Utbilda häst själv

Trollanbollan

Trådstartare
Hej.
Behöver råd ang om jag ska köpa en outbildad häst.
Ska titta på en häst nästa vecka som är 12 år gammal, jätte snäll i hantering och blivit riden mkt i skogen osv.

Jag själv har ridit hela mitt liv och har haft egen häst förut, dock aldrig utbildat!
Har inga tävlingsambitioner utan gillar akademiskt ridkonst, när man sakta bygger upp hästen från grunden. Kommer ta en tränare till hjälp några gånger i månaden isåfall.

Vad tror ni? Är de helt galet o köpa outbildad häst när man aldrig utbildat?
 
Någon gång kommer ju bli den första :)
Bara vara ödmjuk, ta hjälp både av tränare och gärna någon equieterapeuth eller massör som kan checka av läget då och då så kommer det gå bra!
Det är ju en äldre häst så försök känna av om energin passar dig. Om den är het eller mot det lugnare hållet t.ex
 
Jag har typ bara köpt ungponnier. Trots att jag inte har speciellt mycket erfarenhet ☺ vill kunna styra utbildningen själv och få den som jag vill. Lägga extra mycket på just det som är viktigt för mig osv. Har inte heller några tävlingsambitioner utan vill bara ha en kompis att ha roligt med. Sen har jag tagit hjälp av olika tränare som jag tycker har vettigt tänk och plockat delar här och där. Har även låtit andra duktiga ryttare ridit igenom hästen lite då och då.
 
Sålänge du är beredd på att det kan ta tid att skola om hästen tycker jag absolut du ska köra på. Har man mer bråttom är det sjysstast mot båda parter att köpa något som är färdigt. Jag har bara köpt unghästar och ridit in själv och jag är långt ifrån ett proffs. Ganska sadelfast och något av en fattiglapp :D utbildningsmässigt ständigt lite "efter" men vad gör det, jag har inte bråttom. Personligen har den här trevande stilen åtminstone gett hållbara hästar, stort plus!
 
Vad menar du med "outbildad"? Om den är riden i skogen är den van vid ryttare, kan start, stopp, svänga och förhoppningsvis gått i alla gångarter under ryttare.

När jag läste outbildad...12 år tänkte jag direkt på en häst som lullat i hagen i hela sitt liv, men sen läste jag vidare. ;)
 
Precis samma fråga. En regelbundet skogsriden häst har stärkt sina leder på varierat underlag. Den har tränat Sina muskler i varierad terräng och har erfarenhet av diverse olika händelser som fordon och älgar. 12 år är väl ingen ålder på en häst. Det är bara att börja med specialträning för ditt område.

Hästen är nog inga problem överhuvudtaget om den passar din inriktning men din fråga om det var dumt för dig, det är en annan fråga. Svårt att bedöma eftersom ingen känner dig. Fråga den tränare som du tänkt att ha ett längre samarbete med, dvs din huvudtränare. Försök se till att ha en huvudtränare som du gillar.
 
Jag har typ bara köpt ungponnier. Trots att jag inte har speciellt mycket erfarenhet ☺ vill kunna styra utbildningen själv och få den som jag vill. Lägga extra mycket på just det som är viktigt för mig osv. Har inte heller några tävlingsambitioner utan vill bara ha en kompis att ha roligt med. Sen har jag tagit hjälp av olika tränare som jag tycker har vettigt tänk och plockat delar här och där. Har även låtit andra duktiga ryttare ridit igenom hästen lite då och då.



Vad menar du med "outbildad"? Om den är riden i skogen är den van vid ryttare, kan start, stopp, svänga och förhoppningsvis gått i alla gångarter under ryttare.

När jag läste outbildad...12 år tänkte jag direkt på en häst som lullat i hagen i hela sitt liv, men sen läste jag vidare. ;)

Med outbildad menar jag att den inte kommit längre i dressyr än att kunna gå i alla gångarter typ, förmodligen inte mer bärig än att kunna rida lite lull i skogen. Så kommer ju få bygga upp en del styrka, har dock aldrig tränat en häst att använda kroppen på korrekt sätt från början, utan har bara ridit väldigt utbildade hästar.
Vill ju få till en bra grund för hästen, men många andra forum jag läst så verkar de som många tycker att de är helt galet att skaffa en sådan häst om man inte är proffsryttare!
 
Med outbildad menar jag att den inte kommit längre i dressyr än att kunna gå i alla gångarter typ, förmodligen inte mer bärig än att kunna rida lite lull i skogen. Så kommer ju få bygga upp en del styrka, har dock aldrig tränat en häst att använda kroppen på korrekt sätt från början, utan har bara ridit väldigt utbildade hästar.
Vill ju få till en bra grund för hästen, men många andra forum jag läst så verkar de som många tycker att de är helt galet att skaffa en sådan häst om man inte är proffsryttare!
Som @tara skrivit är skogsridning bra träning för en häst, och betydligt vettigare träning än att rida hästen "i form" på en ridbana om du frågar mig.
 
Precis samma fråga. En regelbundet skogsriden häst har stärkt sina leder på varierat underlag. Den har tränat Sina muskler i varierad terräng och har erfarenhet av diverse olika händelser som fordon och älgar. 12 år är väl ingen ålder på en häst. Det är bara att börja med specialträning för ditt område.

Hästen är nog inga problem överhuvudtaget om den passar din inriktning men din fråga om det var dumt för dig, det är en annan fråga. Svårt att bedöma eftersom ingen känner dig. Fråga den tränare som du tänkt att ha ett längre samarbete med, dvs din huvudtränare. Försök se till att ha en huvudtränare som du gillar.

Vet inte hur mkt hon är riden faktiskt. Används i avel och sporadiska turer i skogen. Men jag ser de som att de är bra att hon inte är helt sönder riden iaf.

Har läst en del andra forum om samma fråga som mig där de flesta tycker att de är dumdristigt att utbilda häst om du inte är proffsryttare..
Kan förstå om man vill utbilda tävlingshäst på högre nivå men så är ju inte fallet här. Har inga krav eller specifika mål.
 
Som @tara skrivit är skogsridning bra träning för en häst, och betydligt vettigare träning än att rida hästen "i form" på en ridbana om du frågar mig.

Håller med! Ingen fråga om att jag tror att hon är sönder riden iaf. De var bara mer att jag har sett att de är svårare att utbilda en äldre häst.
 
Alltså, nån gång måste vara den första gången man utbildar en häst*. Det gäller för proffs också.

Det enda som kan vara knepigt om hästen inte gått på bana mycket och du vill träna på bana kan vara att den inte reagerar likadant där som ute. Men det mesta går, speciellt med hjälp.

Det är inte svårare att utbilda en äldre häst än en yngre, varför skulle det vara det?

*Undantaget att man bara rider två gånger i sitt liv på turridning eller nåt. Ni fattar vad jag menar.
 
Alltså, nån gång måste vara den första gången man utbildar en häst*. Det gäller för proffs också.

Det enda som kan vara knepigt om hästen inte gått på bana mycket och du vill träna på bana kan vara att den inte reagerar likadant där som ute. Men det mesta går, speciellt med hjälp.

Det är inte svårare att utbilda en äldre häst än en yngre, varför skulle det vara det?

*Undantaget att man bara rider två gånger i sitt liv på turridning eller nåt. Ni fattar vad jag menar.

Ja alltså hon skrev att hästen kunde vara rätt omotiverad på banan o tycka att de blir enformigt. Men gillar inte o nöta på banan utan inom AR brukar de va väldigt korta pass. Sen gillar jag ju trickträning, NH osv så förhoppnigsvis blir hon mer motiverad me rätt motivation.

Att det skulle vara svårare med äldre häst har jah ingen aning om. Min spontana tanke är att de skulle vara lättare då dom kanske är mindre brötiga än en yngre häst. Men många skriver att en äldre häst kan vara svåra pga mer egna åsikter osv.
 
Jag hade då aldrig velat ha en 12-årig häst som inte gjort mer än lullat i skogen. Nu vet jag ju inget om hur hästen är riden, men i värsta fall är den dåligt utbildad och det är svårare och tråkigare att lära om felaktiga grunder än att lära in rätt från början. Om den dessutom enligt uppgift tycker dressyr är tråkigt så är det nog ingen bra matchning om du vill göra mer än att skogsrida?
Är den bara riden lugnt i skogen är det också svårt att uttala sig om hållbarheten.

Men till sakfrågan - någon gång ska ju vara den första och är man ovan vid att utbilda så gör man klokt i att ta hjälp av tränare regelbundet.
 
Ja alltså hon skrev att hästen kunde vara rätt omotiverad på banan o tycka att de blir enformigt. Men gillar inte o nöta på banan utan inom AR brukar de va väldigt korta pass. Sen gillar jag ju trickträning, NH osv så förhoppnigsvis blir hon mer motiverad me rätt motivation.

Att det skulle vara svårare med äldre häst har jah ingen aning om. Min spontana tanke är att de skulle vara lättare då dom kanske är mindre brötiga än en yngre häst. Men många skriver att en äldre häst kan vara svåra pga mer egna åsikter osv.
Äldre hästar har väl ofta lagt sig till med olater och kanske har lärt sig saker felaktigt. Då är det ju dubbel träning - träna bort det felaktiga och lära in korrekt. Lättare på så vis att lära in korrekt från början.
 
Äldre hästar har väl ofta lagt sig till med olater och kanske har lärt sig saker felaktigt. Då är det ju dubbel träning - träna bort det felaktiga och lära in korrekt. Lättare på så vis att lära in korrekt från början.

Ska provrida henne nästa vecka så får se hur hon är då. Hon skrev att hon tycker att nöta samma saker på banan är tråkigt men gillar o lära sig nya saker och variation.
Varför skulle du inte vilja ha en 12 åring?
 
Äldre hästar har väl ofta lagt sig till med olater och kanske har lärt sig saker felaktigt. Då är det ju dubbel träning - träna bort det felaktiga och lära in korrekt. Lättare på så vis att lära in korrekt från början.

Förhoppningsvis är hon väl hanterar och har få olater.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp