utbildningssteg, ridtravare

khisha

Trådstartare
Vi leker med tanken på att du får hem en ridtravare som är lite riden men inte alls utbildad. Hur går du tillväga för att utbilda denna häst vidare?;) Vad prioriterar du först att hästen ska kunna, vad kommer sen osv?

Det skulle vara roligt att få ta del av alla andras utbildningstips, då jag tror att det kan vara mycket lärorikt och öppna upp för nya ideér. Nämn gärna vad du har för erfarenhet av att rida ridtravare oxo ;)



Jag kan dela med mig först

Jag har ridit 6 -7 olika ridtravare (varmblodiga och kallblodiga) under de senaste åren. De har varit allt ifrån att att knappt varit ridna alls till ridna i alla gångarter i form. Nu rider jag en ridtravare som var riden i skritt, trav och någon galopp i skogen bara.

Det jag koncentrerar mig på först är att hästen skall lyssna på förhållningar och framåtdrivande hjälper (då skiter jag i formen). Ofta brukar de vara ganska heta, speciellt när man ska trava. först i skritt å sen i trav.

När det funkar brukar jag vilja att hästen går i en lägre form och jobbar genom hela kroppen. Att nå dessa två steg kan ju ta ett tag, men jag tycker det är viktigt att inte kräva mer än så i början.

Med de hästar jag varit medryttare på har jag inte kommit längre än så (jogg i skog och på bana i avslappnad låg form, vilande på stegen).

Hästen jag rider på nu kan de två stegen väldigt fint och jag jobbar han på ridbanan nån gång i månaden. Jag har även plockat upp han lite i formen nån gång i bland, oftast så brukar jag "bjuda" han till en högre form, å ibland orkar han den och ibland inte. Det handlar bara om små små tillfällen.

jag har börjat arbeta med galoppfattningar oxo, vilket går sådär i skogen då han är väldigt het i fattningarna och gärna bjuder ut sidorna (Springer på snedden, backar in i skogen, försöker rusa iväg osv). Har fatta några ggr från skritt m martingal å så då går det lite bättre. På banan fattar han bra, men blir stressad efter första galoppen så då galopperar han "jättefint" på stället hela tiden och kan inte slappna av. När han väl galopperar så rusar han inte, har lätt för att samla sig i galoppen i avbrottet samt lätt att komma tillbaka i trav/skritt efteråt utan att rusa.

När jag rider på banan så joggar jag han i låg form på volter och 4 kanter, flyttar lite ibland eller jobbar m fattningar. har hoppat nått hinder på 50 cm oxo, det gillade han.
 
Sv: utbildningssteg, ridtravare

Da jeg fikk min ridetraver var han en del ridd (hadde gått montè, samt hoppet litt med)

Vi startet rolig, med å lære alt fra grunnen av. Startet med å lære seg å bøye seg og strekke seg etter ledende tøyletak. Etter hvert måtte han lære å flytte seg for sjenkel, ikke bare løpe fra den.

Da dette var på plass begynte vi å jobbe mer med traven. Massemasse overganger. Etter hvert begynte vi å jobbe med galoppen også. Jeg brukte hans dårlige balanse i svingene til å lære inn de ulike galoppsjenklene, samt det faktum at han var mye longert og kunne galopp på stemmekommando.

Når "alt" innen dressuren var sånn høvelig innlært begynte jeg å trene ham fra bakken, med lange tøyler og tømmekjøring. Etter hvert tømmekjørte vi også over bommer og over små hinder.

Ca. et halvt år etter at vi begynte å trene dressur begynte vi å hoppe. Vi jobbet en del med lave hinder og trente teknikk. Da dette var på plass begynte vi med mer utfordrende hinder, deretter kombinasjoner, og til slutt baner.
 
Sv: utbildningssteg, ridtravare

Jag har ingen erfarenhet av att rida ridtravare, men min spontana tanke är;
att rida den precis som vilken häst som helst -behandla den som en unghäst, är den i princip bara inriden så skulle jag rida den som en unghäst som precis är inriden (spelar ingen roll om den så är 10+). Gå tillbaka och göra allt grundläggande. Stärka upp så den sätter "ridmuskler" och orkar bära sig i vanlig ridning.
 
Sv: utbildningssteg, ridtravare

jag ser ingen större skillnad i en ridtravare och en annan hästras. (om vi pratar grundridning nu) det får lixom bli utefter individen och vad den klarar. har den svårt för galoppen så jobbar man inte med den förräns skritten och traven funkar.

det som är, är i så fall att många travare är så heta, så man bör ju lära den att "vänta in signaler" och inte "lägga sig på och dra" och det blir ju bäst av mycket halvhalter/halter, skrittigångsättningar etc.
 
Sv: utbildningssteg, ridtravare

jag håller i princip med Stilett helt och hållet :)

en ridtravare är en häst som alla andra, och med de ridtravare jag har ridit så har jag följt utbildningsskalan (finns i Ridhandboken bl.a.) och tagit det efter hästens förutsättningar.
man har nytta av att ridtravaren ofta är ambitiös, intelligent och lättlärd, men vissa nackdelar kan komma av exteriör och avsaknad på "ridmuskler", men behandlar man den som en unghäst och är beredd på att det kan ta lite tid så ser jag egentligen ingen skillnad i utbildningssätt.

det man får tänka på är att även om hästen är travtränad och hanterad och "rutinerad" på dessa kommandon så är den ofta helt grön vad gäller ridning och de hjälper man använder där. ibland har den lärt sig en liknande hjälp som inom ridningen, fast med helt annan innebörd - så övertydlighet är ju viktig.

en annan sak man ofta ser som folk ofta inte tänker på, och som gärna stjälper - bara för att en ridtravare kanske är lugn och van vid saker, och lätt att "sitta in" så är den inte automatiskt inriden, vilket ofta är betydligt svårare och mer tidskrävande.
av detta följer även en annan grundregel: ingen trav förrän skritten funkar, ingen galopp förrän skritt och trav funkar.
 
Sv: utbildningssteg, ridtravare

Jag skulle nog först och främst träna mycket från marken.
Bygga upp ett bra förtroende och se till så hästen lyssnar ordentligt.

Även ut och skritta långt på långa tyglar, klättra och bygga muskler.
I kombination med detta även tömköra och få hästen att slappna av (om den kanske är lite stressad, spänd och "på").

Det är väl egentligen som med vilken unghäst som helst förutom att en travare ofta har tävlat osv och lärt sig att den ska röra sig på ett visst sätt.
 
Sv: utbildningssteg, ridtravare

Roligt att läsa andras funderingar... Håller helt med att man måste ha ett "unghästtänk", samt utgå från vad hästen vart med om innan..:) Det skulle även vara kul att läsa hur just NI arbetar med eran häst...;)
 
Senast ändrad:
Sv: utbildningssteg, ridtravare

Jag har ridit några ridtravare genom åren. Några som redan va grundutbildade och även en som va helt utbildad. Men så nu de senaste va två st som kom direkt från travet.
Det jag gjorde med dessa två va att skritta och skritta och åter skritta ute i skogen. Då travhästar oftast kan ha tedens att trippa i skritten. Så långa tyglar och ge sig ut i skogen och bara skritta. Under turen i skogen brukade jag göra flera halter, stå ett par sek innan vi skrittade vidare. Sen longerade jag mycket för att de skulle lära sig lyssna.
Hade inte tillgång till ridhus el paddock så jag va alltid ute i skogen och red. När skritten fungerade gick jag över till att jobba med traven. Så fort hästen ville trava fortare än vad som skulle så bröt jag av och gjorde halt. Och över till trav igen efter ett par sek. Hade ett fält där jag kunde rida lite mer dressyr och då höll vi mest till på volter så hästen skulle bli mjuk och böjbar i sidorna. Detta gjorde vi mest i skritt och sen när det funkade gick vi över till trav.
Formen sket jag fullständigt i såhär i början, den kom lite senare.
När traven fungerade började jag jobba med galoppen. Galoppera gjorde jag mycket i uppförsbackar och om vi va på fältet så va vi på en stor volt. Att lära dem va galoppskänkel var för något hade jag aldrig problem med. De visste va det betydde. Men tog oftast galoppen i en kurva el hörna då det är lättare att komma över i galopp för dem. Formen kom sen efter hand som vi tränade och när hästen fått mer ridmuskler.

Har säkert glömt hälften vad jag gjorde med dem, de va trots allt ett par år sen nu. Men detta är vad jag kommer ihåg att jag gjorde och för mig funkade det. Men den ena funkade inte som ridhäst om man säger så så han fick vara skogsmulle och bara ha kul, red lite dressyr gjorde vi men tog inte så allvarligt på det.
Den andra har jag fortfarande kvar och vi har kommit rätt långt =)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
921
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 027
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 958
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp