Utbildning av ridtravare

Quinnie

Trådstartare
Har ett litet problem med travaren jag håller på att utbilda.
Hon är en mjuk och trevlig dam, som är väldigt lätt att jobba med. Hon även alla gångarter med ro.

Men hon tar bromsen lite för hårt, vill jag bryta av från trav blir det gärna en tvärnit även om det bara var en liten förhållning. Hon är ganska bra musklad, så tror inte det är att hon inte orkar.

Vet inte riktigt vad det kan bero på, någon som har något förslag på hur man kan fixa detta? Eller vad det kan bero på?

Tacksam för svar!
 
Då får man börja göra ännu mindre förhållningar. Alternativt använda röst/sits/vikt på annat sätt.

På liknande hästar brukar jag tycka att det hjälper att träna "haha-skoja bara" avsaktningar. Dvs, man skrittar/travar/galopperar och ber hästen gå lite långsammare. Ur den långsammareheten varierar man sedan mellan att direkt rida massor framåt eller att faktiskt sakta av. Men det kräver att man har lite fingertoppskänsla och timing för att det inte omedvetet skall bli avbrott hela tiden.

En bra tränare kan säkert hjälpa er.
 
Har ett litet problem med travaren jag håller på att utbilda.
Hon är en mjuk och trevlig dam, som är väldigt lätt att jobba med. Hon även alla gångarter med ro.

Men hon tar bromsen lite för hårt, vill jag bryta av från trav blir det gärna en tvärnit även om det bara var en liten förhållning. Hon är ganska bra musklad, så tror inte det är att hon inte orkar.

Vet inte riktigt vad det kan bero på, någon som har något förslag på hur man kan fixa detta? Eller vad det kan bero på?

Tacksam för svar!
Håller med ELO. Använd röst och vikt istället och se vilken respons du får. I annat fall kanske hon ska få ett annat bett (alternativt hackamore eller annat utan bett i munnen) som hon inte assosierar med obehag. För det låter som om hon har det i minnet när någon tar i munnen?

När jag var liten lärde jag mig att hästen skulle "drivas" in i skritt. Du kanske behöver ge henne lite skänkel i avsaktningen?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 427
Senast: Exile
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Träning Jag har ju då gått och ”råkat” köpa en ridtravare (hon skulle slaktas så köpte henne för det priset) och behöver tips på hur man ska...
Svar
2
· Visningar
710
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp