Utbildningsångest!!

H

HillsDouble

Vad ska jag bli när jag blir stor *suck*
Är 24 år nu och vill helst av allt jobba med djur. Är inne på djursjukvådare men det krävs så höga betyg för att komma in där, vet inte om jag fixar det
frown.png
.
Kollade husdjursagronom men där behövs matte D för att bara behörig och det kan jag ju glömma. Tänkte på hippologen igen men vill jag verkligen jobba med hästar 24 timmar om dygnet, tröttnar jag inte då?
Åh vad livet är jobbigt ibland
crazy.png

Men det är bra att kunna skriva av sig lite, finns det fler som känner som jag eller?

Kram fr. en förvirrad själ
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är 28 år gammal och jag har inte kommit på vad jag ska bli när jag blir stor.. Håller på att vela fram å tillbaka, har sökt in på förskollärarutbildningen flera gånger och jag har kommit in alla gånger. Men jag vet inte om jag vill jobba med barn.. Har funderat på att utbilda mig till hästfysioterapeut men jag vet inte om jag vill jobba med hästar, de är ju min hobby!

Du är inte ensam om att känna på det här sättet, det finns nog fler människor som känner så här! Jag är ju en av dem..

//Ännu en förvirrad själ..
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Förstår dilemmat...
Men sedan är det ju så att man inte alltid jobbar med det man har utbildat sig till. Så om man är jättesugen på en utbildning men inte vet om man vill ägna hela livet åt det, varför inte gå utbildningen ändå? Förutsatt att man har råd att plugga förstås... Och att man inte förbrukar för mycket studiemedel så att man sedan inte kan gå en längre utbildning p.g.a. studiemedelsbegränsningen...
 
Hej!

Känner mej precis som du, fast jag är 26 år snart. Jobbar på Ica och det är ju inget jag vill iallafall. Kanske vill jag jobba med hästar, jag har ju utbildning för det, men jag är inte villig att jobba alla dygnets timmar och inte för pissig lön. Jag vill heller inte flytta till stället där jag skulle jobba, eftersom jag precis köpt en underbar lägenhet med min sambo. Nä, usch, hur 17 ska man veta vad man egentligen vill. Just nu jobbar jag så sambon ska ta sej igenom sin utbildning så får han försörja mej och pållan när jag pluggar.. Vet inte ens om jag vill plugga och i såna fall vad?? Djur vore underbart att jobba med, men samtidigt... Äsch, ville bara säja att du är absolut inte ensam om att inte veta.. / Lavinia
 
Känner igen mig... visserligen är jag "bara" 20 (21 i övermorgon
wink.png
), men jag har samma dilemma.
Har funderat och funderat och funderat lite till. Vill jobba som djursjukvårdare, men det är så långt borta, särskilt när jag inte ens har högskolekompetensen ännu
frown.png

Jaja, kämpa på!
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack, känns skönt att veta att det finns fler som jag
smile.png

Att man inte står ensam här i världen om att vara velig hehe.
Lycka till ni andra med framtiden, skriv gärna när ni kommit på vad ni ska bli, det lovar jag att jag gör
biggrin.png

Så nu ska jag gå och fortsätta kämpa med min matte som jag måste ha för att kunna vidareutbilda mig över huvud taget *suck*

Ha det gott // Isa
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är jättevelig, jag vet att jag vill jobba med hästar, men det kommer inte att vara kul att vara hästskötare när jag är 45 år, och tränare (trav eller galopp) vill jag inte bli, för mycket jobb för ingenting, så jag har ont i magen över att jag är 23 år och fortfarande inte vet något om hur mitt liv kommer att se ut... Snart är det ju dax att slå sig till ro också, känns det som, och jag vet inte ens var jag vill bo
frown.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag vet precis hur du känner det! Jag är lika gammal som du och känner också paniken komma krypande över att det är dags att "slå sig till ro". Och här sitter jag och har ingen utbildning ens
frown.png

Vet inte heller vart jag vill bo, också ska ju sambon ha nåt och säga till om. Men ju mer jag tänker på hippologen desto mer lockar den
unsure.png
hmm, varför ska livet vara så komplicerat, jobbigt, jobbigt.
Jaja som jag skrev innan så måste jag först och främst klara av min sommarkurs i matte, vilket jag inte tycker är så kul
frown.png

Men det är väl bara att kämpa på antar jag.

Hälsningar Isa
 
Senast ändrad av en moderator:
Gå hippologen, då har du ju en utbildning! Det finns ju så mycket som man kan göra med hästar, och då sitter det ju inte fel med en hippologisk utbildning! Jag känner lite att tänk om jag börjar en utbildning, lägger ner pengar på studielån och så, och sen kommer jag på att jag inte vill jobba inom det?! Huuva...
 
Läs till sjuksköterska!
Då kan du jobba som djursjukvårdare också :idea:
 
Gå hippologen, då har du ju en utbildning! Det finns ju så mycket som man kan göra med hästar, och då sitter det ju inte fel med en hippologisk utbildning!

verkligen?

tror inte att det finns så många människor som försörjer sig på sitt hästintresse.

det är nog bara de gamla hederliga jobben som hovslagare, ridskolelärare(& hästskötare fast det är ju inget livsyrke precis...), veterinär och djursjukvårdare.

funderar faktiskt starkt på det som ovanstående skrivit, att utbilda mig till sjuksköterska, det känns som ett vettigt jobb, och så kan man ju vidareutbilda sig mot akutsjukvård, psykologi, barn, allergi osv.

:smirk:

man har ju iaf alltid nytta av den utbildningen.
 
jag kan inte bestämma mig för vart jag ska börja.. men nu i höst ska jag gå byggnadingenjör.. då är jag 25 när jag är klar.. sedan ligger det å gnager i mig att jag vill gå hioppologen efter det.. det är ingen dålig grund för någon som vill kontruera häststallar och ridanläggningar.. eller jobba som kontrollant för kommunen å titta så att alla stallar i länet är godkända.. det verkar ruskigt intressant..
 
ja du det är inte lätt det där, känner igen mig i "ångesten". Jag hade också väldigt svårt att veta vad jag skulle göra av mitt liv så efter ca 5 års jobb på ett ställe som jag inte ville vara kvar på började jag plugga på komvux för att få behörighet till högskolestudier. Så jag höll på med det ett par år, sen hittade jag en utbildning jag ville gå och som kändes rätt för mig. Då hade jag hunnit bli hela 26 år! Skynda långsamt - jag tror att det kommer dyka upp nåt rätt som det är. Du kan väl hålla ögonen öppna för vad det finns för olika utbildningar runt om i landet... så hittade jag i alla fall min :) Hästar kan man alltid ha som intresse, det finns många andra utbildningar som är väldigt intressanta också.

Lycka till!
 
Hejsan!
Jag har haft samma bekymmer som du! Är nu 22 år och har sökt Påbyggnadsutbildning, djurvård på Säbyholms Naturbruksgymnaium utanför Stockholm, (finns även på Jällaskolan i Uppsala) och kommit in!
Det är en ettårig utbildningoch du behöver gymnasiebetyg i eng och sv. för att vara behörig.
Man läser oika smådjurskurser mm. efter utbildningen kan man ju läsa vidare, kanske djursjukvårdare!

Du får hålla på med djur men ha kvar hästarna som en rolig hobby på fritiden!

:rofl:
//Malin
 
Passar på att lugna (?? :devil: ??) alla er 20-plusare med att jag som är 32 inte heller har en aning om vad jag ska bli när jag blir stor. Har heller inte det problemet som somliga av er med betyg och liknande eftersom jag har bra betyg plus full pott på högskoleprovet i bakfickan ( :angel:) men vad hjälper det när man inte vet vad man ska söka in till??? :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 066
Senast: Zewz
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp