Utbildad men inte jbv godkänd?

TinyWiny

Trådstartare
Det är nu snart tio år sedan de nya riktlinjerna från jordbruksverket kom angående vad hovslagare får och inte får göra och det då nya var att man som hovslagare kunde bli godkänd av jbv. När jag tittar på listan över hovslagare i min närhet är det enormt många som har utbildning men som inte är godkända och det var också så jag vill minnas att diskussionerna gick då när lagen kom. Det var dyrt, mer pappersjobb osv. och få verkade vara intresserade av att bli godkända. Hur är det hos er och tror ni att den nya lagen har fått avsedd effekt? Ringer du en jbv godkänd hovslagare om din häst råkar ut för skada/sjukdom i hovarna eller fortsätter du med din vanliga hovslagare utan någon vidare tanke? Jag syftar alltså på den behörighetslag som infördes 1 januari 2010 där hovslagare kunde få godkännande av jordbruksverket.
 
Den jag har som hovslagare är godkänd vilket är väldigt skönt.
Finns ganska många hovslagare här, utbildade som outbildade. 3 gick samtidigt på hovslagarskolan (har använt alla 3, en bara till tappskor dock)
 
Jag har två hovslagare. En som är utbildad men inte godkänd som sköter det vardagliga på alla hästarna.
En som är godkänd som tar hand om problem som inte den "vanliga" får lov att göra.
 
Jag har en godkänd hosvslagare (som dessutom jobbar på en närstående kliniken 1dag/veckan pga att han tycker det är roligt).

I andra fall så ringer jag sagda klinik, då de har (minst) en godkänd hovslagare hos sig när de är öppna. (ca 10min med transport).

På 20 hästar i stallet jag står nu, finns 5 hovslagare, enbart en av dem är inte godkänd (och det märks, kvalitén på det arbetet är under all kritik....men det är ju ett par hundralappar billigare...)
 
Ja jag har haft/har en godkänd hovslagare som skott i samråd med veterinären nu när Nelly varit skadad. Han var faktiskt även den som fick veterinären på rätt spår gällande vad som var fel efter att han tittat på röntgenbilder och filmer på när hästen rör sig.
Den godkände hovslagaren kommer sen lämna över till min vanliga hovslagare med direktiv om hur skoningen ska se ut fortsättningsvis utifrån skadan.
 
Ringer du en jbv godkänd hovslagare om din häst råkar ut för skada/sjukdom i hovarna eller fortsätter du med din vanliga hovslagare utan någon vidare tanke?
Min vanliga hovslagare är godkänd. Hade h*n inte varit det så är det svårt att säga hur jag hade agerat vid något extraordinärt, det beror nog på vilken kompetens den icke godkända hovslagaren skulle ha.
 
Har också godkänd hovslagare, men jag har aldrig frågat efter det får jag erkänna. Ett tag var det svårt att hitta någon överhuvud taget så jag var jätteglad när jag fick tag i denna.
 
Jag har enbart använt godkända sen det kom.

Men nu kommer jag troligen bli tvungen att göra avsteg. Det finns för få här helt enkelt.
 
Min är utbildad men inte godkänd.
Har inte haft mer hovrelaterade problem än hovbölder och då har jag valt att åka till klinik för att utesluta fraktur om bölden inte kommit ut på ett par dagar.
Min hovslagare är väldigt duktig så har inga planer på att byta. Har så nära till kliniken att det inte finns någon anledning.
 
Min vanliga hovslagare är godkänd av jordbruksverket, skulle inte vilja ha det på något annat sätt om jag har möjlighet att välja. Om/när något händer behöver jag inte leta reda på någon ny med specialkompetens. Tidigare hovslagare var utbildad men inte godkänd (hade ingen möjlighet att välja annan just då). Jag är mycket mer nöjd med skoningen med nuvarande men det är ju inte bara godkännandet som skiljer åt, en icke godkänd hovslagare kan vara jätteduktig

Men om jag minns rätt så är det så att bara för att en hovslagare inte är med på listan från jordbruksverket så betyder det inte att det inte är godkända. De kan alltså vara godkända utan att vara med på listan.
 
Jag bytte faktiskt - från en godkänd som dessutom är hovslagarmästare till en icke godkänd men med utbildning, gesällbrev och erfarenhet. Och jag är nöjdare med min nya hovslagare, han har gjort underverk med stoet med problemhovar som nu faktiskt lyckas gå i 8-veckorsperioder med alla skorna på hovarna! Och är också nöjdare med resultatet på de två problemfria hästarna. Kanske att det beror på att förre hovslagaren mest skor hopp- och dressyrhästar (och håller på med hoppning själv), medan nuvarande är helt inriktad på islandshästar, som är det jag har. Det gör ju kanske att nuvarande hovslagare har lite större intresse och engagemang för just min typ av häst och utmaningen med att sko en gångartshäst med hänsyn både till gångartskvalitet (och -problem) och hästens hållbarhet.
 
Min vanliga hovslagare är godkänd av jordbruksverket, skulle inte vilja ha det på något annat sätt om jag har möjlighet att välja. Om/när något händer behöver jag inte leta reda på någon ny med specialkompetens. Tidigare hovslagare var utbildad men inte godkänd (hade ingen möjlighet att välja annan just då). Jag är mycket mer nöjd med skoningen med nuvarande men det är ju inte bara godkännandet som skiljer åt, en icke godkänd hovslagare kan vara jätteduktig

Men om jag minns rätt så är det så att bara för att en hovslagare inte är med på listan från jordbruksverket så betyder det inte att det inte är godkända. De kan alltså vara godkända utan att vara med på listan.
Jag har också hört det där, att vissa som har häcken full inte vill stå med på listan.
 
Jag har en duktig hovis som kommer från ett annat land för att sko, stannar ett tag och åker hem. I princip alla andra häromkring har så mycket att göra att de i stället frågar om man vet någon som kan tänka sig att ta emot nya kunder för de har för mycket. Hopplöst.
 
Har bara använt godkända hovisar sista typ tio åren. Oavsett om de är godkända eller ej så månar jag om dem som om de vore av guld då de har så mycket att göra och det är hart när omöjligt att få tag på någon.
Jag höll på att dö av skam när min gamla häst tokflippade vid första besöket med nye hovisen. Jag kör hädanefter iväg med den som skall skos då vi saknar ordentlig stallgång i nuläget och för att underlätta för honom. Ponnyerna verkas hemma och där har vi grusat upp en väg för hovis skull och dragit in bra med belysning.
 
Min tjej har skotts på klinik hur många år som helst. Hon har svåra hovar och är inte heller lättskodd pga dåliga erfarenheter av hovslagare.

Vi har precis bytt till en ny hovis dock. Han slog på lite tappskor i somras och eftersom fröken accepterar honom och han är engagerad och nyfiken ser vi om det funkar. Han har varit i kontakt med klinikhovslagaren, sett när hen skott och fått alla instruktioner. Han är inte godkänd ÄN, men blir tids nog.

Jag har blivit bränd av flera jbv-godkända hovslagare och litar inte ett dugg på den titeln, tyvärr.

Behövs det nåt speciellare åker jag in till kliniken - min tjej accepterar verkligen inte alla hovslagare - det blir lättare att bara ge lugnande om det är nån ny.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med hovslagare, hur i hela friden bär man sig egentligen åt för att det ska bli bra? Jag trodde det skulle bli bättre när...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
27 804
Senast: Lindsen
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 026
Senast: Ramona
·
Trav Angående de nya Transporteringsbestämmelserna... Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,. Jag vet att sådana här...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 721
Senast: Natasja
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 603
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp