Bukefalos 28 år!

Utbildningar inom hund

Maniac123

Trådstartare
Hej!

Jag sitter med planer på att utbilda mig till hundfysioterapeut/sjukgymnast/canineopat och tänkte kolla om det finns någon med kunskap här.

Det finns ju en hel del utbildningar, ungefär samma pris och samma upplägg. Men de kallar sig olika saker. Vad är skillnaden på sjukgymnast, fysioterapeut och canineopat? Vilket värderas högst på marknaden? Eftersom de verkar ligga rätt lika i pris och upplägg så vill jag ju verkligen få ut så mycket som möjligt av utbildningen. Jag vill ha möjlighet att både starta eget och bli anställd på tex djurklinik.

Jag har också sett att man kan legitimera sig hos Jordbruksverket. Funkar det oavsett vilken utbildning/inriktning man läser?

Är det någon som har tips på och/eller erfarenheter av en specifik utbildning så får man gärna dela med sig i PM.
 
Jag har också sett att man kan legitimera sig hos Jordbruksverket. Funkar det oavsett vilken utbildning/inriktning man läser?
Nej, du ska vara leg fysioterapeut och ha ytterligare vidareutbildning för att bli godkänd av Jordbruksverket. "Certifierad", "diplomerad" osv är inte samma sak. Leg fysioterapeut blir du genom att läsa tre år på universitet.
Övriga frågor svarar nog någon annan bättre på, jag har bara fått anledning att sätta mig i frågan om utbildningsnivå utifrån att ha en hund som varit patient. På de kliniker/djursjukhus som finns i min stad jobbar bara leggade fysioterapeuter (vilket jag verkligen uppskattar!).
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag sitter med planer på att utbilda mig till hundfysioterapeut/sjukgymnast/canineopat och tänkte kolla om det finns någon med kunskap här.

Det finns ju en hel del utbildningar, ungefär samma pris och samma upplägg. Men de kallar sig olika saker. Vad är skillnaden på sjukgymnast, fysioterapeut och canineopat? Vilket värderas högst på marknaden? Eftersom de verkar ligga rätt lika i pris och upplägg så vill jag ju verkligen få ut så mycket som möjligt av utbildningen. Jag vill ha möjlighet att både starta eget och bli anställd på tex djurklinik.

Jag har också sett att man kan legitimera sig hos Jordbruksverket. Funkar det oavsett vilken utbildning/inriktning man läser?

Är det någon som har tips på och/eller erfarenheter av en specifik utbildning så får man gärna dela med sig i PM.

På min arbetsplats finns också enbart leg. fysioterapeuter. Det är tillräckligt svårt att hitta duktiga och seriösa sådana så att vi skulle anställa någon annan med kortare utbildning känns otroligt osannolikt.
Canineopat låter verkligen som hitte-på?
 
Vill också lägga till att fysioterapeut och sjukgymnast är yrkesskyddade titlar. De som är leg. Fysioterapeut/Sjukgymnast för djur har läst tre år på grundutbildningen och sedan ofta 2 år master med inriktning på djur.
 
Vill också lägga till att fysioterapeut och sjukgymnast är yrkesskyddade titlar. De som är leg. Fysioterapeut/Sjukgymnast för djur har läst tre år på grundutbildningen och sedan ofta 2 år master med inriktning på djur.
Med risk för att vara petig; förutom att legitimerad personal alltid ska ha viss utbildning så är väl fysioterapeut/sjukgymnast bara skyddad titel humansidan, inte inom hund som vi pratar om här? Annars skulle det väl inte gå att driva alla utbildningar där man blir certifierad, diplomerad och allt vad det är.
Jag hoppas ju att dom får igenom skydd på djursidan också, men det verkar inte vara där ännu. Om jag inte missat att det klubbas något förslag nyligen? :o
 
Vad jag förstår så ska en sjukgymnast för djur ha utbildat sig på humansidan och arbetat som "vanlig" sjukgymnast ett antal år först, sedan kan man bygga på med utbildning även för djur. Åtminstone har det varit så tidigare.
 
Själv skulle jag inte tillåta någon med hittepåutbildningar i närheten av mina djur. Förrförra hunden gick hos leg sjukgymnast, hunden innan dess gick hos kiropraktor med 10 års utbildning. Människa, hund o häst.
 
Med risk för att vara petig; förutom att legitimerad personal alltid ska ha viss utbildning så är väl fysioterapeut/sjukgymnast bara skyddad titel humansidan, inte inom hund som vi pratar om här? Annars skulle det väl inte gå att driva alla utbildningar där man blir certifierad, diplomerad och allt vad det är.
Jag hoppas ju att dom får igenom skydd på djursidan också, men det verkar inte vara där ännu. Om jag inte missat att det klubbas något förslag nyligen? :o
Om man skriver hundfysioterapeut eller djursjukgymnast eller liknande så är det inte en skyddad titel, men skriver du fysioterapeut eller sjukgymnast utan att vara det är det lika illa som om någon som gått en helgkurs i anatomi skrev att de var läkare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 105
Senast: Dimmoln
·
Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: Magnum
·
Skola & Jobb Det här är lite specifikt, men jag känner att det inte skadar att fråga här på Bukes ändå... Sonen är inne på sitt andra år för att...
2
Svar
33
· Visningar
3 283
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp