Utbilda häst själv

Ska provrida henne nästa vecka så får se hur hon är då. Hon skrev att hon tycker att nöta samma saker på banan är tråkigt men gillar o lära sig nya saker och variation.
Varför skulle du inte vilja ha en 12 åring?
Jag skulle inte vilja ha en outbildad 12-åring. I min värld så finns det inte en chans att en 12-åring är helt outbildad om den har varit hos en duktig ryttare, jag tror det är hög risk att den är felaktigt riden. En unghäst kan ju vara outbildad, eller en äldre häst som inte blivit riden alls. Men om den är något så när sporadiskt riden så är den förmodligen felaktigt riden om den inte lärt sig vettiga grunder.

Men det beror ju på vad man vill göra. Om du också mest vill rida rakt fram i skogen så gör det ju inget.
 
Jag skulle inte vilja ha en outbildad 12-åring. I min värld så finns det inte en chans att en 12-åring är helt outbildad om den har varit hos en duktig ryttare, jag tror det är hög risk att den är felaktigt riden. En unghäst kan ju vara outbildad, eller en äldre häst som inte blivit riden alls. Men om den är något så när sporadiskt riden så är den förmodligen felaktigt riden om den inte lärt sig vettiga grunder.

Men det beror ju på vad man vill göra. Om du också mest vill rida rakt fram i skogen så gör det ju inget.

Fast ägaren kanske bara har haft intresse för o rida rakt fram i skogen? Och varför skulle den felaktigt riden för att man inte har velat utbilda den mer förutom att den kan alla grunder som kanske sitter som en smäck! Har ju inte provat hästen ännu..fattar faktiskt inte vad du menar
 
Jag menade i ridningen. Något har den väl lärt sig om den är riden, om den nu inte har lärt sig korrekta grunder så har den kanske lärt sig felaktigheter?
Ja den har väl lärt sig att bli riden i alla gångarter, men inte mer utbildad än så. Men oxå olater i ridningen
 
Fast ägaren kanske bara har haft intresse för o rida rakt fram i skogen? Och varför skulle den felaktigt riden för att man inte har velat utbilda den mer förutom att den kan alla grunder som kanske sitter som en smäck! Har ju inte provat hästen ännu..fattar faktiskt inte vad du menar
Om ryttaren rider bra så kommer ju hästen automatiskt lära sig en hel del även om man är i skogen. Då lär den sig mer än det lät i tråden som att hästen kan.
Svara korrekt för hjälper, gå i balans, ställning, sidförande osv. Då är det ju inte en ”outbildad” häst som det beskrevs i tråden. Om den inte har den grundutbildningen så gissar jag att den inte är så välriden.

Men testa hästen så märker du ju :)
 
Hej.
Behöver råd ang om jag ska köpa en outbildad häst.
Ska titta på en häst nästa vecka som är 12 år gammal, jätte snäll i hantering och blivit riden mkt i skogen osv.

Jag själv har ridit hela mitt liv och har haft egen häst förut, dock aldrig utbildat!
Har inga tävlingsambitioner utan gillar akademiskt ridkonst, när man sakta bygger upp hästen från grunden. Kommer ta en tränare till hjälp några gånger i månaden isåfall.

Vad tror ni? Är de helt galet o köpa outbildad häst när man aldrig utbildat?

Om jag trivdes med hästen hade jag inte tvekat. Är den mycket riden i skogen är den utbildad, fast på ett annat sätt. Dessutom kan ju mycket väl en häst som är riden mycket på banan vara obildad/felutbildad. Köper faktisk hellre en häst jag vet att det går att rida ut på, då går det ju oxå rida den på banan. Tvärtom är inte säkert att det går lika bra.
 
Klart du kan utbilda!
Men jag hade hellre köpt en yngre och utbildat om det är så att den i princip bara gått rakt fram..
Mest för att om jag ändå ska lägga ned det jobbet så är det trevligt med en häst jag kan ha så många år som möjligt.
Sedan kan den ju ha lagt sig till med någon olat som den "kommit nånstans med i ett antal år och därför kan ta ett tag att träna bort. Även unghästar kan såklart ha olater, men de kanske inte är lika "befästa"
 
Ja den har väl lärt sig att bli riden i alla gångarter, men inte mer utbildad än så. Men oxå olater i ridningen

Hur går det, provridit ännu?

Jag vet flera bekanta som köpt travare som blivit lite snabbt insuttna/inridna. De har lyckats helt OK med hjälp av någon instruktör då och då. Kunskapsnivån hos personerna har inte varit proffs.

Jag tycker det låter spännande, kanske lite av ett projekt. Men är det sådant man gillar så ser jag inget fel i det. Lycka till!
 
Jag har ridit flera äldre hästar som mest varit ridna rakt fram i skogen.
Inte utbildade. Jag vet inte ens om man kan kalla dom grundskolade faktiskt.

Men JAG tycker de är roliga projekt. Ingen av dom har varit några problem sas.
Man får ju börja i förskoleklass och jobba sej uppåt sas.
Ingen har väl varit direkt felridna men det som varit har inte varit något större problem att rida/utbilda förbi.
 
Hur går det, provridit ännu?

Jag vet flera bekanta som köpt travare som blivit lite snabbt insuttna/inridna. De har lyckats helt OK med hjälp av någon instruktör då och då. Kunskapsnivån hos personerna har inte varit proffs.

Jag tycker det låter spännande, kanske lite av ett projekt. Men är det sådant man gillar så ser jag inget fel i det. Lycka till!

Hästen vart såld innan jag hann provrida. Ska prova en annan häst imorgon, den var lite mer utbildad än den andra, också lite äldre, 9åring
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 721
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp