Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

tornblomma

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Möjlighet till fritids för barn till arbetssökande. Jag måste i princip säga att jag är en kass mamma för att få det till A. Hennes behov tas det ingen hänsyn till öht.

Okej, kaos. Hon vill alltså gå dit? Borde inte alla kids ha rätt till det?
Personligen ville jag inte gå på dagis/fritids pga jag gillade inte de andra barnen där. Tyckte att de skrek så mycket :p Så följde med pappa på turné och gick på krogen istället. Börjar ana en logisk förklaring till mitt nuvarande leverne :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Okej, kaos. Hon vill alltså gå dit? Borde inte alla kids ha rätt till det?
Personligen ville jag inte gå på dagis/fritids pga jag gillade inte de andra barnen där. Tyckte att de skrek så mycket :p Så följde med pappa på turné och gick på krogen istället. Börjar ana en logisk förklaring till mitt nuvarande leverne :p
Skolan är ju bara 8:15-13:30, sen är det fritids, och det är där det mesta sociala samspelet sker. Hon har ingen nära vän och kommer bli enormt utanför om hon inte får gå på fritids. Plus att vi kommer gå varann på nerverna totalt om jag ska hämta henne 13:30 varje dag. Jag kan inte ge henne den stimulans hon behöver :down:
 
Skolan är ju bara 8:15-13:30, sen är det fritids, och det är där det mesta sociala samspelet sker. Hon har ingen nära vän och kommer bli enormt utanför om hon inte får gå på fritids. Plus att vi kommer gå varann på nerverna totalt om jag ska hämta henne 13:30 varje dag. Jag kan inte ge henne den stimulans hon behöver :down:
Du kan inte göra en fuling och hänvisa till din diagnos?
"alla sätt är bra utom de dåliga"
 
Du kan inte göra en fuling och hänvisa till din diagnos?
"alla sätt är bra utom de dåliga"
Redan försökt. MED den så måste min läkare skriva ett intyg på att jag inte kan uppfylla min föräldraroll. :banghead: Jag ska till neuro nästa torsdag så jag hoppas kunna få hjälp då.
 
Skolan är ju bara 8:15-13:30, sen är det fritids, och det är där det mesta sociala samspelet sker. Hon har ingen nära vän och kommer bli enormt utanför om hon inte får gå på fritids. Plus att vi kommer gå varann på nerverna totalt om jag ska hämta henne 13:30 varje dag. Jag kan inte ge henne den stimulans hon behöver :down:
Jag är inte insatt alls men har man inte rätt till det som ensamstående förälder?
 
Redan försökt. MED den så måste min läkare skriva ett intyg på att jag inte kan uppfylla min föräldraroll. :banghead: Jag ska till neuro nästa torsdag så jag hoppas kunna få hjälp då.

Det är ju verkligen inte kul att få ett intyg på något sådant för att ni ska få rätt hjälp. Hoppas det löser sig iaf! :heart
 
Varför skulle barn till ensamstående förälder ha utökad rätt till att vistas på fritids? :)
Som sagt, jag är inte insatt alls i detta utan bara undrade. Jag tänkte att man kanske kunde ha den rätten som ensamstående och arbetsför. För mig ligger det ingen skillnad i att jobba eller vara arbetssökande på så sätt utan att det är något som måste få ta tid att genomföra precis som en arbetsdag. Men jag kanske tänkte helsnurrigt nu :)
 
Redan försökt. MED den så måste min läkare skriva ett intyg på att jag inte kan uppfylla min föräldraroll. :banghead: Jag ska till neuro nästa torsdag så jag hoppas kunna få hjälp då.
A har ingen samtalskontakt eller liknande som kan skriva intyg att det är för hennes bästa? Fritids ska ha mjukare regler än förskolan just för att det kan ha stor inverkan på barnens sociala liv. Skolkurator eller liknande kanske kan göra en insats?
 
Som sagt, jag är inte insatt alls i detta utan bara undrade. Jag tänkte att man kanske kunde ha den rätten som ensamstående och arbetsför. För mig ligger det ingen skillnad i att jobba eller vara arbetssökande på så sätt utan att det är något som måste få ta tid att genomföra precis som en arbetsdag. Men jag kanske tänkte helsnurrigt nu :)

Den faktiska skillnaden arbetande jämfört med arbetslös vet jag inget om eftersom jag aldrig varit arbetslös.
Däremot tyckte jag att det lät märkligt om min dotter, som exempel, skulle ha mer behov av fritids än någon med två sammanboende föräldrar :) (Oavsett om jag respektive det hypotetiska barnets föräldrar jobbar, studerar eller är arbetslös.)
 
Den faktiska skillnaden arbetande jämfört med arbetslös vet jag inget om eftersom jag aldrig varit arbetslös.
Däremot tyckte jag att det lät märkligt om min dotter, som exempel, skulle ha mer behov av fritids än någon med två sammanboende föräldrar :) (Oavsett om jag respektive det hypotetiska barnets föräldrar jobbar, studerar eller är arbetslös.)
Jag tänkte nog mer ur förälderns synpunkt att möjliggöra mer med som nån form av avlastning för att kunna söka jobb. Typ som att man faktiskt jobbar. Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Själv hängde jag i stallet. Det var mitt fritids.
Testade nån gång att vara på ett vanligt fritids. Inte min kopp av te (eller kaffe) precis :p

På tal om kaffe så ska jag nu dricka en kopp. Sen fyllavattnet hos alla och sen åka och handla lite nödvändigheter.
 
Jag tänkte nog mer ur förälderns synpunkt att möjliggöra mer med som nån form av avlastning för att kunna söka jobb. Typ som att man faktiskt jobbar. Hoppas du förstår hur jag menar.

Jag förstår hur du menar. Jag förstår bara inte att det i sig påverkas av om man är en eller två närvarande föräldrar :)
 
Jag förstår hur du menar. Jag förstår bara inte att det i sig påverkas av om man är en eller två närvarande föräldrar :)
Jag ser skillanden i att en ensamstående kan behöva avlastning och stöd i det fall det ingen annan förälder finns än när det finns två närvarande föräldrar som kan hjälpas åt med barnet. Så tänker jag i alla fall.

Sen finns det alltid då klart undantag åt alla håll och kanter men ändå :)
 
A har ingen samtalskontakt eller liknande som kan skriva intyg att det är för hennes bästa? Fritids ska ha mjukare regler än förskolan just för att det kan ha stor inverkan på barnens sociala liv. Skolkurator eller liknande kanske kan göra en insats?
Ingen kontakt alls. Jag ska testa att söka själv först så får vi se sen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 333
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 998
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp