Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

tornblomma

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Nog har landet förändrats sen jag var barn.
:crazy:

Måste vara svårt att vara polis när folk viftar med vapen dagligen. Så hemskt det som hände förra natten då den handikappade killen blev ihjälskjuten i Vasastan. Tycker dock att kritiken mot polisen är väl onyanserad. Om det är mitt i natten, mörkt och ngn viftar med ett pistolliknande föremål mot dom så har jag ändå förståelse för att de skjuter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Måste vara svårt att vara polis när folk viftar med vapen dagligen. Så hemskt det som hände förra natten då den handikappade killen blev ihjälskjuten i Vasastan. Tycker dock att kritiken mot polisen är väl onyanserad. Om det är mitt i natten, mörkt och ngn viftar med ett pistolliknande föremål mot dom så har jag ändå förståelse för att de skjuter.
Så vitt jag läst var det klockan 04. Då har det väl ljusnat? Dessutom syns det oerhört tydligt på pojken att han hade Down’s, enligt de bilder man sett.

Men det här ämnet tycker jag inte ska gömmas i den här tråden, hoppas @LenaH rycker ut om det blir diskussion.
 
Måste vara svårt att vara polis när folk viftar med vapen dagligen. Så hemskt det som hände förra natten då den handikappade killen blev ihjälskjuten i Vasastan. Tycker dock att kritiken mot polisen är väl onyanserad. Om det är mitt i natten, mörkt och ngn viftar med ett pistolliknande föremål mot dom så har jag ändå förståelse för att de skjuter.
Jag skulle utan att tveka skjutit om jag blev hotad med ett vapen och människan vägrade släppa det på polismans upprepade uppmaning.
Skulle inte chansa på att det är en atrapp.
 
Måste vara svårt att vara polis när folk viftar med vapen dagligen. Så hemskt det som hände förra natten då den handikappade killen blev ihjälskjuten i Vasastan. Tycker dock att kritiken mot polisen är väl onyanserad. Om det är mitt i natten, mörkt och ngn viftar med ett pistolliknande föremål mot dom så har jag ändå förståelse för att de skjuter.

Ja, så himla sorgligt! Stackars alla inblandade!
 
Ja, så himla sorgligt! Stackars alla inblandade!
För mig är det bortom sorgligt, det var något som inte får hända. En ung man med Downs syndrom och autism, vars enda ord är ”mamma”, ska inte bli ihjälskjuten av polis, även om han bär på ett leksaksgevär i kvarter där det bor en kvinna som blivit hotad av sitt ex. Det får inte hända.

Och just därför är det enda vettiga att det nu ska utredas, eftersom det som inte får hända hände. Det är respektlöst inför allvaret i det här att säga att Ja jag förstår att de skjuter om något viftar med ett pistolliknande föremål mitt i natten. Låt utredningen ha sin gång.
 
Det är ju ett bekymmer att dessa leksaker ofta liknar riktiga. Jag kan verkligen inte fatta varför folk köper sånt till personer med det problemet/barn och liknande.

Instämmer. Jag är intresserad av vapen och tycker det är roligt att skjuta. Det är vansinnigt svårt att se skillnad på vissa typer av soft airguns och ett riktigt vapen. Särbon och jag var in på en vapenaffär nu i veckan och tittade bla på leksaksvapen (dvs inte ens soft airguns). De var gjorda i metall och var förvillande lika ett riktigt vapen. Inte ens i närheten av de plastrevolvrar/gevär jag hade som liten.

Viftar man med ett sådant offentligt kan det gå riktigt illa och jag har full förståelse för att polisen reagerar hårt sas om de får ett larm om någon som uppträder hotfullt och ser ut att ha ett skjutvapen. Nu var ju den här händelsen vansinnigt tragisk och det är bra att det blir en utredning men jag blir lite matt på alla som skriker att polisen överreagerade. Nästa gång kan det vara någon med en riktig MP5:a som sprejar loss mot omgivningen. Polisen bör klara en träff från en sådan om de har väst och kulan inte tar på fel ställe. Civila brukar inte klara det lika bra.
 
Det är ju ett bekymmer att dessa leksaker ofta liknar riktiga. Jag kan verkligen inte fatta varför folk köper sånt till personer med det problemet/barn och liknande.
Vet du att detta leksaksgeväret var ett sådant? Bilden som publicerats ser för dålig ut för att man ska kunna avgöra det. Och ska en förälder/annan verkligen behöva tänka ”femåringen har DS och autism, då får jag låta bli att köpa det här leksaksgeväret till honom”?
 
Instämmer. Jag är intresserad av vapen och tycker det är roligt att skjuta. Det är vansinnigt svårt att se skillnad på vissa typer av soft airguns och ett riktigt vapen. Särbon och jag var in på en vapenaffär nu i veckan och tittade bla på leksaksvapen (dvs inte ens soft airguns). De var gjorda i metall och var förvillande lika ett riktigt vapen. Inte ens i närheten av de plastrevolvrar/gevär jag hade som liten.

Viftar man med ett sådant offentligt kan det gå riktigt illa och jag har full förståelse för att polisen reagerar hårt sas om de får ett larm om någon som uppträder hotfullt och ser ut att ha ett skjutvapen. Nu var ju den här händelsen vansinnigt tragisk och det är bra att det blir en utredning men jag blir lite matt på alla som skriker att polisen överreagerade. Nästa gång kan det vara någon med en riktig MP5:a som sprejar loss mot omgivningen. Polisen bör klara en träff från en sådan om de har väst och kulan inte tar på fel ställe. Civila brukar inte klara det lika bra.
Problemet är väl bara att polisen aldrig får agera på vad som kan vara nästa händelse, de måste agera på det de har framför sig just nu. I det här fallet en person på en treårings mentala nivå.
 
Problemet är väl bara att polisen aldrig får agera på vad som kan vara nästa händelse, de måste agera på det de har framför sig just nu. I det här fallet en person på en treårings mentala nivå.

De har agerat på att en fullvuxen man viftat med vapen, inte släppt vapnet när de sagt till. Det är ju faktiskt så att oavsett vem som håller i ett vapen, så är risken enormt stor för att den blir skjuten om denne inte släpper vapnet utan fortsätter vifta med det och troligtvis närmar sig poliserna.

De åkte ut på larm om att en beväpnad vuxen man med vapen strök omkring.

Sen att vissa vill låtsas som att poliserna minsann visste att de hade en vuxen man på en 3-årings mentala nivå med en replika i händerna framför sig är ju bara löjligt,
 
Vet du att detta leksaksgeväret var ett sådant? Bilden som publicerats ser för dålig ut för att man ska kunna avgöra det. Och ska en förälder/annan verkligen behöva tänka ”femåringen har DS och autism, då får jag låta bli att köpa det här leksaksgeväret till honom”?
Jamen jisses. Jag har mycket svårt att tänka mig att det var en vattenpistol människan stod med som fick polisen att skjuta. Jag var inte på plats så visst, jag är inte säker såklart men om det varit så hade jag varit mycket förvånad.
 
De har agerat på att en fullvuxen man viftat med vapen, inte släppt vapnet när de sagt till. Det är ju faktiskt så att oavsett vem som håller i ett vapen, så är risken enormt stor för att den blir skjuten om denne inte släpper vapnet utan fortsätter vifta med det och troligtvis närmar sig poliserna.

De åkte ut på larm om att en beväpnad vuxen man med vapen strök omkring.

Sen att vissa vill låtsas som att poliserna minsann visste att de hade en vuxen man på en 3-årings mentala nivå med en replika i händerna framför sig är ju bara löjligt,

De har agerat på vad de TRODDE var en fullvuxen man med ett vapen, ja.

Sedan vet jag inte vem du menar med vissa, men jag har inte sett någon som menar att polisen visste. Vi kanske läser på olika ställen.
Jamen jisses. Jag har mycket svårt att tänka mig att det var en vattenpistol människan stod med som fick polisen att skjuta. Jag var inte på plats så visst, jag är inte säker såklart men om det varit så hade jag varit mycket förvånad.

Vad är jisses? Enligt någon av föräldrarna var det ett plastgevär som legat bland hans leksaker sedan han var fem, tror jag mig ha läst igår.
 
@mandalaki du kanske ska starta en tråd om händelsen och diskutera vidare där! Jag har inget större intresse av sådan trådstart, tror att tråden endast kommer urarta i otrevligheter, men det verkar ju onekligen finnas ett intresse att disktuera detta vidare! :)
Jag har bemött det som skrivits här om händelsen för att jag tycker det behöver bemötas. Du kan ju liksom inte skriva något i ett högaktuellt, brännbart ämne här inne och sedan mota ut folk som bemöter dig för annars blir det otrevligt.

Edit: ser nu att jag missförstod vilken tråd du menade skulle sluta i otrevligheter.
 
De har agerat på vad de TRODDE var en fullvuxen man med ett vapen, ja.

Sedan vet jag inte vem du menar med vissa, men jag har inte sett någon som menar att polisen visste. Vi kanske läser på olika ställen.

Han var bygd som en vuxen man och är man 20 så är det länge sen man kunde tas för ett barn och de agerade som sagt på ett larm om en vuxen man med vapen.

Men som sagt, vissa tycker nog att poliser i ett läge där de blir med vapen hotade av en vuxen man istället för att avvärja hotet, ska pausa och börja bedriva utvärdering om vapenbärarens mentala kapacitet istället för att gå efter vad de ser :grin: I detta fall en vuxen man, med vapen, som inte släpper det på tillsägelse.

Jösses..
 
Han var bygd som en vuxen man och är man 20 så är det länge sen man kunde tas för ett barn och de agerade som sagt på ett larm om en vuxen man med vapen.

Men som sagt, vissa tycker nog att poliser i ett läge där de blir med vapen hotade av en vuxen man istället för att avvärja hotet, ska pausa och börja bedriva utvärdering om vapenbärarens mentala kapacitet istället för att gå efter vad de ser :grin: I detta fall en vuxen man, med vapen, som inte släpper det på tillsägelse.

Jösses..
Vilka är vissa? Du får väl ta det med dem och inte med mig?
 
De har agerat på vad de TRODDE var en fullvuxen man med ett vapen, ja.

Sedan vet jag inte vem du menar med vissa, men jag har inte sett någon som menar att polisen visste. Vi kanske läser på olika ställen.


Vad är jisses? Enligt någon av föräldrarna var det ett plastgevär som legat bland hans leksaker sedan han var fem, tror jag mig ha läst igår.
Och du ser att det är plast när du står på håll? Mycket möjligt att vissa går att se på håll att det är plast men på hyfsat tidigt 90-tal när jag såg såna regelbundet var det ju en hel del som såg ganska riktiga ut. Med några meters avstånd hade jag definitivt blivit skraj.
 
Problemet är väl bara att polisen aldrig får agera på vad som kan vara nästa händelse, de måste agera på det de har framför sig just nu. I det här fallet en person på en treårings mentala nivå.
Det de hade framför sig var en man med ett förmodat automatvapen. Och jo, polisen får väl absolut agera på vad som kan vara nästa händelse? I den bästa av världar lyckas de avvärja ett brott innan det begåtts, hellre än att vänta på att någon blir skadad/dödad innan de ingriper.

Men det är en oerhört tragisk händelse, och jag tror att de tre poliserna som sköt mår väldigt, väldigt dåligt just nu.
 
Ngt jag tycker är märkligt är att enligt föräldrarna är sonen på en treårings mentala nivå. Han bor på ett särskilt boende och anmäls därifrån försvunnen en timme EFTER att han tragiskt blivit skjuten. Vad har boendet för rutiner?
Skulle en treåring försvinna ut ensam i Stockholmsnatten borde han ju omgående blivit efterlyst. Märkte boendet inte att Eric försvann? Eller väntade man med att anmäla det till polisen? Isf varför?
Tänk om polisen fått ett larm tidigare på natten om att en kille med downs syndrom rymt från ett boende i Vasastan och eventuellt gick runt med en leksakspistol? Om så skett är jag säker på att Eric varit vid liv idag.

Ang händelsen så vittnar boende i huset om att polisen ropat ”polis, släpp vapnet”.. ”lägg dig ner på marken” osv. Samt att det också avlossats ett varningsskott innan de sköt.

Erics föräldrar vittnar om att han var helt ofarlig och jättesnäll. Jag tvivlar inte på dom. Men hur skulle polisen kunna veta? Antar att allt skedde under några pressade sekunder bara.

Väldigt tragiskt alltihop :(
 
Fruktansvärd händelse för alla inblandade!

Men jag förstår inte hur man är funtad om man köper ett leksaksvapen som har till syfte att se ut som ett riktigt vapen till ett barn överhuvudtaget oavsett barnets mentala status. Krig är inte lek. Krig är allvar. Krig är död, blod och lidande. Inget barn ska leka. Färgglada vattenpistoler är nåt annat.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 737
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 665
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp