Hollis

Trådstartare
Står inför ett svårt beslut. Så behöver era råd. Jag är utmattad och stressad och funderar hur jag ska göra med mina hästar.:(
Samtidigt känner jag att jag kan inte leva utan egen häst. Älskar stallmiljön och pysslet med hästarna. Vissa dagar orkar jag ingenting och måste kämpa med min rädsla.
Hur hade ni gjort, när orken tar slut?
 
Står inför ett svårt beslut. Så behöver era råd. Jag är utmattad och stressad och funderar hur jag ska göra med mina hästar.:(
Samtidigt känner jag att jag kan inte leva utan egen häst. Älskar stallmiljön och pysslet med hästarna. Vissa dagar orkar jag ingenting och måste kämpa med min rädsla.
Hur hade ni gjort, när orken tar slut?
Kan du ha medryttare eller ordna så du får hjälp med hästarna? Jag tänker att det då är för att minska kraven men ändå kunna få lite av det positiva.
 
Jag har gått in i hästväggen. Tog bort min sista häst i november och jag hade då varit körd i botten längre som hästägare. Jag har nu börjat rida andras hästar när det passar mig, det är skönt att inte ha måstet hängande över sig varje dag. Men såklart är det heller inte samma sak som egen häst, vad gäller självbestämmandet och motivationen till att jobba med den. Men jag känner att jag skulle inte orka ha egen häst igen, om ens nånsin.
Är det inte ett alternativ för dig att trappa ner? Du kanske kan nöja dig med en häst? När jag gick från 2 hästar till 1 blev det stor skillnad vad gäller arbetsbörda.
 
Kan du ha medryttare eller ordna så du får hjälp med hästarna? Jag tänker att det då är för att minska kraven men ändå kunna få lite av det positiva.

Har tänkt på det men det kan bli svårt och hitta nån. Bor mitt i skogen och det är långa avstånd.
 
Jag hade folk som tog hand om mina häst när jag låg på sjukhuset, och sen var jag borta en månad från stallet då jag inte kunde åka (hade hjärnhinneinflammation och var påverkad av ryggmärgsprovet). Så hästen fick gå ner i tempo och snälla vänner ställde upp.

Har du inte några vänner som kan hjälpa dig och avlasta om du är ärlig med att du är sjuk? Hästarna kan ju ha en liten viloperiod med längre hagvistelse medan du vilar upp dig. Hälsan går först!
 
Jag har gått in i hästväggen. Tog bort min sista häst i november och jag hade då varit körd i botten längre som hästägare. Jag har nu börjat rida andras hästar när det passar mig, det är skönt att inte ha måstet hängande över sig varje dag. Men såklart är det heller inte samma sak som egen häst, vad gäller självbestämmandet och motivationen till att jobba med den. Men jag känner att jag skulle inte orka ha egen häst igen, om ens nånsin.
Är det inte ett alternativ för dig att trappa ner? Du kanske kan nöja dig med en häst? När jag gick från 2 hästar till 1 blev det stor skillnad vad gäller arbetsbörda.

Kanske det. Svårt att välja vilken av dem jag ska sälja. Båda är ranghöga ston och kan inte gå ihop i samma hage. Den ena är jätte mataggressiv och jagar och sparkar den andra.
Så dem går i egna hagar bredvid varandra.
Dessutom hade en häst fång förra sommaren så är orolig för det.

Om jag säljer en häst så får den som blir kvar gå med mina får. Kan det funka? Hästar mår ju bäst med andra hästar.

Tankarna snurrar
 
Står inför ett svårt beslut. Så behöver era råd. Jag är utmattad och stressad och funderar hur jag ska göra med mina hästar.:(
Samtidigt känner jag att jag kan inte leva utan egen häst. Älskar stallmiljön och pysslet med hästarna. Vissa dagar orkar jag ingenting och måste kämpa med min rädsla.
Hur hade ni gjort, när orken tar slut?
Jag var i liknande situation förra året.
Tog bort en av mina storhästar.
Så nu har jag bara en stor kvar, men jag har ändå ingen ork kvar..
Hoppas på att hjärnan någon gång i framtiden återhämtar sig så att jag orkar mer än att bara jobba.
 
Jag hade folk som tog hand om mina häst när jag låg på sjukhuset, och sen var jag borta en månad från stallet då jag inte kunde åka (hade hjärnhinneinflammation och var påverkad av ryggmärgsprovet). Så hästen fick gå ner i tempo och snälla vänner ställde upp.

Har du inte några vänner som kan hjälpa dig och avlasta om du är ärlig med att du är sjuk? Hästarna kan ju ha en liten viloperiod med längre hagvistelse medan du vilar upp dig. Hälsan går först!

Bra du fick hjälp med hästen, vilka snälla vänner:heart

Tyvärr, ingen just nu.
Ja båda vilar nu. Älskar att pyssla om dem på kvällarna då mår jag lite bättre.
 
När man kommer ut ur den akuta situationen med utbrändhet (eller andra likartade (sjukdoms-)tillstånd som gör att bägaren är överfull), så kan det vara så att Häst på lagom nivå är det bästa man kan ha som rehabilitering.

Då ska det vara det goda med hästeriet som man ska ta tillvara. Helst utan för mycket måsten.

Har man t.ex. två stora hästar (hemma på egen gård) som behöver mycket rörelse och stimulans, då kan man t.ex. sälja den ena, behålla den "enklaste" och skaffa en snäll sällskapshäst som är nöjd med att skrota i hagen.

Och så ha dem på lösdrift, så att man kan ha doppningar på flera dagar, där man bara behöver göra en hälsokoll på hästarna.

Jag har får själv, och tycker inte att det är så där jätte harmoniskt att ha hästar(na) och fåren i samma hage. Fåren trivs inte så där jättebra, och vissa hästindivider tycker att fåren ska användas som leksaker.
 
När man kommer ut ur den akuta situationen med utbrändhet (eller andra likartade (sjukdoms-)tillstånd som gör att bägaren är överfull), så kan det vara så att Häst på lagom nivå är det bästa man kan ha som rehabilitering.

Då ska det vara det goda med hästeriet som man ska ta tillvara. Helst utan för mycket måsten.

Har man t.ex. två stora hästar (hemma på egen gård) som behöver mycket rörelse och stimulans, då kan man t.ex. sälja den ena, behålla den "enklaste" och skaffa en snäll sällskapshäst som är nöjd med att skrota i hagen.

Och så ha dem på lösdrift, så att man kan ha doppningar på flera dagar, där man bara behöver göra en hälsokoll på hästarna.

Jag har får själv, och tycker inte att det är så där jätte harmoniskt att ha hästar(na) och fåren i samma hage. Fåren trivs inte så där jättebra, och vissa hästindivider tycker att fåren ska användas som leksaker.

Tack för ditt svar. Har tyvärr ingen lösdrift bara boxar.
Båda är vana och snälla med fåren. Fåren går hos dem ibland och är vana med dem.
 
Måste också säga att jag skulle ALDRIG orkat så länge som jag faktiskt gjorde om det inte varit för den underbara lilla hästen. Och hon hjälpte mig tillbaka också. Men hon var snäll, glad, lättfödd och extremt lättmockad. Hade jag haft den hästen som jag hade efter henne så hade jag nog blivit sjuk fortare. Så det beror ju på vad du får ut av hästarna också. Jag är ju fortfarande hjärntrött och behöver stallet för att inte stirra på skärmar (24 bilder/sekund är 24 gånger så jobbigt för huvudet att hantera)..
 
När jag blev utbränd skickade jag hästarna till en kompis med egen gård. Där har de sedan dess mer eller mindre skruttat runt på en lösdrift, och jag hälsar på så ofta jag hinner/kan/orkar. Då gör vi lite saker, tränar lite ditten och datten, och sen åker jag hem igen.

Har varit fantastiskt för mig, men så klart kanske inte en möjlighet för alla. Att hitta en vettig lösdrift med fullinackordering kanske vore ett alternativ dock, om hästen inte behöver hållas igång pga gammal skada eller så? Att springa runt i en bra (! viktigt) hage med en schysst flock ett-två år klarar ju i princip alla hästar.
 
Om jag säljer en häst så får den som blir kvar gå med mina får. Kan det funka? Hästar mår ju bäst med andra hästar.

Tankarna snurrar

Nej, hästar måste ha sällskap (annan häst på gården) så det är inte ett alternativ. En billig sällskapshäst kan ju, som någon skrev, vara ett alternativ.

Ta hand om dig och fundera på några av förslagen här, många av dem är bra förslag. Hoppas du snart mår bättre. :heart
 
Jag hade försökt hitta fodervärd åt dem, tillsammans eller var för sig. Sedan när jag återhämtat mig försökt känna efter vilken jag saknade mest och efter det funderat på vad jag skulle göra med den andra.

Just när man mår dåligt och orken inte räcker till något är det svårt och stressande att fatta stora beslut.
 
Jag gick in i väggen för ett gäng år sedan och hade då en häst som stod på lösdrift hos en vän. I början köpte jag till tillsyn och skötsel varje dag och åkte bara ut några gånger i veckan och red. Sen orkade jag inte det heller så då köpte jag även till ridhjälp vilket gjorde att jag aldrig behövde åka ut till stallet. För mig var problemet att det tog mer negativ energi att ha dåligt samvete över hästen än det gav positiv energi när jag väl var med hästen. Efter några månader insåg jag väl att det inte funkade. Dels blev det dyrt med ridhjälp och dels kändes det inte som att jag någonsin skulle orka igen. Hästen fick flytta till ett fantastiskt bra hem (där han fortfarande bor) och nästan direkt när han hade flyttat började jag tillfriskna. Nu, några år senare när jag är helt frisk från utmattaningen, ångrar jag mig varje dag. Lipar ibland av saknad när jag tittar på bilder på honom, men jag vet också att om jag inte hade sålt honom hade jag aldrig blivit frisk.

Lycka till hur du än väljer att göra, och krya på dig ❤
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 875
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp