Utbildning?

K

Klaralove

Hej alla bukemänniskor! :P
Det här med utbildning... Så svårt att veta! :grin:
Jag funderar på om jag ska utbilda mig till något som jag verkligen tycker är kul som unghästutbildare/hästskötare eller något liknande och hoppas på att jag får ett jobb med vit inkomst, annars tvivlar jag på att jag inte kommer ha råd med egen häst.
Eller om jag ska utbilda mig till någonting med bättre lön och större chanser att få jobb i för att sedan ha råd med egna hästar på fritiden...

Jag har ingen aning vad som skulle vara bäst?
Vad tycker ni och vad skulle ni ha gjort om ni var i samma undran som jag?
/Klaralove :)
 
Sv: Utbildning?

Jag tycker att du ska skaffa dig ett "riktigt" jobb och ha hästar som fritid.
Det "riktiga" jobbet kan förstås också vara hästrelaterat!

Du kan ju utbilda dig till hästskötare och jobba som det ett tag, om jobb finns, och sedan se om du vill fortsätta med det eller vill utbilda dig till något annat senare.

Eller skaffa dig en gedigen praktisk erfarenhet av hästutbildning, göra dig ett "namn" och jobba med att utbilda unghästar.:laugh:
Man behöver dock vara medveten om att det sannerligen inte är någon dans på rosor att vara egen företagare inom hästträningsbranchen; även ganska meriterade ryttare har svårt att få det att bära sig ekonomiskt om de försöker leva på att träna andras hästar och andra ryttare.:crazy:

Själv är jag inte duktig nog att ta på mig att mot betalning utbilda andra människors hästar (även om jag blivit erbjuden betalning för att rida in ett par unghästar, men jag har tackat nej då jag som sagt inte är duktig nog) men även om jag var det, skulle jag föredra den modell jag har nu: ett ganska välbetalt jobb så jag har råd att "leka" med hästar på fritiden.
 
Sv: Utbildning?

Hej!

Jag, som jobbat med hästar (både vitt och svart) tycker att du ska utbilda dej till nåt "riktigt" och ha hästarna på fritiden.

Man behöver inte ha utbildning för att bli hästskötare, det går att få in foten ändå om man har intresse och är bra på det, så hästkötarutbildning är egentligen inte särskilt vettigt att lägga tid på, speciellt inte med tanke på löneläget (som inte går upp för att du har en utbildning/diplom).

Att få ett jobb med vit inkomst är inte helt lätt och det är som sagt inte särskilt lönsamt heller. Jag hade knappt råd med min häst när jag jobbade i stall och jag vet flera som jobbar i stall och dessutom jobbar med annat för att ha råd med hästen..

Så, satsa på en en riktig utbildning, sen kan du ju ta ett sabbatsår och jobba med hästar och se hur det känns, men som hästskötare behöver du ingen utbildning så länge du har hästvana.

Att bli unghästutbildare är en helt annan sak, men då måste du ha talang (en stor portion av det!) för att bli det och du måste skaffa dej ett namn för att kunna hitta kunder. Det är inte heller en dans på rosor (haft kompisar som jobbat med hästutbildning, men lönen sög och de jobbade mer eller mindre dygnet runt så..).

/Lavinia, som kan förstå att man vill jobba med sitt intresse, tyvärr är det sällan så skoj som man tänker sej..
 
Sv: Utbildning?

Tack för svaren! :D Men om man t ex vill fara utomlands och jobba på hästgård, är det ett smart val? Då tänkte jag att man bor i egen fastighet och inte bara för tillfället. ^^
 
Sv: Utbildning?

Jag tror inte hästskötarutbildning på gymnasienivå ger några drömjobb, har man tur kan man hitta dem oavsett utbildning men annars gäller det att bli riktigt duktig och göra sig ett namn om man ska kunna hitta ett bra vitt jobb.
 
Sv: Utbildning?

Hej!

Jag, som jobbat med hästar (både vitt och svart) tycker att du ska utbilda dej till nåt "riktigt" och ha hästarna på fritiden.

Man behöver inte ha utbildning för att bli hästskötare, det går att få in foten ändå om man har intresse och är bra på det, så hästkötarutbildning är egentligen inte särskilt vettigt att lägga tid på, speciellt inte med tanke på löneläget (som inte går upp för att du har en utbildning/diplom).

Att få ett jobb med vit inkomst är inte helt lätt och det är som sagt inte särskilt lönsamt heller. Jag hade knappt råd med min häst när jag jobbade i stall och jag vet flera som jobbar i stall och dessutom jobbar med annat för att ha råd med hästen..

Så, satsa på en en riktig utbildning, sen kan du ju ta ett sabbatsår och jobba med hästar och se hur det känns, men som hästskötare behöver du ingen utbildning så länge du har hästvana.

Att bli unghästutbildare är en helt annan sak, men då måste du ha talang (en stor portion av det!) för att bli det och du måste skaffa dej ett namn för att kunna hitta kunder. Det är inte heller en dans på rosor (haft kompisar som jobbat med hästutbildning, men lönen sög och de jobbade mer eller mindre dygnet runt så..).

/Lavinia, som kan förstå att man vill jobba med sitt intresse, tyvärr är det sällan så skoj som man tänker sej..

+1 på allt ovanstående!

Till TS:

jag har jobbat både i Sverige och utomlands, både svart och vitt. det var jätteroligt att vara utomlands (och bättre villkor o lön, men så behöver det ju inte vara) men jag hade inte velat göra det resten av livet. jag var där ca 1 år, de andra svenskar jag jobbade med där var där allt mellan 3 månader till 2 år. men det är slitigt och hårt, det måste man vara medveten om!
 
Sv: Utbildning?

Hej!

Min kompis (med grym ridtalang) åkte utomlands och jobbade och pluggade till beridare. Hon fick såklart jobb utomlands, men hon jobbade från ca 5 på morgonen till ca 23 på kvällen mer eller mindre alla dagar i veckan (som beridare). Hon fick också bara rida de hästar som inte var så lovande (dvs galningarna som ägarna inte klarade av) och visst är det skoj en stund men till slut sa hennes kropp och psyke ifrån, så nu pluggar hon annat. Eftersom hon gick natur i gymnasiet var det bara att börja plugga där hon kände för:-).

Hon var en sväng i Sverige, hos en av våra mest kända ryttare, men där blev hon behandlad som en hästskötare (bara mockning och fodring) och dessutom för en patetisk lön- hon stannade inte länge.

Åker du utomlands får du räkna med att stanna där. I Sverige finns mycket få jobb som är värda namnet!

Så jag säjer fortfarande natur först, sen jobba med hästar och se om det är sko så du kan ändra dej när kroppen inte orkar längre.

/Lavinia, som utbildat sej inom häst och tvingats inse att nej, det är inte alls så kul att jobba med hästar som man tror..
 
Sv: Utbildning?

Okej, det lät inte så bra :O
Jag ska praktisera någonstans men vet inte vars? Stallet var jag på praktik i förra gången och jag tror jag har bestämt mig att utbilda mig till något annat. Gärna så man kan jobba med något högavlönat jobb senare, men ändå att man inte behöver så jääätte bra betyg för att komma in som tex veterinär, frisör osv... (315 eller 320 p. tror jag). (?) :) Har ni förslag?
 
Sv: Utbildning?

Jag tror det är en dålig idé att välja yrke efter inkomst. Låt intresset styra lite. Vad är du bra på? Vad tycker du är roligt? Tycker du att det är kul att jobba med människor i grupp, eller trivs du bättre med självständiga projekt? Det måste finnas någon studievägledare på din skola - prata med henne/honom!
 
Sv: Utbildning?

Det är ju klart! :D Mitt största intresse är ju hästar men en sådan lön klarar man sig knappast på hela livet.
Djur är ett annat förslag men jag kan inte komma på något annat än veterinär som är för svårt att komma in på, och kanske djuraffär som inte verkar särskilt roligt. :S Då kan man lika gärna stå i en vanlig affär.
Sen finns även hudterapeut och liknande som man håller på med då man jobbar i tex ett spa men det är så stor konkurrens (stavning?) lika som då man tänker jobba med hästar. Sjukgymnast? Men det är också så svårt att komma in på ett sånt program... :(

Det där blev ett inlägg om yrken och inte om utbildning men det är lika roligt... :D
Till Flixon: Gymnasium tänkte jag först och främst. :)

/Klaralove :)
 
Sv: Utbildning?

välj en bred gymnasielinje bara, så kan du ju välja och vraka sen! natur/samhälle är mitt tips. du behöver ju faktiskt inte bestämma ditt framtida yrke just nu!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 722
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 124
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp