Utbildning av knark/bomb/etc hundar

hastflicka

Trådstartare
Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta lackor i systemet. Det finns en hund som jobbar for Savannah River och letar lackor, men det ar tydligen ett stort behov och Miss Mandy ar jatte duktig att forsta vad jag vill nar det galler nasan sa vi gjor ett forsok.

Jag pratade med en god van som tranar knark/bomb hundar, men han ar i Florida och jag 6 timmar norrut sa jag jobbar pa egen hand och kan behova all hjalp och sa manga ideer som mojligt. Dels vet jag inte vad jag gjor alls och dels har Miss Mandy nog bara letat efter min (eller hennes alskade bolls) lukt tidigare sa finns det tips tas de tacksamt emot.

Jag har gjort en "scent lada" med ett hal stort nog att stoppa in nosen i. I ladan har jag en bomullstuss med vatten fran reningsverket, (dar bakterierna ar urtagna men det lar ska lukta aven om jag inte kanner nagot). Hon borjade ivrigt stoppa in nosen i halet (da maste hon ju kanna lukten) jag sa plats och hon fick bollen. Efter tva ganger kastade hon sig ner plats och vantade pa bollen:grin: sa jag droppade bollen i ladan, bad henne soka, och nar hon stoppade i nasan igen sa jag plats och tog upp bollen och kastade den till henne.

Tankar och ideer ... jag tror att jag ar pa ratt vag, men jag har ju som sagt ingen erfarenhet och tror att det kanske finns nagra har som har det och kan dela med sig av rad och ideer.

/hastflicka som nu ska ga ut och tillverka ett par scent lador till/
 
Sv: Utbildning av knark/bomb/etc hundar

Jag kan inget om utbildningen, men jag vet att Migo håller på med just preparat/specialsök med sina BCs, jag hoppas hon hittar hit och kan hjälpa dig :)
 
Sv: Utbildning av knark/bomb/etc hundar

Jag är för trött nu eg, men min första tanke är att ni behöver specificera exakt vilka partiklar ni vill att hunden ska markera, annars är risken stor att ni får en massa blindmarkeringar. Tex något medel som ni vet finns i ledningarna eller liknande (och tänk på att det kommer lukta olika vid olika temperaturer, beroende på hur länge det varit exponerat, om det är en aktiv läcka med tryck och därmed stor molekylvandring eller en gammal där molekylerna står stilla osv osv)

Annars är det generellt så att det är lätt att lära hundar att söka specifika dofter, men svårt att lära dem att arbeta noga och länge. Börja därför sökutbildningen med ett ämne som är lättillgängligt för dig att träna med, lätt att optimera (spä ut) och lätt att städa bort;) Vi grundutbildar alla hundar på te, och lär in andra ämnen efter hand. Det tar ca två förstärkningar(presentationer) att lära in nya ämnen...

Det du kallar scentboxes låter ganska likt den sökbanan som vi använder. Tänk på att du måste ha hål som är "fel" också, så att det inte blir en targetövning utan hunden förstår att det är sniffa den ska göra. Du måste även jobba med okontaminerad bomull, rent vatten från samma reningsverk, samma typ av container och liknande, så att du är säker på att det är just avloppsvattnet och inte ex vis bomullen som hon söker;)

Jag har påbörjat grundutbildning i läcksök med mina hundar, och då jobbar vi mycket med att lära dem partikelvandring (gasläckage) och skillnaden på stillastående gas/aktiv läcka. (I fjärrvärmesystemen används ett påstått "doftfritt" kontrastämne för att läckan ska synas, och vi håller på att lära hundar detektera det med hjälp av nosen. Och det är inga problem...:D)
 
Sv: Utbildning av knark/bomb/etc hundar

Jag är för trött nu eg, men min första tanke är att ni behöver specificera exakt vilka partiklar ni vill att hunden ska markera, annars är risken stor att ni får en massa blindmarkeringar. Tex något medel som ni vet finns i ledningarna eller liknande (och tänk på att det kommer lukta olika vid olika temperaturer, beroende på hur länge det varit exponerat, om det är en aktiv läcka med tryck och därmed stor molekylvandring eller en gammal där molekylerna står stilla osv osv)

Den hund som ar utbildad startade med det jag har. Det ar steg tva ifran reningsvattnet och bakterierna ska vara borta, det luktar inte (for mig) och ar i stort sett helt klart. Anyway, eftersom det anvants till en hund borde det vara det jag behover for Miss Mandy ocksa.

Annars är det generellt så att det är lätt att lära hundar att söka specifika dofter, men svårt att lära dem att arbeta noga och länge. Börja därför sökutbildningen med ett ämne som är lättillgängligt för dig att träna med, lätt att optimera (spä ut) och lätt att städa bort;) Vi grundutbildar alla hundar på te, och lär in andra ämnen efter hand. Det tar ca två förstärkningar(presentationer) att lära in nya ämnen...

Eftersom vi borjat fortsatter jag nog med det har ... nasta hund blir dock tranad med tea i ett tidigt skede.:p

Det du kallar scentboxes låter ganska likt den sökbanan som vi använder. Tänk på att du måste ha hål som är "fel" också, så att det inte blir en targetövning utan hunden förstår att det är sniffa den ska göra. Du måste även jobba med okontaminerad bomull, rent vatten från samma reningsverk, samma typ av container och liknande, så att du är säker på att det är just avloppsvattnet och inte ex vis bomullen som hon söker;)

:bow: :bow: :bow: Tack for tipset med bommulstuss och rent vatten fran reningsverket. Det hade jag inte ens tankt pa. Jag kom just pa att jag maste anvanda tang for bommulen ocksa ... hon har mycket latt att hitta saker jag tagit pa.:p
Kan man fa se en bild pa 'sokbanan'? Jag tar bilder pa mina 'scent boxes' i morgon.

Jag har påbörjat grundutbildning i läcksök med mina hundar, och då jobbar vi mycket med att lära dem partikelvandring (gasläckage) och skillnaden på stillastående gas/aktiv läcka. (I fjärrvärmesystemen används ett påstått "doftfritt" kontrastämne för att läckan ska synas, och vi håller på att lära hundar detektera det med hjälp av nosen. Och det är inga problem...:D)

Det ar i princip samma som vi ska gjora ... bara med skillnaden att vi ska soka efter avlopps lackor. Forhoppningsvis kommer vi att fixa det har. Jag har tur att ha en supersmart hund ... om bara hennes matte far till det kommer vi inte att ha nagra problem.:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 799
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Migo
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 490
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp