Utbildningsnivå

aglaonema

Trådstartare
Undrar hur stor skillnad det är mellan hästar som är utbildade lätt B och lätt A dressyr. Har lätt A hästar i regel finare gångarter?
 
Undrar hur stor skillnad det är mellan hästar som är utbildade lätt B och lätt A dressyr. Har lätt A hästar i regel finare gångarter?
Det handlar inte om hur bra gångarter de har utan hur långt de kommit i utbildningen. Det är hyfsat stor skillnad mellan LB och LA. LA kräver mer bärighet. Förvänd galopp och 10-metersvolter i galopp samt skänkelvikningar tillkommer t ex i LA. Men, som sagt, vilken klass man rider har inte med hur bra gångarter hästen har att göra, utan hur långt hästen (eller ekipaget tillsammans) kommit i sin utbildning.
 
Dom flesta hästar kan ju ta sig igenom ett Lätt A. Är ju inga konstigheter utan hänger ju på träning.
 
Det handlar inte om hur bra gångarter de har utan hur långt de kommit i utbildningen. Det är hyfsat stor skillnad mellan LB och LA. LA kräver mer bärighet. Förvänd galopp och 10-metersvolter i galopp samt skänkelvikningar tillkommer t ex i LA. Men, som sagt, vilken klass man rider har inte med hur bra gångarter hästen har att göra, utan hur långt hästen (eller ekipaget tillsammans) kommit i sin utbildning.
Men om man jämför ett 14 år gammalt halvblod utbildad lätt B dressyr med ett halvblod utbildad lätt A dressyr också 14 år. Dom bör ju vara hyfsat klara i sin utbildning. Om man läser hästannonser med hästar till salu t.ex är det inte ofta så att den högre utbildade rör sig bättre?
 
Hur långt tycker ni att en häst kan gå tävlingsmässigt utan att ha några speciella gångarter? Själv har jag sett enbart grundinridna hästar som rör sig helt fantastiskt och hästar som uppges vara utbildade lätt B/lätt A och springer som kråkor.
 
Det händer ju att folk uppskattar hästen till LB-nivå i saluannonser, vilket mest bara betyder att den är grundriden. Brukar alltid kolla TDB för att se vilka resultat den faktiskt gjort och det är inte sällan nivån anges som det högsta hästen startat, även om den inte fått några direkt stabila resultat där. :)
 
Det är lite det jag menar kanske det är lättare att fuska med vad hästen kan om den anges gå lätt B dressyr. Går den lätt A behöver den verkligen kunna gå i balans.
 
Men om man jämför ett 14 år gammalt halvblod utbildad lätt B dressyr med ett halvblod utbildad lätt A dressyr också 14 år. Dom bör ju vara hyfsat klara i sin utbildning. Om man läser hästannonser med hästar till salu t.ex är det inte ofta så att den högre utbildade rör sig bättre?
Nej, det hänger inte ihop på det sättet. Här pratar vi ju dessutom om lätta klasser.
 
Men om man jämför ett 14 år gammalt halvblod utbildad lätt B dressyr med ett halvblod utbildad lätt A dressyr också 14 år. Dom bör ju vara hyfsat klara i sin utbildning. Om man läser hästannonser med hästar till salu t.ex är det inte ofta så att den högre utbildade rör sig bättre?
Det är ju troligare att folk lägger energi på att utbilda en häst med bättre gång, så i snitt rör sig säkert de som går LA med godkända poäng bättre än de som går LA.
 
Jag tror du blandar äpplen och apelsiner här.

Utbildningnivå har inget att göra med gångarter*. Och inga speciella gångarter behövs för att utbilda en häst hela vägen till GP (eller ännu längre). Sen, för att få högre betyg i högre klasser, behövs bättre gångarter.

Titta på tex "Från travare till Ridhäst" där en tjej precis kvalat sin travare till MSV A. Den hästen har inga speciellt bra gångarter i grunden.**

Skillnaden mellan en häst som är utbildad LB och LA är i min värld inte jättestor. Det krävs verkligen inte 'bra' gångarter för att hävda sig i dessa klasser heller, och de vinns (iaf i min uppfattning) regelbundet av hästar som "rör sig som kråkor" men som är lydiga, välridna och välbalanserade.

* Dock innebär ofta en bra utbildning att hästen får mer styrka, balans och takt och därför kan visa sina gångarter bättre.

** Dock en 'bra' galopp för att vara travare.
 
Alltså, en häst med ganska kassa gångarter kan gå svårklass dressyr på godkända procent utan problem. Det handlar om utbildning och utveckling av hästen. Sen är det klart att det jobbet blir enklare med en häst som naturligt har bra gångarter, men jag skulle säga att de naturliga gångarterna spelar mindre roll än ridbarheten tex. Sålänge gångarterna är rena i takten spelar de verkligen ingen roll i så lätta klasser som LB och LA.
 
Då kan man ju börja dressyrträna travare istället och sluta rida halvblod om gångarterna verkligen inte spelar någon roll.
 
Då kan man ju börja dressyrträna travare istället och sluta rida halvblod om gångarterna verkligen inte spelar någon roll.
Gångarter är en av flera saker som påverkar kvaliteten på det hästen gör, men de säger inget om just utbildningsnivå. Bättre gångarter kommer göra att du lättare får höga betyg på dressyrbanan, jämfört med en häst med sämre gångarter som utför momentet precis lika i övrigt.

Sen finns det ju mer avgörande saker som skiljer (dressyravlade) halvblod och ridtravare. Exteriören påverkar väldigt mycket tex, just gällande hur lätt det är för hästen att utföra eller lära sig saker.
Ett dressyravlat halvblod kan snabbare och enklare utbildas till tex LB-nivå jämfört med en ridtravare. Bland annat för att halvblodet lättare tex lär sig att trava i balans på 10-meters volter och att galoppera i balans på 15-metersvolter. Då är det tex exteriör, gångarter och ridbarhet som påverkar just hur snabbt/lätt det går.
 
Då kan man ju börja dressyrträna travare istället och sluta rida halvblod om gångarterna verkligen inte spelar någon roll.
Såvitt jag förstått har vissa travare svårt för galopp (avlade för sin trav just) medan bra gångarter betyder väl mer att nollpunkten är att alla gångarter finns där i någon mån och bra är att de utöver att de finns även är vackra/bra. Medan för vissa travare kanske man behöver lära in galoppen? Så det är väl en längre tid att sätta nollpunkten -alla gångarter går att rida i. (då har jag dålig koll på både dressyr och travare men :) )
 
Då kan man ju börja dressyrträna travare istället och sluta rida halvblod om gångarterna verkligen inte spelar någon roll.
Nja, som jag skrev måste gångarterna vara taktrena - och det är ju det ridhästraserna är avlade för. Man får dåliga poäng om man har en oren galopp tex, vilket kan förekomma på travare. Eller en passtaktig skritt. Med det sagt gick min korsning vbl travare/ardenner MsvC dressyr med placering. Han hade inga stora flashiga gångarter alls, speciellt galoppen var rätt kort och tråkig, men gångarterna var rena och gick att rida fram ganska så bra. Så som sagt, att ha god kvalitet på gångarterna underlättar absolut (man får en del gratis) men det är inte avgörande i slutändan.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 728
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 825
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp