Utbruten: Sitsen, inverkan och bedömning

fio

Trådstartare
Tänker du då att de döljer sina dåliga händer inför domaren o lyckas med det också? Dvs att domaren inte kan avgöra hur ryttarens hand är?

Domarna tittar ju på hästen. Vilken bedömningsgrupp tänker du att det ska hamna under? Jag ser ibland otroligt kassa sitsar som får bra poäng eftersom hästen inte störs nämnvärt. Med bett kommer hästen gapa och slänga med huvudet av en dålig hand.

Det beror alltså på hur det stör hästen tänker jag vad domaren ser och inte ser.
 
Domarna tittar ju på hästen. Vilken bedömningsgrupp tänker du att det ska hamna under? Jag ser ibland otroligt kassa sitsar som får bra poäng eftersom hästen inte störs nämnvärt. Med bett kommer hästen gapa och slänga med huvudet av en dålig hand.

Det beror alltså på hur det stör hästen tänker jag vad domaren ser och inte ser.

Extremt intressant inlägg! Jag har alltid tänkt att domarna tittar på ekipaget.
 
Jag tycker det ska bli superintressant hur det kommer fungera med bettlösa klasser! Om arrangörerna kommer idas med det extrajobb som blir (vi ska absolut göra det) och sen vad intresset blir. För jag har lite samma känsla som beskrivs här i tråden att det gapats högt och brett om dessa bettlösa klasser, men att när det kommer till kritan är det månne inte så himla många som kommer nappa på det. Ska dessutom bli spännande att se vilken form dessa hästar kommer gå i, för hittills har jag inte heller sett särskilt trevlig ridning bettlöst. Bara från GP-ryttare som dessutom tävlar på bett/kandar.

@the_connemara Som domare blir det mest fokus på hästen tyvärr för det är ändå på hästen en ser om rörelsen utförs korrekt. Sen drar det ner på helhetsintrycket om ryttaren fladdrar omkring, men är rörelsen korrekt så är den det oavsett om ryttaren sitter på trekvart. När jag skuggade senast tog jag rätt hårt på en ryttare som satt illa i traven på sin häst. Det gjorde att jag diffade 6 procentenheter mot sittande domare. Jag hade iofs stått för mina poäng även i skarpt läga och jag dömde, för jag tyckte inte ritten var värd mer :p.
 
När jag skuggade senast tog jag rätt hårt på en ryttare som satt illa i traven på sin häst. Det gjorde att jag diffade 6 procentenheter mot sittande domare. Jag hade iofs stått för mina poäng även i skarpt läga och jag dömde, för jag tyckte inte ritten var värd mer

Vad sa domaren om det?
 
Det är ju helt fruktansvärt och helt ärligt så tycker jag det låter som rent bullshit att sådan ridning kan ge rätt (VAD är då rätt undrar jag?) effekt i hästen. Heja dig!

Tex kanske någon skickligare rider hästen till vardags.. kanske inte jättevanligt i Sverige dock men utomlands är det rätt vanligt att tränarna rider och lösgör och preppar hästen inför tävling. Då sitter det i.

Tror inte det var så kanske i detta fallet.. Men domarna ska ju döma det dom ser .
 
Att effekten av hjälperna ändå vägde upp trots att ryttaren antingen låg baklänges i traven eller studsade så mycket att såg himmel mellan hen och sadeln.

Alltså wtf?! :eek: :arghh:
Att mindre sitsfel, typ hälarna åker upp 5 cm, händerna blir lite för låga etc. etc. inte nödvändigtvis påverkar bedömningen visste jag (och har själv erfarenhet av...:cool:). Så grova fel som du nämner, tycker jag åtminstone i mina kretsar verkar uppmärksammas av domarna, även om hästen primärt sett inte blir påverkad av det. Inte kanske att det blir jättenedslag, men att man får typ 5a på sits och någon kommentar om "instabilitet" eller dylikt, skulle absolut kunna hända här.
Heja dig som uppmärksammar det! :up:
 
... och jag har fått en sexa på sitsen med motiveringen fin sits, men att man inte såg mina hjälper och därför inverkade jag inte på hästen på ett tydligt och korrekt sätt :up:
 
... och jag har fått en sexa på sitsen med motiveringen fin sits, men att man inte såg mina hjälper och därför inverkade jag inte på hästen på ett tydligt och korrekt sätt :up:

Det har jag bara hört från de som åker häst faktiskt. Man kan sitta fint men domarna måste ju se att effekten av hjälperna går igenom. Det ser man ju på hästen och inte på ryttaren! Så det var ju en konstig formulering av domaren!
 
Tror inte det var så kanske i detta fallet.. Men domarna ska ju döma det dom ser .

Det har jag bara hört från de som åker häst faktiskt. Man kan sitta fint men domarna måste ju se att effekten av hjälperna går igenom. Det ser man ju på hästen och inte på ryttaren! Så det var ju en konstig formulering av domaren!

Alltså jag får ändå inte ihop det 🙈 Ja, domarna ska döma det de ser men varför ser de bara hästen o hur kan de se effekten av hjälper på hästen men inte ryttarens sits? Min allra mest sitsfokuserade tränare tittar också bara på hästen i princip och ser vad i min sits som hämmar min häst och kommenterar också bara det. Alltså jag kan för mitt liv inte förstå hur en ryttare i obalans inte kan påverka hästen så att domaren ser det även om domaren enbart försöker se hur korrekt en rörelse utförs? När det ju märks skillnad på hästen bara du slappnar av eller spänner alldeles så små muskelgrupper.
 
Det har jag bara hört från de som åker häst faktiskt. Man kan sitta fint men domarna måste ju se att effekten av hjälperna går igenom. Det ser man ju på hästen och inte på ryttaren! Så det var ju en konstig formulering av domaren!

Ja alltså, jag har bara fått den kommentaren en gång. Annars har jag alltid fått 7 eller 8 på sitsen :) Jag tolkade det som att domaren menade att jag gjorde för små hjälper och att de därför skulle vara otydliga? Men om min häst förstår dem och gör vad han ska kan de väl inte anses vara otydliga, eller?
 
Ja alltså, jag har bara fått den kommentaren en gång. Annars har jag alltid fått 7 eller 8 på sitsen :) Jag tolkade det som att domaren menade att jag gjorde för små hjälper och att de därför skulle vara otydliga? Men om min häst förstår dem och gör vad han ska kan de väl inte anses vara otydliga, eller?

Nä det var det jag tyckte var konstigt.
 
Alltså jag får ändå inte ihop det 🙈 Ja, domarna ska döma det de ser men varför ser de bara hästen o hur kan de se effekten av hjälper på hästen men inte ryttarens sits? Min allra mest sitsfokuserade tränare tittar också bara på hästen i princip och ser vad i min sits som hämmar min häst och kommenterar också bara det. Alltså jag kan för mitt liv inte förstå hur en ryttare i obalans inte kan påverka hästen så att domaren ser det även om domaren enbart försöker se hur korrekt en rörelse utförs? När det ju märks skillnad på hästen bara du slappnar av eller spänner alldeles så små muskelgrupper.

Det domaren ska titta på i ett dressyrprogram är just programmets utförande. Dvs om det är en volt som ska ridas så tittar vi på takten, rytmen, hästens form och vägens rätta ridande först och främst. Om nu hästen är taktmässig, rättställd. volten är lagd på rätt ställe med rätt storlek så får ekipaget en 6a oavsett om hen håller på att studsa ur sadeln. Hade ryttaren suttit still i samma volt hade det kanske blivit 6.5-7. Men om volten inte är taktmässig, inte är rättformad och hästen inte är rättställd så spelar det ingen roll hur stilla ryttaren sitter-då inverkar inte ryttaren korrekt och då är ekipaget nere på 5-5,5.

Som domare ska en döma vad en ser på banan och en måste lämna av sig tränarglasögonen där en ser vad som är fel och vad en vill rätta till. Det är bland det svåraste med att döma känner jag.
 
Alltså jag får ändå inte ihop det 🙈 Ja, domarna ska döma det de ser men varför ser de bara hästen o hur kan de se effekten av hjälper på hästen men inte ryttarens sits? Min allra mest sitsfokuserade tränare tittar också bara på hästen i princip och ser vad i min sits som hämmar min häst och kommenterar också bara det. Alltså jag kan för mitt liv inte förstå hur en ryttare i obalans inte kan påverka hästen så att domaren ser det även om domaren enbart försöker se hur korrekt en rörelse utförs? När det ju märks skillnad på hästen bara du slappnar av eller spänner alldeles så små muskelgrupper.

Jag vet inte ens vad du pratar om? Vem har sagt att domarna inte ser det? Men i de fall hästen inte blir påverkad kan man ju inte dra ner på sitsen om effekten av hjälperna går igenom bara för ryttaren inte sitter estetiskt snyggt.
 
Fast vi har fått instruktionen att vi får dra ner lite när ryttaren rider dåligt, precis som vi får plussa på när den rider bra. Även om det inte är alla som gör på samma sätt vad jag förstått.
 
Jag vet inte ens vad du pratar om? Vem har sagt att domarna inte ser det? Men i de fall hästen inte blir påverkad kan man ju inte dra ner på sitsen om effekten av hjälperna går igenom bara för ryttaren inte sitter estetiskt snyggt.

Jag köper helt enkelt inte att hästen inte blir påverkad av en ryttare som inte sitter i balans eller håller på att studsa ur sadeln. Och även OM det var en så tålig och opåverkbar häst i det avseendet så tycker jag det är jättekonstigt att det inte ska påverka så mycket? Varför ingår det inte lika mycket i "vad domaren ser" som i att vikten är rund, rätt storlek o på rätt ställe tex?
 
Det domaren ska titta på i ett dressyrprogram är just programmets utförande. Dvs om det är en volt som ska ridas så tittar vi på takten, rytmen, hästens form och vägens rätta ridande först och främst. Om nu hästen är taktmässig, rättställd. volten är lagd på rätt ställe med rätt storlek så får ekipaget en 6a oavsett om hen håller på att studsa ur sadeln. Hade ryttaren suttit still i samma volt hade det kanske blivit 6.5-7. Men om volten inte är taktmässig, inte är rättformad och hästen inte är rättställd så spelar det ingen roll hur stilla ryttaren sitter-då inverkar inte ryttaren korrekt och då är ekipaget nere på 5-5,5.

Som domare ska en döma vad en ser på banan och en måste lämna av sig tränarglasögonen där en ser vad som är fel och vad en vill rätta till. Det är bland det svåraste med att döma känner jag.

Jag tycker verkligen det känns jättekonstigt men då förstår jag absolut bättre hur bedömningarna går till om jag förstått er rätt. Jag har liksom alltid tagit förgivet att det som döms på banan är hur ryttaren faktiskt rider (inklusive effekten den får hos hästen den just då visar ett program med, dvs det jag tolkar er beskriva är det som döms) eftersom det känns som en grundförutsättning, det är väl det vi tränar och vill visa upp? Vi vill väl bli bra på att rida våra hästar så att vi kan visa dem bra genom ett program tack vare det, inte bli bra på att bara får dem att utföra ett program oavsett våra brister? Ursäkta min förvirring 🙈

I unghästklasser förstår jag att man typ enbart tittar på hästen och i dressyryttartest typ enbart på ryttaren.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 535
Senast: Snurrfian
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 685
Hundhälsa Har en 8,5 årig Storpudeltik som jag går fram och tillbaka med i tankarna. Hon är min första hund och min absoluta favorit. Vi har gått...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: animalasia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 840
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp