både insidan och i plånboken 😅🤗
 
Det var väl den sitsen min vän var orolig för att jag kan hamna i.
jag velar själv mellan foderhäst eller att fortsätta rida andras tills den dagen jag kan köpa en igen. Samtidigt som jag vill ha en NU helst igår så vill jag ju ha de långsiktigt bra också. Både insidan och i plånboken 😅🤗
Jag har suttit lite i den sitsen när jag var ung. Tog en travare på foder i brist på annat just då. Fäste mig vid hästen och utbildade den. Helt plötsligt så började det komma spekulanter och ville köpa hästen för bra mycket mer än jag var beredd att betala. För som sagt jag ville ju inte betala för det jobb jag hade lagt ner så det kändes otroligt surt! Men ägarna ägde inte en pinal till hästen och jag tänkte då inte visa honom så det blev aldrig något och senare köpte jag loss honom för det jag tyckte han var värd när jag började rida honom så det löste sig ändå men hade ägarna varit lite mer envisa så hade jag ju suttit i skiten sas..

Så efter det aldrig mer utan kontrakt!!
 
Om du känner att du vill det och att det kan gynna dig så varför inte. Om ägaren ska hjälpa till med kostnader tycker jag beror på vad du har för meriter/erfarenhet och varför ägaren lämnar ut hästen, om det är för att få hjälp med utbildning eller tid/ekonomisk avlastning. Men var riktigt noga med kontrakt! Jag har en olycklig foderhäst historia där jag skulle ta en ponny på foder som var enligt dom friskförklarad och under igångsättning, för att sedan få tävla upp till och med medelsvår. Sen visade det sig att ponnyn hade mycket mer omfattande skadehistorik än vad som hade sagts och hade en mkt oviss framtid och jag fick helt plötsligt bara rida lätt b. Lämnade tillbaka henne men då började de tävla själva varje/varannan helg på medelsvår nivå ??. Hörde sen att hon fick pensioneras en kort tid efter det pga sina krämpor, 14 år gammal. Så va mycket noga med ett bra kontrakt och att du verkligen litar på hästägaren, finns många som bara vill bli av med ett ”problem” eller utnyttja någon annan.
 
då hästen är väldigt grön och kmr utbildas tycker ni det är rimligt att ta den på foder så?
eller anser ni att ägaren ska stå för en del av kostnaderna?
( jag har ridit in och utbildat unghästar tidigare så är inte orolig inför uppgiften )

hade ni velat ha någon annan överenskommelse ?
Är hästen fin och lovande så är det väl en ynnest att få rida den och ha den på foder? Varför menar du att hästägaren skulle vara med och betala? Vill jag har en häst tillriden och utbildad skickar jag iväg den till ett sådant stall, men där kräver jag också betydligt mer än vad jag hade gjort av en fodervärd. På betydligt kortare tid än ett par år.

Har man inte råd att köpa en egen häst är det ju klockrent att kunna få låna en fin häst för ändamålet.
 
Är hästen fin och lovande så är det väl en ynnest att få rida den och ha den på foder? Varför menar du att hästägaren skulle vara med och betala? Vill jag har en häst tillriden och utbildad skickar jag iväg den till ett sådant stall, men där kräver jag också betydligt mer än vad jag hade gjort av en fodervärd. På betydligt kortare tid än ett par år.

Har man inte råd att köpa en egen häst är det ju klockrent att kunna få låna en fin häst för ändamålet.
Jag håller med.

Själv har jag en superfin ponny som jag haft ute på foder hos min tränare med dotter i drygt 3 år, de har utbildat honom sedan han var 5 år och han gick lag SM som 7-åring. Jag hade inte haft råd att betala för utbildning under denna tid (hemma har jag haft ett litet barn och fler hästar, så jag hade inte hunnit med honom). Jag står för försäkringen och ser det hela som en win win.
 
Jag håller med.

Själv har jag en superfin ponny som jag haft ute på foder hos min tränare med dotter i drygt 3 år, de har utbildat honom sedan han var 5 år och han gick lag SM som 7-åring. Jag hade inte haft råd att betala för utbildning under denna tid (hemma har jag haft ett litet barn och fler hästar, så jag hade inte hunnit med honom). Jag står för försäkringen och ser det hela som en win win.
Ja, precis så är det. Är man inte professionell utbildare så kan man inte räkna med att få betalt, eller ens rida gratis.

Att ha hästen på foder innebär dock att man slipper (oftast) kostnader för försäkring och all utrustning. Det är en ansenlig summa varje år.

Så på sätt och vis får man ju "betalt".

Hyr man en ponny så är hyreskostnaden ofta det som motsvarar dessa omkostnader.

Så jag tycker ts skall se detta som en chans att lära sig (alla hästar är olika) och få fler erfarenheter än vad man får när man har "bara" egen häst.

Dessutom kan man alltid lämna tillbaks en foderhäst. En egen måste säljas och det kan tid, och även det kostar pengar.

Sist men inte minst, det kan också vara så att det blir en värdeminskning. Har man otur är det något med den fina unga hästen, och istället för att den säljs dyrt så kan det bli precis tvärtom.

Den risken tar ju hästägaren alltid.
 
Är hästen fin och lovande så är det väl en ynnest att få rida den och ha den på foder? Varför menar du att hästägaren skulle vara med och betala? Vill jag har en häst tillriden och utbildad skickar jag iväg den till ett sådant stall, men där kräver jag också betydligt mer än vad jag hade gjort av en fodervärd. På betydligt kortare tid än ett par år.

Har man inte råd att köpa en egen häst är det ju klockrent att kunna få låna en fin häst för ändamålet.
Ja, det håller jag absolut med om. Jag ville bara höra folks tankar om det hela, jag och hästägaren har ju en dialog om upplägg så jag tkr inte prompt att hon ska stå för kostnader. :)

jag tänker ju för min del vad mina planer är framöver och hur jag vill ha det. Väger för och nackdelar. Absolut en ynnest att få låna en fin häst!
 
Ja, det håller jag absolut med om. Jag ville bara höra folks tankar om det hela, jag och hästägaren har ju en dialog om upplägg så jag tkr inte prompt att hon ska stå för kostnader. :)

jag tänker ju för min del vad mina planer är framöver och hur jag vill ha det. Väger för och nackdelar. Absolut en ynnest att få låna en fin häst!

...Och roligt att utbilda! (Säger jag som älskar unghästar)

Men där är man olika. Det kräver ju mer tålamod och uthållighet än om hästen är färdig. I den mån någon är det.

I övrigt tycker jag som flera andra. Var noga med kontraktet och att det är tydligt vem som ansvarar för vad. Ett exempel är om hästen blir sjuk och det blir tal om akut avlivning. Går då inte hästägaren att nå, vad gör du då?

Veterinären gör inget utan ägaren skall fatta beslut och försäkringsbolaget kan också ha synpunkter. (Om inte det är uppenbart utifrån djurskyddslagen).

Jag har en bekant som hade en häst på foder som fick kolik och det tog lång tid innan ägaren kunde nås osv... det var en mardröm.

Lycka till!
 
Om du känner att du vill det och att det kan gynna dig så varför inte. Om ägaren ska hjälpa till med kostnader tycker jag beror på vad du har för meriter/erfarenhet och varför ägaren lämnar ut hästen, om det är för att få hjälp med utbildning eller tid/ekonomisk avlastning. Men var riktigt noga med kontrakt! Jag har en olycklig foderhäst historia där jag skulle ta en ponny på foder som var enligt dom friskförklarad och under igångsättning, för att sedan få tävla upp till och med medelsvår. Sen visade det sig att ponnyn hade mycket mer omfattande skadehistorik än vad som hade sagts och hade en mkt oviss framtid och jag fick helt plötsligt bara rida lätt b. Lämnade tillbaka henne men då började de tävla själva varje/varannan helg på medelsvår nivå ??. Hörde sen att hon fick pensioneras en kort tid efter det pga sina krämpor, 14 år gammal. Så va mycket noga med ett bra kontrakt och att du verkligen litar på hästägaren, finns många som bara vill bli av med ett ”problem” eller utnyttja någon annan.

ja men precis. Tänker att de handlar om både för mig vad jag söker och varför ägaren vill / behöver hjälp! Viktigt att ha en dialog. Sen kontrakt, jag har gjort bort mig där tidigare utan att ha något skrivet. Sen har jag också 2 jätte bra erfarenheter av att vara fodervärd!

usch, sån situation vill man ju inte hamna i.
 
Jag har fodervärd till mitt fina femåriga sto. Hon tog henne på foder när hästen var tre år gammal och har gjort allt från grunden. Jag känner denna tjej då hon lånat en annan häst från oss innan och hon var med på premisserna. Nu ska denna häst inte säljas och fodervärden har inte råd att köpa en sådan häst i dagsläget. Däremot så har jag erbjudit henne eventuella föl som betalning för allt arbete hon har gjort. Det har inte passat henne med föl än så vi får se i framtiden. Jag tror fodervärden har sparat in över 100.000 åt mig i utbildningskostnader så i mina ögon så kan det vara värt ett föl i framtiden. å andra sidan vet fodervärden att hon får ha hästen så länge hon vill.
 
Alltså om ägaren lämnar hästen till dig med krav på att du ska utbilda den och tävla den, ja då ska ägaren betala, men då är du inte fodervärd utan tillridare/utbildare hästen, och har mer krav på dig från ägaren att göra framsteg och prestera.
Men om du tar hästen och själv får välja vad du ska göra med hästen, då ska inte ägaren betala dig någonting, för då är det foder. Och då är det DITT eget val att utbilda hästen. Däremot kan du skriva i avtalet att du ska ha förköpsrätt om du vill :)
 
Förstår din tanke men tänk igen. Du vill ha en egen häst skriver du, men saknar samtidigt pengar att köpa en. Ponera detta:
Du tar hem unghästen på långtidsfoder. Ni lär känna varandra och hästen utvecklas fint och både du och ägaren är nöjda. Hästen börjar prestera och bli stabil. Ni trivs ihop och du avgudar hästen.
3 år går.
Ägaren hör av sig och säger att hon vill sälja och erbjuder dig att köpa först. Du har fortfarande inte pengar att köpa häst eftersom de pengarna som skulle ha gått till en köpesumma har du istället lagt på att husera din foderhäst. Ägaren tar hem hästen och säljer till någon annan. Du står utan häst igen och är kvar i samma ruta som du är nu, fortfarande utan häst och utan pengar.
Det du vinner på det hela är erfarenhet men jag uppfattar inte att det är just unghästutbildningen som är ditt huvudsakliga mål utan att ha en häst.

Visst är det lockande att ta på foder, det är ju så nära en egen häst man kan komma utan att lägga ner pengarna på det, men fråga dig själv vad du tycker är viktigast. Rida? Det kan du göra på andra hästar. Ta hand om en "egen"? Då är foder perfekt men det är fortfarande inte din häst och du kan inte göra som du vill med den. Det är alltid någon annan som kommer bestämma över den.

Vet inte vilken prisklass du tillhör men en helt ok unghäst behöver inte kosta skjortan och om du ska ha råd att hålla häst behöver du ha mellan 3000-5000 (sanning med modifikation) i månaden över. På ett år blir det 36.000-60.000 kronor och om du redan nu sparar undan och det kan du få en jättefin unghäst för! Ett år är ingenting. Passa på att ta det här året och utveckla dig själv. Träna sits, medvetenhet och ridkänsla. Perfekt att ha olika hästar att rida då ju!
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 484
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 278
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 302
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp