Utbildning

Ligger i soffan med Fluffikatt på magen. Tidigare idag ringde de från medborgarskolan. Motorsågsutbildningen som jag var anmäld på men som ställdes in, har nu fått ett nytt datum och jag fick frågan om jag vill vara med. Jag tackade ja. Vill minnas hon sa utbildningen skulle starta den 21. På fredag alltså. Det är samma dag som af vill att jag ska gå på möte om att gå en utbildning. Borde väl vara okej att vara frånvarande från det p.g.a. att man ska gå en utbildning? Jag ska nog ta och fråga af om de vill betala den för mig också. Det känns nämligen inte så kul att behöva ta från sparkapitalet för att gå utbildningen. Får passa på och fråga om de kan betala BE-behörigheten också medan jag ändå håller på. Chansa kostar inget. Får jag nej, så tar jag behörigheterna ändå.

Men jag önskar det fanns utbildningar om permakultur och skogsträdgård att gå. Det är där jag har mitt hjärta. Och jag vill planera olika trädgårdsprojekt. Men vet inte alls hur jag ska komma dit.
 

Det känns lite märkligt att jag ska lära mig att såga ner träd, när allt jag vill är att plantera träd.
Tänk på att sågning är nödvändigt även för att röja bort vindfällen, sjuka träd, för stora träd som står för nära hus, växter i ledningsgator osv. Alla träd man tar ner är inte en negativ motsats till att plantera ny önskade. Det finns också sådant som samhällsnytta, funktionalitet och naturvård bakom sågning. Och ved som även du använder är ju nedsågade träd.
 
Tänk på att sågning är nödvändigt även för att röja bort vindfällen, sjuka träd, för stora träd som står för nära hus, växter i ledningsgator osv. Alla träd man tar ner är inte en negativ motsats till att plantera ny önskade. Det finns också sådant som samhällsnytta, funktionalitet och naturvård bakom sågning. Och ved som även du använder är ju nedsågade träd.
Så är det så klart också.

Och jag har träd hemma som ska fällas så småningom. De ska ge plats åt annat. I år lät jag fälla 2 träd, men vore bra om jag kan ta resten själv.
 
Nu blev det lite panik. Jag gick in på medborgarskolans hemsida och insåg att jag måste ha full skyddsutrustning, motorsåg, ett häfte och en bok innan kursen börjar. Boken har jag. Den är från början av 90-talet. Hoppas den duger. I övrigt har jag ingenting.
 
Jag har gjort det. Annars får jag försöka låna av en granne eller köpa det som fattas.
Tanken att jag behöver egen utrustning har slagit mig, eftersom jag tänkte fälla träd här hemma, men jag går ju främst utbildningen för att kunna använda kompetensen i jobb. Och jobbar man med det så står ag för skyddsutrustning. Och den hade jag då tänkt låna hem vid fällning av egna träd. Så det känns inte helt bekvämt att jag i nuläget ska behöva betala tusentals kronor för utrustning.
 
Tanken att jag behöver egen utrustning har slagit mig, eftersom jag tänkte fälla träd här hemma, men jag går ju främst utbildningen för att kunna använda kompetensen i jobb. Och jobbar man med det så står ag för skyddsutrustning. Och den hade jag då tänkt låna hem vid fällning av egna träd. Så det känns inte helt bekvämt att jag i nuläget ska behöva betala tusentals kronor för utrustning.
Ja låna det du kan låna, och köp bara det du måste. Men den utrustning du införskaffar är ändå bra att ha. Då kan du även ta kortare uppdrag på olika ställen i närområdet.
 
Tanken att jag behöver egen utrustning har slagit mig, eftersom jag tänkte fälla träd här hemma, men jag går ju främst utbildningen för att kunna använda kompetensen i jobb. Och jobbar man med det så står ag för skyddsutrustning. Och den hade jag då tänkt låna hem vid fällning av egna träd. Så det känns inte helt bekvämt att jag i nuläget ska behöva betala tusentals kronor för utrustning.
Och jag har ju inte en hel skog. Bara ett fåtal träd.
 
Duktiga manuellhuggare finns det alltid jobb för. Har företag i skogsbranchen och det är inte det lättaste att hitta. :up:
 
Ett annat alternativ är att kolla ifall du har någon maskinuthyrare i närområdet. Att hyra en motorsåg en helg brukar bara kosta ett par hundralappar och det finns ofta skyddskläder att hyra med. Om skolan inte har utrustning att låna kanske de kan tipsa om en uthyrare?
Ja, det finns maskinuthyrare i närheten. Jag brukar låna vedklyv där.
 
Hoppas det går att lösa med utrustningen!

Jag har själv varit sugen på den typ av utbildning du vill läsa angående permakultur och skogsträdgård. Vet inte alls var du bor, men det finns ju en del att söka, t ex denna:

https://www.holmafolkhogskola.se/skogstradgard-halvtid/
Jag känner t ill Holma folkhöskola och är sugen på deras utbildningar. Tyvärr finns det inte en chans att jag kan ta mig till skolan.

Fuck ångest.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 033
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp