Utbildning till sadelutprovare

marie89

Trådstartare
Hej!
Jag är cerfierad hästmassör och känner att jag vill utöka med att utbilda mig till sadelutprovare. Jag har svårt att hitta några bra utbildningar, någon som har något tips på utbildning?
 
Svaret är nog att det inte finns några bra utbildningar till det "yrket". Det är sadeltillverkare som ger helgkurser så att du kan prova ut deras sadlar. Och du lär dig inte mer än sunt förnuft och om sadel och häst ser bra ut från utsidan. Du lär dig inte hur bommen i sadeln ser ut och hur det påverkar hästen osv.

Jag har använt utprovare och gör aldrig om det, nu blir det sadelmakare eller så klarar jag mig själv.

Är du duktig massör grejar du säkert enklare sadelrådgivning med de kunskaper du redan har. Sedan förstår jag att det hade varit fint med ett certificat men som sagt, för mig betyder det mest kvacksalvare.
 
Svaret är nog att det inte finns några bra utbildningar till det "yrket". Det är sadeltillverkare som ger helgkurser så att du kan prova ut deras sadlar. Och du lär dig inte mer än sunt förnuft och om sadel och häst ser bra ut från utsidan. Du lär dig inte hur bommen i sadeln ser ut och hur det påverkar hästen osv.

Jag har använt utprovare och gör aldrig om det, nu blir det sadelmakare eller så klarar jag mig själv.

Är du duktig massör grejar du säkert enklare sadelrådgivning med de kunskaper du redan har. Sedan förstår jag att det hade varit fint med ett certificat men som sagt, för mig betyder det mest kvacksalvare.


Förstår dig fullt ut! Har sett utbildningar allt ifrån helgkurser till kurs på en hel termin, 30 000 kr. Min idé som sadelutprovarr är att jag inte säljer sadlar själv utan gör mall åt kunden som själv lånar hem sadlar jag sen kollar på, detta för att öka förtroendet.
 
Förstår dig fullt ut! Har sett utbildningar allt ifrån helgkurser till kurs på en hel termin, 30 000 kr. Min idé som sadelutprovarr är att jag inte säljer sadlar själv utan gör mall åt kunden som själv lånar hem sadlar jag sen kollar på, detta för att öka förtroendet.

Vill folk betala för den tjänsten? Grejen för många av oss med att anlita utprovare är ju just att slippa mecket med att leta och låna hem sadlar.
Även om jag själv inte skulle kunnat avgöra om en sadel passar etc vill jag iaf slippa böket i att jaga sadlar. Det är ju skitskönt med en utprovare som kommer med ett gäng sadlar som någon av dem förhoppningsvis passar iom kontakt innan om hur häst/ryttare är skapta.
 
Förstår dig fullt ut! Har sett utbildningar allt ifrån helgkurser till kurs på en hel termin, 30 000 kr. Min idé som sadelutprovarr är att jag inte säljer sadlar själv utan gör mall åt kunden som själv lånar hem sadlar jag sen kollar på, detta för att öka förtroendet.
Grejen med sadlar är ju att det inte alltid är helt logiskt, vad en häst ska trivas i enligt mallen så att säga kanske inte hästen trivs i, det är så mycket med sadlar som ska kollas när dom provas in. Det är dels hur ryttaren passar i sadeln, sen hur sadeln ser ut med hästen i rörelse utan ryttare, med ryttare och när den bara står still. Därför tror jag att det är lite slöseri med tid för hästägarna och för dig att göra en grej åt gången så att säga. Bättre att ha ett gäng olika varianter av sadlar och prova in dom på plats direkt. Blir ett väldigt massa åkande och tidspassande annars. Speciellt om hästägaren åker runt och hämtar sadlar enligt mallen som kanske hästen inte ens trivs med.

Den sadelutprovaren jag använt har ett gäng sadlar, inte knutet till något märke och säljer både nya och begagnade. Hon har ett samarbete med en sadelmakare som stoppar om och fixar med det som behövs. Hittar man en sadel som man tror passar får man låna den en vecka för att vara säker på att den sitter som den ska. Väldigt smidigt.

Tror att om man ska tjäna pengar på att vara sadelutprovare så måste man nog även sälja sadlar, den sadelutrpovaren jag använder är inte dyr att ta ut till stallet för inpassning av sadeln, det är sadlarna sen som kostar pengar. Ska man tjäna pengar på att bara prova ut en mall så får nog det priset ligga ganska högt och jag tvivlar på att många vill betala för det.
 
Jag har jobbat på en ridsportsgrossist. Länge sedan jag slutade. Då blev jag "utbildad" sadelutprovare. Jag kan mäta ut en hästs rygg, ta sk A-E mått på häst och ryttare. Förklara för sadelmakaren hur hästen ser ut. Detta tillsammans med foton gjorde att jag kunde göra underlag som skickades till sadelmakaren.
När jag häromveckan själv skulle köpa ny sadel till nya hästen så valde jag själv ut min hopp-allround-sadel, men till min viktiga dressyrsadel (jag rider dressyr) där lurade jag hem en riktig sadelmakare.
Så jag tror också att man måste tillhöra ett märke för att det ska bli riktigt bra, det är alldeles för många märken nu för tiden för att man ska kunna lära sid dem. Jag sålde två märken, då lärde jag mig de märkena.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 632
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Nu är panik! Jag har sökt in på en utbildning och är så glad när jag kom in på den! Utbildningen är 3 veckor. Sista veckan är det...
Svar
10
· Visningar
1 163
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 458
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp