Utbildningssystem runt om i världen

Ja, så är det (tyvärr, får man väl säga).
Inget illa menat, men här i Finland så har inte de svenska skolorna (på grundskolenivå i allafall) setts som någon förebild de senaste 10-20åren(?), så varför man nu kikat västerut går faktiskt lite över mitt förstånd.
Som nattflyn dras till elden :D Eller när man tittar ned i ett stup och tänker -jag måste slänga mig uuut!

Ooh det går dåligt för svenskarna, hur gör de? Jaså jaha, jo det kanske vore något att prova ;)

(Politik är ett mysterium. Svenskarna åker ju till USA för att se hur de gör på vissa områden (var det privata fängelser? Det fungerar uselt och är jättedyrt, eller inte för ägarna såklart men för staten.) och man bara neeej, nej gör inte så! men de bara jorå! det går åt helvete för dem, men det kanske fungerar för oss! Våra fängelser fungerar ju bra! så varför fortsätta samma väg... läge för förändring? tjohej.)
 
Senast ändrad:
Som nattflyn dras till elden :D Eller när man tittar ned i ett stup och tänker -jag måste slänga mig uuut!

Ooh det går dåligt för svenskarna, hur gör de? Jaså jaha, jo det kanske vore något att prova ;)

(Politik är ett mysterium. Svenskarna åker ju till USA för att se hur de gör på vissa områden (var det privata fängelser? Det fungerar uselt och är jättedyrt, eller inte för ägarna såklart men för staten.) och man bara neeej, nej gör inte så! men de bara jorå! det går åt helvete för dem, men det kanske fungerar för oss! Våra fängelser fungerar ju bra! så varför fortsätta samma väg... läge för förändring? tjohej.)
Det är som jag brukar säga. Hade en privatperson behandlat sin ekonomi som stat, landsting och kommuner gör i vissa lägen så hade det kommit ett gäng med en kramamigsjälv tröja och tagit en med. Helt vansinniga ekonomiska beslut i många fall.
 
Hmm. Undrar om barnen på den tiden hade problem med att sitta still i skolan..?
De hade ju gått en mil :D avsprungna och klara och så hade man ju raster. Tror inte ens det ringer ut och in på min sons skola, han är 7. Lärarna går ut och vrålar lite när de känner lust att ha lektion igen? Hörde på radio om en skola som inte hade några raster alls utom lunchrast.

Tycker det är härligt typiskt. Vi har bevisat att raster är bra för inlärning och vi har konstaterat att rörelse är bra för inlärning. Låtom oss ställa in rasterna omedelbums! För att ställa till det lite extra för barn med behov av rutiner så slutar vi upp med att skolklockan ringer in och ut för att skapa en härligt volatil och flytande känsla av okontrollerbarhet.
 
De hade ju gått en mil :D avsprungna och klara och så hade man ju raster. Tror inte ens det ringer ut och in på min sons skola, han är 7. Lärarna går ut och vrålar lite när de känner lust att ha lektion igen? Hörde på radio om en skola som inte hade några raster alls utom lunchrast.

Tycker det är härligt typiskt. Vi har bevisat att raster är bra för inlärning och vi har konstaterat att rörelse är bra för inlärning. Låtom oss ställa in rasterna omedelbums! För att ställa till det lite extra för barn med behov av rutiner så slutar vi upp med att skolklockan ringer in och ut för att skapa en härligt volatil och flytande känsla av okontrollerbarhet.
Raster var en annan sak vi diskuterade - i Kroatien är det tydligen vanligt att inte ha mer än 20 minuters lunch på hela dagen, plus någon 5-minuters bensträckare här och där. Skoldagarna varar antingen från 8-14 eller från 13-19... Enligt min kollega, alltså. Förhoppningsvis har det ändrats!
 
Raster var en annan sak vi diskuterade - i Kroatien är det tydligen vanligt att inte ha mer än 20 minuters lunch på hela dagen, plus någon 5-minuters bensträckare här och där. Skoldagarna varar antingen från 8-14 eller från 13-19... Enligt min kollega, alltså. Förhoppningsvis har det ändrats!
Jo eller så är Sverige på väg dit. USA har något liknande, till och med för små barn. Läst någon artikel om att det tydligen blir totalt katastrofalt för inlärningen hos barn att inte ha raster (vissa stater i USA har skolresultat i paritet med länder med väldigt låg utvecklingsnivå eller vad man kallar det nu). Och någon annanstans att förmågan att koncentrera sig sjunker ganska rejält efter 40 minuter.

Så just 40 minuterslektioner med 5-15 minuters rast verkar var något slags opåkallat genidrag hos många länder i 1900-talets början? som nu rationaliseras bort.
 
Jo eller så är Sverige på väg dit. USA har något liknande, till och med för små barn. Läst någon artikel om att det tydligen blir totalt katastrofalt för inlärningen hos barn. Och någon annanstans att förmågan att koncentrera sig sjunker ganska rejält efter 40 minuter.

Så just 40 minuterslektioner med 5-15 minuters rast verkar var något slags opåkallat genidrag hos många länder i 1900-talets början? som nu rationaliseras bort.
Ja, det är beklämmande verkligen! Undrar vad för sorts skola mina eventuella barn kommer att få gå i en vacker dag...
 
De hade ju gått en mil :D avsprungna och klara och så hade man ju raster. Tror inte ens det ringer ut och in på min sons skola, han är 7. Lärarna går ut och vrålar lite när de känner lust att ha lektion igen? Hörde på radio om en skola som inte hade några raster alls utom lunchrast.

Tycker det är härligt typiskt. Vi har bevisat att raster är bra för inlärning och vi har konstaterat att rörelse är bra för inlärning. Låtom oss ställa in rasterna omedelbums! För att ställa till det lite extra för barn med behov av rutiner så slutar vi upp med att skolklockan ringer in och ut för att skapa en härligt volatil och flytande känsla av okontrollerbarhet.
Rasterna och skolmaten är kanske det viktigaste i skolan, jag hade inte tyckt det var fel med skolfrukost också.
 
Jo eller så är Sverige på väg dit. USA har något liknande, till och med för små barn. Läst någon artikel om att det tydligen blir totalt katastrofalt för inlärningen hos barn att inte ha raster (vissa stater i USA har skolresultat i paritet med länder med väldigt låg utvecklingsnivå eller vad man kallar det nu). Och någon annanstans att förmågan att koncentrera sig sjunker ganska rejält efter 40 minuter.

Så just 40 minuterslektioner med 5-15 minuters rast verkar var något slags opåkallat genidrag hos många länder i 1900-talets början? som nu rationaliseras bort.
Jag började skolan på mitten av nittiotalet och vi hade en rast vid nio tio på en halvtimme och sedan lunchrast.
 
Rasterna och skolmaten är kanske det viktigaste i skolan, jag hade inte tyckt det var fel med skolfrukost också.


Det har min kollega på sin skola. De haft enorma problem med elever som skolkar, och inte dyker upp förrän framåt elva på förmiddagen.

Skolan gick igenom de vanliga stegen med hot, samtal med rektor, ringa föräldrar... och sedan provade de med skolfrukost. Macka, pålägg, yogurt, musli, gratis 07:30-08:00. Funkar jättebra! Närvaron är inte perfekt men inte i jämförelse lika dålig som innan, och de sparar enorm mycket tid på att slippa jaga folk.
 
Som nattflyn dras till elden :D Eller när man tittar ned i ett stup och tänker -jag måste slänga mig uuut!

Ooh det går dåligt för svenskarna, hur gör de? Jaså jaha, jo det kanske vore något att prova ;)

(Politik är ett mysterium. Svenskarna åker ju till USA för att se hur de gör på vissa områden (var det privata fängelser? Det fungerar uselt och är jättedyrt, eller inte för ägarna såklart men för staten.) och man bara neeej, nej gör inte så! men de bara jorå! det går åt helvete för dem, men det kanske fungerar för oss! Våra fängelser fungerar ju bra! så varför fortsätta samma väg... läge för förändring? tjohej.)

Måste ju vara något sånt.
Här i finland är det ett känt fenomen att vi lider av lite storebrorskomplex när det gäller sverige, men just skola och utbildning har vi gärna hållit fram att vi är (varit) ganska så bra på.
Undrar om det är något (det står still i mitt huvud nu, kommer inte alls på ordet) med att man ska försöka bevisa sig vara bättre, typ "jaha, så det här klarade inte svenskarna/amerikanerna av, men vi ska nog minsann prova och visa att vi klarar det" O_o och sedan när det visar sig att det inte fungerar, så då kan man ju inte gå tillbaka till det som fungerade (det vore väl att erkänna att man gjort ett misstag) utan istället ska man prova på något annat, helt nytt , som ska vara "såå bra" det också.
 
Måste ju vara något sånt.
Här i finland är det ett känt fenomen att vi lider av lite storebrorskomplex när det gäller sverige, men just skola och utbildning har vi gärna hållit fram att vi är (varit) ganska så bra på.
Undrar om det är något (det står still i mitt huvud nu, kommer inte alls på ordet) med att man ska försöka bevisa sig vara bättre, typ "jaha, så det här klarade inte svenskarna/amerikanerna av, men vi ska nog minsann prova och visa att vi klarar det" O_o och sedan när det visar sig att det inte fungerar, så då kan man ju inte gå tillbaka till det som fungerade (det vore väl att erkänna att man gjort ett misstag) utan istället ska man prova på något annat, helt nytt , som ska vara "såå bra" det också.
Ha! Jag tror du har en poäng! De får hybris när skolan fungerar så bra. Sverige hade ju hybris över skolan när vi?(jag) gick i skolan, en av de bästa i världen. Vi kan göra vad vi vill, vi kan inte misslyckas vad vi än gör. Det kan inte gå åt helvete, typ.

Sedan den totala rädslan moderniteten har för att backa, hämta små saker som fungerade tidigare, alltid framåt, aldrig se bakåt. Då kommer Hades och tar dig. Säger forskningen att de gjorde bra då så måste forskningen ha fel. :)
 
Rasterna och skolmaten är kanske det viktigaste i skolan, jag hade inte tyckt det var fel med skolfrukost också.
De har redan skolfrukost, om man vill. Den kostar tio kronor hos oss. Om man inte hinner äta hemma. Den är bra, som en helt ok hotellfrukost med hembakt bröd.
 
Jag håller inte med. Vad är till slut incitamenten att studera i 5-8 år med halvmiljonen i studieskulder samt massor av förlorade pensionspoäng om du sedan bara tjänar marginellt mer än den som började arbeta direkt efter gymnasiet?
Argument som att det skulle vara ett kall eller att man får ett intressantare jobb håller inte.
Sverige har ju en väldigt hög andel av befolkningen som går vidare till högskola. Det du hävdar stämmer helt enkelt inte mot erfarenheten.
 
De har redan skolfrukost, om man vill. Den kostar tio kronor hos oss. Om man inte hinner äta hemma. Den är bra, som en helt ok hotellfrukost med hembakt bröd.
Tyvärr inte i vår kommun och jag tycker den skall vara obligatorisk så att man samlas med läraren, alltså inte bara för näringsinnehållet utan för den sociala samvaron också. Nu tänker jag främst på låg- och mellanstadiet.
 
Tyvärr inte i vår kommun och jag tycker den skall vara obligatorisk så att man samlas med läraren, alltså inte bara för näringsinnehållet utan för den sociala samvaron också. Nu tänker jag främst på låg- och mellanstadiet.
De är ju tillsammans med personalen hela dagen, jag tycker nog inte de behöver umgås till frukost också. Jag tycker nog att det är vettigt som det är nu, att man börjar skoldagen med läraren med lektion.
 
De är ju tillsammans med personalen hela dagen, jag tycker nog inte de behöver umgås till frukost också. Jag tycker nog att det är vettigt som det är nu, att man börjar skoldagen med läraren med lektion.
Kanske du har rätt, jag har inte funderat närmare på det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 562
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp