Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Har du tagit dig tid att någon gång gå och lyssna på vad de faktiskt gör och säger? Man kan bli rätt överraskad. Det är så de där historierna ”alltså, när jag var liten gjorde vi x och y, herregud, om mina föräldrar hade vetat!!” kommer till.
Så barn på fritids hittar alltså inte på bus?
 
Ja men då blir det som @Mabuse skriver, ingen tar hand om barnet för föräldern arbetar. På fritids är ju personalen anställd för att ta hand om barnen. Där jag bor, i en universitetsstad så går alla barn på fritids för båda föräldrarna jobbar. Kanske är en skillnad mellan stad och land?

Båda mina föräldrar jobbade heltid.
Min syster och jag gick inte på fritids.
Ingen "tog hand om" oss aktivt.
Vi tog hand om oss själva och lekte, med en eller båda föräldrar närvarande - eller på egen hand.
 
Hur du spelar fotboll samtidigt som du arbetar.

Jag förstår att du har fria arbetstider. Men fria arbetstider innebär inte att det blir fler timmar på dygnet, bara att du kan plocka runt dem. Absolut kan man välja att jobba 9-13 och 17-21, men det innebär att man är upptagen alla kvällar. Att familjen aldrig kan äta middag och umgås allihopa på kvällen. Det blir en sorts föräldrastafett av familjelivet, där de vuxna turas om att jobba och bara möts när de byter av varandra. Den lösningen har också begränsad charm.

Spelar fotboll?
 
Har du tagit dig tid att någon gång gå och lyssna på vad de faktiskt gör och säger? Man kan bli rätt överraskad. Det är så de där historierna ”alltså, när jag var liten gjorde vi x och y, herregud, om mina föräldrar hade vetat!!” kommer till.

Fast alltså, de där historierna brukar väl oftast vara från lite högre åldrar än de som diskuteras här? I de (lite högre) åldrarna tror jag snarare att det är en fördel att ha hunnit öva på lite casual-övervakad frihet med en vuxen till hands sedan innan.
 
Men bara för att man sitter med läxrättning/skriver fakturor eller vad man nu gör så blir man varken blind eller döv för omgivningen. Man finns ju tillhands, man kan ju faktiskt göra flera saker samtidigt och man kan vara flexibel. Det är ju vitsen med att kunna göra viss del av sitt arbete hemifrån?
Och som flera andra skriver, barn leker väl alldeles utmärkt tillsammans med sina kompisar utan vuxnas ständiga inblandning?
Jamen varför? Det är ju bara stressande att hålla öronen öppna för ev bråk. Är det för att det kostar att gå på fritids? Observera att jag inte menar just dig, men i allmänhet? Är det inte bättre att barnen tas om hand av utbildad personal? Tror jag inte riktigt fattar vitsen med att hålla skolbarn hemma när det finns utmärkta alternativ.
 
Jag är uppvuxen där det fanns en del barn. Inte alltför många. Tyvärr ville ingen leka med mig, så fritids blev en utmärkt fristad för mig, och där trivdes jag väldigt bra, tydliga riktlinjer och en mkt bra verksamhet. Redan då och nu talar vi 80-tal här.
 
Båda mina föräldrar jobbade heltid.
Min syster och jag gick inte på fritids.
Ingen "tog hand om" oss aktivt.
Vi tog hand om oss själva och lekte, med en eller båda föräldrar närvarande - eller på egen hand.
Jamen varför? Exakt vad är bättre med att bara leka hemma med sin syster?
 
Jamen varför? Det är ju bara stressande att hålla öronen öppna för ev bråk. Är det för att det kostar att gå på fritids? Observera att jag inte menar just dig, men i allmänhet? Är det inte bättre att barnen tas om hand av utbildad personal? Tror jag inte riktigt fattar vitsen med att hålla skolbarn hemma när det finns utmärkta alternativ.
I dom familjer vi har runt oss är pengarna inte nåt problem alls.
 
Jamen varför? Det är ju bara stressande att hålla öronen öppna för ev bråk. Är det för att det kostar att gå på fritids? Observera att jag inte menar just dig, men i allmänhet? Är det inte bättre att barnen tas om hand av utbildad personal? Tror jag inte riktigt fattar vitsen med att hålla skolbarn hemma när det finns utmärkta alternativ.
I de fall där det finns föräldrar hemma utanför skoltid så kan jag inte se att det är bättre att barnen är i någon annans vård om nu inte barnen absolut vill förstås.
 
Har du tagit dig tid att någon gång gå och lyssna på vad de faktiskt gör och säger? Man kan bli rätt överraskad. Det är så de där historierna ”alltså, när jag var liten gjorde vi x och y, herregud, om mina föräldrar hade vetat!!” kommer till.
Klart jag lyssnar på ungarna emellanåt, men allvarligt talat så näe jag övervakar inte lekande barn på det sättet. Jag finns till hands i bakgrunden.
 
Så barn på fritids hittar alltså inte på bus?

De hittar säkert på bus och elakheter, som alla andra barn, men eftersom det finns personal där som hör och ser vad de gör, så har de inte samma möjligheter att utföra påhitten som när det inte finns några vuxna i närheten.
 
Jamen varför? Det är ju bara stressande att hålla öronen öppna för ev bråk. Är det för att det kostar att gå på fritids? Observera att jag inte menar just dig, men i allmänhet? Är det inte bättre att barnen tas om hand av utbildad personal? Tror jag inte riktigt fattar vitsen med att hålla skolbarn hemma när det finns utmärkta alternativ.

Jag vet inte riktigt vem du frågar men om det var mig så argumenterade jag tidigare i tråden för att även barn till arbetslösa/föräldralediga ska ha rätt till ett visst mått av fritids. Mitt svar var mer utifrån grad-av-övervakning-hemma-perspektiv.

Sedan blir jag både glad och lite avundsjuk att så många i tråden verkar ha så bra fritidsverksamhet och -personal. Vårt fritids är okej men en del av personalen lämnar verkligen en del att önska...
 
Klart jag lyssnar på ungarna emellanåt, men allvarligt talat så näe jag övervakar inte lekande barn på det sättet. Jag finns till hands i bakgrunden.
Jag håller ett öra på dem, i regel. Där är man ju olika, men jag skulle inte vara bekväm med att stänga dörren om arbetsrummet och jobba nån timme eller två utan att alls ha koll på vad barnen och deras kompisar hittar på under tiden. Och jag skulle inte tycka det var särskilt lämpligt om fritidspersonalen gjorde så heller. Om barn inte behöver tillsyn, så skulle det ju inte behövas någon personal på fritids. Då kunde ju barnen sköta sig själva, och så kunde det sitta en vuxen någonstans i skolan och jobba med annat. Men så funkar ju inget fritids. Jag tänker att det finns en anledning till det.

Alltså, jag fattar ju att man måste göra som du beskriver om det inte finns nåt fritids att tillgå, om man behöver jobba och ingen annan kan ta hand om barnen måste man ju göra båda samtidigt. Men att välja det fast det finns fritids? Det förstår jag inte riktigt.

Jag blir faktiskt lite nyfiken - hur många i tråden är det som fem dagar i veckan hämtar barnen i skolan kl 13, och sen sitter hemma och jobbar medan barnen leker själva till klockan fem? Som får lika mycket gjort när de är hemma själva och jobbar som när de tar hand om barnen samtidigt?
 
I de fall där det finns föräldrar hemma utanför skoltid så kan jag inte se att det är bättre att barnen är i någon annans vård om nu inte barnen absolut vill förstås.
Tanken är väl att en vuxen som är helt fokuserad på barnen i regel tar bättre hand om barnen än en vuxen som är helt fokuserad på något annat. Så hellre fritidspersonal som är i rummet och fokuserar på barnen, än en förälder som sitter i ett annat rum och fokuserar på en datorskärm. Dessutom har ju fritidshemmen pedagogisk verksamhet, det är inte bara barnpassning på nivå att man kommer till undsättning om barnen börjar skrika. Vilket är väl ungefär den nivå vi pratar om ifall man sitter och jobbar med annat.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 332
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 998
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp