Utbruten: Bilbränderna i Göteborg

Seabaz

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Öppnade fb nu efter jobb hela dahen och det svämmas över med filmer och inlägg från göteborg och bilbränder. Vad fan är det som händer i Sverige?
Har de tagit fast dom som gjorde det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Öppnade fb nu efter jobb hela dahen och det svämmas över med filmer och inlägg från göteborg och bilbränder. Vad fan är det som händer i Sverige?
Har de tagit fast dom som gjorde det?

Ja, flera gripna. Livsfarligt sabotage, men inga vare sig skadade eller döda , så rapporteringen kan kallas lätt överdriven när man jämför med andra saker som händer runt om i världen.

Polisens insats verkar ganska lyckad.
 
Ja, flera gripna. Livsfarligt sabotage, men inga vare sig skadade eller döda , så rapporteringen kan kallas lätt överdriven när man jämför med andra saker som händer runt om i världen.

Polisens insats verkar ganska lyckad.
Vet du vad, 89 bilar brann i Göteborg och ytterligare ett tiotal på andra orter. Det finns ingen anledning att relativisera det med att komma dragande med världsläget.
 
Vet du vad, 89 bilar brann i Göteborg och ytterligare ett tiotal på andra orter. Det finns ingen anledning att relativisera det med att komma dragande med världsläget.

Inga skadade. Inga döda.

Omfattande sabotage och risker för egendom. Det är allvarliga brott och allvarliga händelser, och det har tagits på största allvar av myndigheterna. För mig är dock förlust av människoliv alltid allvarligare. Min åsikt.

Massiv rapportering internationellt som jag tycker är överdriven. Det är inte att relativisera. För mig är det perspektiv.

Ska inte kidnappa tråden mer nu.
 
Inga skadade. Inga döda.

Omfattande sabotage och risker för egendom. Det är allvarliga brott och allvarliga händelser, och det har tagits på största allvar av myndigheterna. För mig är dock förlust av människoliv alltid allvarligare. Min åsikt.

Massiv rapportering internationellt som jag tycker är överdriven. Det är inte att relativisera. För mig är det perspektiv.

Ska inte kidnappa tråden mer nu.
Uppenbarligen gör internationella medier en annan bedömning än du, förmodligen för att de sett hur bilbränder kan eskalera. Bilar brinner i Göteborg varje år i augusti, däremot har omfattningen mig veterligt aldrig varit så stor och samordnad som nu. Det är ytterst allvarligt och inget att passa ner bara för att ingen dog. (Något folk gör med viss regelbundenhet i just de här förorterna pga skjutningar)

Edit: brottsrubriceringarna är grov mordbrand och våldsamt upplopp. Alldeles oavsett vad som händet i t ex Syrien.
 
Senast ändrad:
Vet du vad, 89 bilar brann i Göteborg och ytterligare ett tiotal på andra orter. Det finns ingen anledning att relativisera det med att komma dragande med världsläget.
Lägg till 3 utbrända och 50 brandskadade bilar i ett garage i centrala norrköping under ett stort hyreshus samma natt. Stillastående bilar självantänds extremt sällan och det krävs en hel del för att få en bil att brinna trots allt, det är inte bara att lägga en tändsticka under den liksom. Enligt polisen är det "vansinnigt svårt att få veta hur en bilbrand startar eftersom bevisen brinner upp" - om man inte har film på svartklädda "tonåringar" som kastar in molotvs i dem....
Det går inte att utesluta att alla dessa bilbränder är koordinerade.
 
Brann bilar (om än inte i sådana mängder, lyckligtvis!) söder om Sthlm i måndags kväll/natt också... :(
Tycker det är bra att myndigheterna tar det på stort allvar nu när det väl händer, men betydligt kraftfullare polisiära och sociala åtgärder måste till innan ungdomarna går så långt som till att massbränna bilar.
 
Inga skadade. Inga döda.

Omfattande sabotage och risker för egendom. Det är allvarliga brott och allvarliga händelser, och det har tagits på största allvar av myndigheterna. För mig är dock förlust av människoliv alltid allvarligare. Min åsikt.

Massiv rapportering internationellt som jag tycker är överdriven. Det är inte att relativisera. För mig är det perspektiv.

Ska inte kidnappa tråden mer nu.

Jag håller inte med dig.

Visst, en enstaka bil som brinner en gång kanske kan kännas som relativt "oviktigt" jämfört med dödade människor.

Men flera bilar i bränder som verkar koordinerade, planerade i ett större perspektiv. Det är betydligt värre än om det skulle vara olämpliga pojkstreck.
Samordnad aktion av kriminella killar i övre tonåren (den beskrivningen har funnits i NWT) är inte bra.

De här bränderna sker ju i områden där man andra gånger ser stenkastning på "blåljusfordon" vilket jag tycker är väldigt allvarligt.
 
Jag håller inte med dig.

Visst, en enstaka bil som brinner en gång kanske kan kännas som relativt "oviktigt" jämfört med dödade människor.

Men flera bilar i bränder som verkar koordinerade, planerade i ett större perspektiv. Det är betydligt värre än om det skulle vara olämpliga pojkstreck.
Samordnad aktion av kriminella killar i övre tonåren (den beskrivningen har funnits i NWT) är inte bra.

De här bränderna sker ju i områden där man andra gånger ser stenkastning på "blåljusfordon" vilket jag tycker är väldigt allvarligt.

Nej, jag tycker inte alls att det är oviktigt och tycker det är väldigt allvarligt. Min enda invändning är den massiva rapporteringen jämfört med andra ännu allvarligare händelser , i internationell media. Självklart är det tillräckligt allvarligt att rapportera om också utanför landets gränser.

Jag har inte sett någonstans att någon tycker att det är oviktigt och att polisen borde låta bli att presentera och lagföra för dessa brott.

Men Sverige ”står inte i brand”, polisen har gripit flera, jobbar vidare metodiskt och skaderisken (liv och hälsa) för allmänheten är liten.
 
Samma kriminella nätverk som stått för det organiserade bilbrännandet i flera år?

Det är ett sätt för antisociala krafter att markera att det finns ett annat styre än det demokratiskt valda på orten.

Jag skulle inte bli förvånad om det är någon med koppling till så kallade främlingsfientliga, snarare än organiserad brottslighet. För organiserad brottslighet vinner inget på allmän ödeläggelse, de vill att enskilda ska vara rädda, inte förbannade.
 
Jag skulle inte bli förvånad om det är någon med koppling till så kallade främlingsfientliga, snarare än organiserad brottslighet. För organiserad brottslighet vinner inget på allmän ödeläggelse, de vill att enskilda ska vara rädda, inte förbannade.

Nu spekulerar jag lite fritt, men jag tror inte att främlingsfientliga organisationer ser ett behov av att provocera fram bilbränder på det sättet.

Kriminella nätverk har mycket att vinna på allmän ödeläggelse. Nu är det ju inte Tony Montana eller Don Corleone själv som eldar bilar, men väl deras underhuggare och indirekta följare.
Allmän ödeläggelse signalerar att polisen, räddningstjänsten, sjukvården och staten inte längre kontrollerar området. Det skapar en otrygghet för boende i området som i sin tur leder till minskad benägenhet att anmäla brott eller vittna.

Tillräckligt många incidenter i kombination med stenkastning eller andra attacker mot utryckningspersonal gör att området blir klassat som utsatt / särskilt utsatt, vilket på sikt minskar frekvensen av "vardagspatrullerande" poliser då facket ställer krav på dubbelbemanning vid rondering osv.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 936
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 965
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp