Utbildning/Arbete - utbruten från Arbetsterapeut

Wille

Trådstartare
En fundering, är utbildningen en del av ett program på AF?
I såna fall kan du ju ev få praktik efteråt, ett sätt att få in en fot på något företag i närheten, om det nu är det du vill jobba med.
Utbildningen är en arbetsmarknadsutbildning men inte en del av ett program. Jag sa bara att jag ville gå den och så fick jag det.

Nej, jag vill inte jobba med det som utbildningen leder till (parkarbetare), men det fanns ingen annan utbildning att gå. Jag tänker att jag ska försöka ta mig vidare till något annat och att denna utbildning kan vara en grund att stå på.
 
Utbildningen är en arbetsmarknadsutbildning men inte en del av ett program. Jag sa bara att jag ville gå den och så fick jag det.

Nej, jag vill inte jobba med det som utbildningen leder till (parkarbetare), men det fanns ingen annan utbildning att gå. Jag tänker att jag ska försöka ta mig vidare till något annat och att denna utbildning kan vara en grund att stå på.
Ok, vad skulle du vilja jobba med?
Har du stämplat ut?
Min erfarenhet är, tyvärr ( systemet är knasigt😖) att det är lättare att få bra stöd då...
 
Ok, vad skulle du vilja jobba med?
Har du stämplat ut?
Min erfarenhet är, tyvärr ( systemet är knasigt😖) att det är lättare att få bra stöd då...
Jag vet inte vad jag vill jobba med, troligen ingenting. Helst vill jag bara gräva ner mig i soffan. Men man får väl ta nåt skit så man får in pengar.

Nej, jag har a-kassedagar kvar men de förbrukas medan jag går utbildningen.
 
Jag vet inte vad jag vill jobba med, troligen ingenting. Helst vill jag bara gräva ner mig i soffan. Men man får väl ta nåt skit så man får in pengar.

Nej, jag har a-kassedagar kvar men de förbrukas medan jag går utbildningen.
Okej, så kan det ju kännas.
Är det något som är lättare för dig än annat?
Du är ju t.ex. oerhört bra på att skriva.
Går sådant fort och lätt för dig?
 
Okej, så kan det ju kännas.
Är det något som är lättare för dig än annat?
Du är ju t.ex. oerhört bra på att skriva.
Går sådant fort och lätt för dig?
Det beror på vad jag ska skriva. Att skriva vad jag har i huvudet är en sak, men att skriva efter särskilda riktlinjer är en annan sak. Det är inget jag vill göra som arbete. Jag har provat att skriva sökmotoroptimerade artiklar när jag drev en hemsida, men det tog alldeles för mycket energi och tid. Framförallt var det inte kul.
 
Jag vet inte vad jag vill jobba med, troligen ingenting. Helst vill jag bara gräva ner mig i soffan. Men man får väl ta nåt skit så man får in pengar.

Nej, jag har a-kassedagar kvar men de förbrukas medan jag går utbildningen.
Är säker på att du kommer hitta nåt som du tycker är kul när det närmar sig! Hur lång tid är utbildningen du går nu?
 
Skulle du gilla att jobba på tex en plantskola eller trädgårdsbutik. Där både rådger man och sköter växter.
Ja, det ligger väl närmast till hands. Tyvärr är det bara säsongsjobb.
Finns det något som du tycker mindre illa om än annat att göra?
Eller något som du är bra på så att det blir lätt för dig?
Du måste ju stå ut med jobbet på något vis och då är det ju dumt att välja det värsta som du vet att göra.
Det finns ju skalor på dåligt också.
Jag skulle kunna tänka mig att klippa gräsmattor. I förra veckan när vi var på stadsvandring träffade vi på en gräsklippargubbe som läraren kände och han visade oss maskinen. Det är nog inte ett så inspirerande jobb att sitta och klippa gräsmattor hela dagarna, men man kan sitta där och lyssna på radio hela dagarna medan man kör.
 
Ja, det ligger väl närmast till hands. Tyvärr är det bara säsongsjobb.

Jag skulle kunna tänka mig att klippa gräsmattor. I förra veckan när vi var på stadsvandring träffade vi på en gräsklippargubbe som läraren kände och han visade oss maskinen. Det är nog inte ett så inspirerande jobb att sitta och klippa gräsmattor hela dagarna, men man kan sitta där och lyssna på radio hela dagarna medan man kör.
Ett annat säsongsjobb som jag gillade var som kyrkogårdsarbetare. Där jag jobbade skötte vi bara grönytor och gravar, grävgänget var en annan grupp och vi var aldrig med på begravningar eller så. Men det varierar säkert hur det fungerar på olika platser. Där kan man ju även vara fast anställd, vilket man förstås kan vara även inom trädgårdsbutiker typ plantagen/granngården. men då blir det kanske mer kassatjänst under vintern.
 
Ett annat säsongsjobb som jag gillade var som kyrkogårdsarbetare. Där jag jobbade skötte vi bara grönytor och gravar, grävgänget var en annan grupp och vi var aldrig med på begravningar eller så. Men det varierar säkert hur det fungerar på olika platser. Där kan man ju även vara fast anställd, vilket man förstås kan vara även inom trädgårdsbutiker typ plantagen/granngården. men då blir det kanske mer kassatjänst under vintern.
Det är väl också ett alternativ även om jag hört att det är tidspress på ett sådant jobb. Det man ska utföra ska vara färdigt inom en viss tid. Är det inte det ligger man efter och får antagligen jobba över (obetalt misstänker jag). Och man måste vara pedantisk och inte missa några ogräs. Och fysiskt jobb är inte vad jag drömmer om precis.

Granngården har jag också tänkt som potentiell arbetsplats. Plantagen finns inte i närheten och jag vägrar pendla 12 mil om dagen.
 
Det är väl också ett alternativ även om jag hört att det är tidspress på ett sådant jobb. Det man ska utföra ska vara färdigt inom en viss tid. Är det inte det ligger man efter och får antagligen jobba över (obetalt misstänker jag). Och man måste vara pedantisk och inte missa några ogräs. Och fysiskt jobb är inte vad jag drömmer om precis.

Granngården har jag också tänkt som potentiell arbetsplats. Plantagen finns inte i närheten och jag vägrar pendla 12 mil om dagen.
Definitivt fysiskt och emellanåt ganska tungt arbete men inte särskilt tidspressad och jag känner inte igen att man behövde jobba någon övertid eller på något annat sätt var ansvarig för att något skulle bli klart inom en viss tid. Där jag jobbade var det stor andel ungdomar och de var väll inte så där särskilt pedantiska (eller ja det varierade om man så säger). Jag tyckte det var rätt vilsamt, men det är ju olika och kan säkert vara olika på olika platser. Jag har full respekt för att det inte är allas kopp te.
 
Det är väl också ett alternativ även om jag hört att det är tidspress på ett sådant jobb. Det man ska utföra ska vara färdigt inom en viss tid. Är det inte det ligger man efter och får antagligen jobba över (obetalt misstänker jag). Och man måste vara pedantisk och inte missa några ogräs. Och fysiskt jobb är inte vad jag drömmer om precis.

Granngården har jag också tänkt som potentiell arbetsplats. Plantagen finns inte i närheten och jag vägrar pendla 12 mil om dagen.
När jag jobbade som kyrkogårdsarbetare var det ingen tidspress. Det var rotation på arbetsuppgifterna, men det var väl planerat så att man hann med uppgifterna under rätt vecka.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 148
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 482
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp