Utbruten: Förekomsten av fake news i svenska valet?

Thaliaste

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.
florerar SÅ många bisarra och falska påståenden just nu, inte minst med anknytning till valresultatet, att man blir mörkrädd.

Det kanske är en egen tråd men jag kan inte minnas var jag läste eller hörde det, men jag läste eller hörde i alla fall i veckan att brittiska forskare har kommit fram till att det varit större spridning av falsk information under det svenska valet än något annat europeiskt land :crazy::down: Förklaringen som framfördes var det stora antalet alternativa medier som finns just här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det kanske är en egen tråd men jag kan inte minnas var jag läste eller hörde det, men jag läste eller hörde i alla fall i veckan att brittiska forskare har kommit fram till att det varit större spridning av falsk information under det svenska valet än något annat europeiskt land :crazy::down: Förklaringen som framfördes var det stora antalet alternativa medier som finns just här.
Vilket utan källhänvisning då per automatik bör anses vara ett falskt påstående. (det var det löjligaste jag har hört för övrigt)
 
Vilket utan källhänvisning då per automatik bör anses vara ett falskt påstående. (det var det löjligaste jag har hört för övrigt)

Det är väl snarare ett påstående som kan vara antingen sant eller falskt? Och varför är det löjligt om det är sant?

Min förhoppning är att någon annan hört/läst samma sak och minns vad det kommer ifrån (jag tror hört för jag tror jag hörde det på morgonen när jag lyssnar på morgonnyheterna medan jag gör mig i ordning och tar mig till jobbet).
 
Det kanske är en egen tråd men jag kan inte minnas var jag läste eller hörde det, men jag läste eller hörde i alla fall i veckan att brittiska forskare har kommit fram till att det varit större spridning av falsk information under det svenska valet än något annat europeiskt land :crazy::down: Förklaringen som framfördes var det stora antalet alternativa medier som finns just här.
Det där fladdrade förbi hos mig också. Kollade aldrig upp det men det var nog detta:
http://www.euronews.com/2018/09/06/1-in-3-news-articles-shared-about-sweden-election-are-fake (Länk till abstract i artikeln)
 
Och utöver washington post som redan är länkad till:
https://www.politifact.com/personalities/donald-trump/

69% Mostly False eller värre.

Endast 17% True eller Mostly True.

Så nej, jag håller inte heller med om att det bara var @Lena Furberg s åsikt.
Nu får ni allt vara snälla mot Don-Don.

085D82B9-F766-4C98-85EB-8E6A0CE55757.jpeg
 
Då säger jag emot direkt här och nu beträffande påståendet att Donald Trump "ljuger non stop hela tiden och kommer med bizarra påståenden". Det är din åsikt, inte fakta.
Njaa.... Jag har själv hört honom utbrista -NOONE is more religious than me! -NOBODY respects women more than I! Och ja, där finns ganska många som påpekar att han slänger ur sig påståenden som är allt annat än sanningsenliga. Eller att Obama inte var född i USA? Det påstående fick han ta tillbaka, i och för sig.

Jag tror det är ganska allmänt bekräftat att han sanickrar ihop egna "sanningar" med jämna mellanrum. Det är en taktik/teknik som fungerar i dagens värld, tyvärr, och gäller inte bara Trump.
 
Jimmi Åkesson påstod i Skavlan igår att det mesta i svensk media är fake news. Suck.

Ibland glimtar han till som någorlunda klipsk och intelligent och ibland är det totalt mos. Svårbegripligt orerande om kulturkrig och försvarande av "Segra eller dö", och så lågvattenmärket att benämna svensk media som till stora delar fake news.

(Och om ingen förstår så menar han den delen av media som gör allt för att inte syssla alls med fake news, och i de extremt få tillfällen det ändå händer blir det toppliv i debatten - vilket är bra.)
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
1 367
Senast: MiaMia
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 478
Senast: Mia_R
·
Äldre Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
22 678
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
20 553
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp