[Utbruten från Dressyrsnackis 14] Kostnader distrikts-/jourvet

settis

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.

Igår fick jag ta ut veterinär till ena hästen som hade kolik. Jag är väldigt tacksam över att vi har tillgång till jourveterinärer som kan komma ut snabbt men jag är fortfarande förundrad över vad det kostar.

Att veterinären ställde bilen på gårdsplan kostade 2300kr plus moms. Hela kalaset kostade 7004kr. Då fick han lugnande, hon kände på tarmen, sedan fick han kramplösande samt en b-vitamin shoot. Besöket varade mindre än en timme. Han var inte helt enkel att sätta i kanyl på så det drog ju ut lite på tiden. Klockan var runt 19.00 tiden på kvällen när veterinären var på plats och hon hade ca 40min resväg.

Veterinären gjorde ett bra jobb och inget negativt om hennes insats utan den är jag så nöjd och tacksam över. Men distriktet prissättning tycker jag är hutlös med tanke på att arbetet inte va något större om man får uttrycka sig på det viset.

Har försäkring på honom men landar ju på runda slängar 5 papp efter självrisk och 20% på beloppet.
 
Senast ändrad av en moderator:
@settis Ja distriktets prissättning finns all anledning att ifrågasätta. Om de kör ut till mitt stall (som ligger 500 meter från deras klinik) kostar det 600:- i utkörningsavgift. Går jag dit och vaccinerar på plats kostar det 600:-. Kör jag till kliniken och får samma vaccin kostar det 450:-. Hoppas det gått bra med din häst och att han mår bättre!
 
Han mår bra 👍 Då han hade lugnat sig precis innan veterinären kom hade man egentligen inte behövt göra något men kände inte för att chansa heller. Har haft en häst jag fått ta bort pga kolik förut så man tar ju hellre det säkra före det osäkra.

En kompis fick ta ut distriktet för ett tag sen för häst med lyfmangit. Raka benet och letade efter ett sår, skrev ut recept kostade 5 papp ungefär. Hon hade även ut privat veterinär på en kolikhäst, 2500kr för samma jobb som min för 7004kr. Självklart va det med kvitto för hennes del. Man är ju som sagt tacksam för att hjälpen finns men priserna är ju galna!
 
En kompis fick ta ut distriktet för ett tag sen för häst med lyfmangit. Raka benet och letade efter ett sår, skrev ut recept kostade 5 papp ungefär. Hon hade även ut privat veterinär på en kolikhäst, 2500kr för samma jobb som min för 7004kr. Självklart va det med kvitto för hennes del. Man är ju som sagt tacksam för att hjälpen finns men priserna är ju galna!

Du kanske låg tidsmässigt på jourtid därav den högre kostnaden?
 
Han mår bra 👍 Då han hade lugnat sig precis innan veterinären kom hade man egentligen inte behövt göra något men kände inte för att chansa heller. Har haft en häst jag fått ta bort pga kolik förut så man tar ju hellre det säkra före det osäkra.

En kompis fick ta ut distriktet för ett tag sen för häst med lyfmangit. Raka benet och letade efter ett sår, skrev ut recept kostade 5 papp ungefär. Hon hade även ut privat veterinär på en kolikhäst, 2500kr för samma jobb som min för 7004kr. Självklart va det med kvitto för hennes del. Man är ju som sagt tacksam för att hjälpen finns men priserna är ju galna!
Och jag hade ut DV för lyfamgit för ett år sedan och det landade på under 2 tkr inkl hippotrim och matacam.
 
Ja veterinären var hos mig mellan 18.50-19.30 så det va jourtid. Men oavsett så är 7004kr för det sjukt mycket tycker jag.
3000:- kostade det att åka in med kolik en söndagskväll kl 22.00 till Hbg vet jag, tyvärr! Kostade nästan 7000:- att lösa ut henne 30 timmar senare.
 
Ja veterinären var hos mig mellan 18.50-19.30 så det va jourtid. Men oavsett så är 7004kr för det sjukt mycket tycker jag.

Om man räknar på det så är det faktiskt inte alls orimligt.... Jag brukar utgå från at en veterinär ska ha en timbetalning på minimum 1000,- kr (utan moms), som är vad de flesta yrker med motsvarande lång utbildning ligger på. Dubbel pris på jourtid = 2.000,- isf. Du skrev även att veterinären hade 40 min resväg? Det blir ju 1,5 timme till, dvs. 3.000,-. Utöver det så ska hen givetvis ha milsersättning, betalning för mediciner/utrustning som används, samt betalning för tiden det tar att skriva journal och fakturor. Lägg på momsen (25%) så hamnar du nog på minst 7.000,-.
 
Om man räknar på det så är det faktiskt inte alls orimligt.... Jag brukar utgå från at en veterinär ska ha en timbetalning på minimum 1000,- kr (utan moms), som är vad de flesta yrker med motsvarande lång utbildning ligger på. Dubbel pris på jourtid = 2.000,- isf. Du skrev även att veterinären hade 40 min resväg? Det blir ju 1,5 timme till, dvs. 3.000,-. Utöver det så ska hen givetvis ha milsersättning, betalning för mediciner/utrustning som används, samt betalning för tiden det tar att skriva journal och fakturor. Lägg på momsen (25%) så hamnar du nog på minst 7.000,-.

En vän till mig anlitade en privat veterinär när hennes häst fick kolik, för samma jobb tog denne 2500kr. Och ja, den privata fakturerade så inget svart där inte. Och ungefär samma tid på dygnet.

Utrustning/medicin gick på knappt 1000kr enligt specen.

40 min resväg enkelväg är 1.2h samt tiden hos mig ca 45min. Att skriva journal samt faktura går inte på mer än max 20-30min. Så du har inte ens 3h jobb.

Intressant att se vad en veterinär anställd av distriktet har i timpeng för jag tror faktiskt inte att de har 1000kr i timmen som du skriver, då hade förmodligen kalaset gått på det dubbla. Att arbetsgivaren har kostnader för de anställda och utrusning är jag väl medveten om.

Även att jag tycker att det är sjukt dyrt är jag självklart tacksam över att möjligheten att få hjälp finns!
 
3000:- kostade det att åka in med kolik en söndagskväll kl 22.00 till Hbg vet jag, tyvärr! Kostade nästan 7000:- att lösa ut henne 30 timmar senare.

Var 7000kr summan du fick betala för hela kalaset eller summan det blev när/om försäkringen blev dragen?

För är det totala summan utan reglerad försäkring är det ju väldigt billigt!

För många år sen när jag hade en kolikhäst och veterinär ute från 20.00 - 06 och sedan inlagd på skara från 7.30 tills ca 13-14 tiden kostade det mig ungefär 48.000kr. Orsaken till att jag inte körde in hästen tidigare var att de inte hade nattjour på skara och inte tog emot förräns på morgonen. Tyvärr fick vi ta bort hästen.
 
En vän till mig anlitade en privat veterinär när hennes häst fick kolik, för samma jobb tog denne 2500kr. Och ja, den privata fakturerade så inget svart där inte. Och ungefär samma tid på dygnet.

Utrustning/medicin gick på knappt 1000kr enligt specen.

40 min resväg enkelväg är 1.2h samt tiden hos mig ca 45min. Att skriva journal samt faktura går inte på mer än max 20-30min. Så du har inte ens 3h jobb.

Intressant att se vad en veterinär anställd av distriktet har i timpeng för jag tror faktiskt inte att de har 1000kr i timmen som du skriver, då hade förmodligen kalaset gått på det dubbla. Att arbetsgivaren har kostnader för de anställda och utrusning är jag väl medveten om.

Även att jag tycker att det är sjukt dyrt är jag självklart tacksam över att möjligheten att få hjälp finns!

Men grejen är ju att distriktsveterinärerna har jour. Dygnet runt åker de ut till akut sjuka djur. Så även de timmar som de inte arbetar har de ju betalt, och den ersättning de har för de behandlingar de gör ska täcka den totala kostnaden för att ha veterinär 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan som alltid är beredda att rädda våra djur.
Som boende i glesbygd är jag såååå glad över våra statliga veterinärer, vilken privat veterinär skulle vilja ha jour dygnet runt och åka långa sträckor för att behandla våra djur annars?
 
Som boende i glesbygd är jag såååå glad över våra statliga veterinärer, vilken privat veterinär skulle vilja ha jour dygnet runt och åka långa sträckor för att behandla våra djur annars?

Jag håller helt med , det är guld värt med dessa statliga veterinärer som alltid har jourschema på obekväma tider alla årets dagar.
 
Men grejen är ju att distriktsveterinärerna har jour. Dygnet runt åker de ut till akut sjuka djur. Så även de timmar som de inte arbetar har de ju betalt, och den ersättning de har för de behandlingar de gör ska täcka den totala kostnaden för att ha veterinär 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan som alltid är beredda att rädda våra djur.
Som boende i glesbygd är jag såååå glad över våra statliga veterinärer, vilken privat veterinär skulle vilja ha jour dygnet runt och åka långa sträckor för att behandla våra djur annars?

Jag bor ju inte i glesbygden 😉 jag bor ca 5mil norr om Göteborg i ett samhälle som heter Lilla Edet.

Jag tror att jag har skrivit flertalet gånger att jag är tacksam över att möjligheten att få hjälp finns. Men jag tycker att det var dyrt med den summan oavsett.

Jag köper att de som har jour har betalt under den tid jouren är, men gissar att så som de flesta andra yrken att man har olika betalt för den tid man anlitas och den tid man står stand by? skulle tro att priserna är saftiga för att täcka mycket annat inom Jordbruksverkets ramar än jourhavande veterinär.
 
Tycker också distriktaren är dyr men de kommer alltid när jag behöver dem så jag biter i det sura äpplet och betalar

Ja precis, det är så jag oxå gör. Har absolut inget att klaga på när det gäller veterinären eller veterinärens insats och jag är väl medveten om att hon enbart följer den taxa som är satt.
 
Ja precis, det är så jag oxå gör. Har absolut inget att klaga på när det gäller veterinären eller veterinärens insats och jag är väl medveten om att hon enbart följer den taxa som är satt.

Jag har dock endel att invända mot två av besöken iaf men det är historia nu :)
Har en ny veterinär nu som även han har jour så jag ringer honom först nästa gång!
 
För många år sen när jag hade en kolikhäst och veterinär ute från 20.00 - 06 och sedan inlagd på skara från 7.30 tills ca 13-14 tiden kostade det mig ungefär 48.000kr. Orsaken till att jag inte körde in hästen tidigare var att de inte hade nattjour på skara och inte tog emot förräns på morgonen. Tyvärr fick vi ta bort hästen.

What?
När min gamle hade kolik för några månader sedan körde jag ner honom till Slöinge på måndag morgon, hämtade på ons em. 9000 kr totalt innan direktreglering av försäkringen.
 
Jag har dock endel att invända mot två av besöken iaf men det är historia nu :)
Har en ny veterinär nu som även han har jour så jag ringer honom först nästa gång!


Om jag fattar dig rätt så har du fått ut klantar. Det är en sak med en veterinär som är bra och gör allt rätt men det skiter sig ändå, en helt annan om ( när) man får ut någon som inte kan / vet/ gör fel/ inte lyssnar och det skiter sig kanske delvis pga veterinären.
Jag säger: Klaga. Men det kanske du gjorde.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp