Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Finns det nåt maxantal barn/pedagog på fritids?
Det vet jag inte. De är en pedagog per tolv barn på sonens skola. Barnen tenderar att leka i grupper om fyra-fem stycken. De är aldrig utom synhåll.

Den stora skillnaden mot att leka hemma är förstås att det finns så otroligt mycket fler kompisar att leka med. Att varje dag ta med tio kompisar hem torde vara ovanligt, men på fritids har man ju fler än så att leka med varenda eftermiddag.
 
Jag håller ett öra på dem, i regel. Där är man ju olika, men jag skulle inte vara bekväm med att stänga dörren om arbetsrummet och jobba nån timme eller två utan att alls ha koll på vad barnen och deras kompisar hittar på under tiden. Och jag skulle inte tycka det var särskilt lämpligt om fritidspersonalen gjorde så heller. Om barn inte behöver tillsyn, så skulle det ju inte behövas någon personal på fritids. Då kunde ju barnen sköta sig själva, och så kunde det sitta en vuxen någonstans i skolan och jobba med annat. Men så funkar ju inget fritids. Jag tänker att det finns en anledning till det.

Alltså, jag fattar ju att man måste göra som du beskriver om det inte finns nåt fritids att tillgå, om man behöver jobba och ingen annan kan ta hand om barnen måste man ju göra båda samtidigt. Men att välja det fast det finns fritids? Det förstår jag inte riktigt.

Jag blir faktiskt lite nyfiken - hur många i tråden är det som fem dagar i veckan hämtar barnen i skolan kl 13, och sen sitter hemma och jobbar medan barnen leker själva till klockan fem? Som får lika mycket gjort när de är hemma själva och jobbar som när de tar hand om barnen samtidigt?
Våra barn går på fritids och jag tycker det är toppen. Vi har hämtat på fsk/ fritids redan vid 15 några dagar i veckan och då har vi ofta någon kompis med hem, och nej, jag upplever inte att jag behöver finnas intill dem mer än att jag har ett öra på dem. Därav att jag inte tycker att det ena inte behöva utesluta det andra.
 
Jag håller ett öra på dem, i regel. Där är man ju olika, men jag skulle inte vara bekväm med att stänga dörren om arbetsrummet och jobba nån timme eller två utan att alls ha koll på vad barnen och deras kompisar hittar på under tiden. Och jag skulle inte tycka det var särskilt lämpligt om fritidspersonalen gjorde så heller. Om barn inte behöver tillsyn, så skulle det ju inte behövas någon personal på fritids. Då kunde ju barnen sköta sig själva, och så kunde det sitta en vuxen någonstans i skolan och jobba med annat. Men så funkar ju inget fritids. Jag tänker att det finns en anledning till det.

Alltså, jag fattar ju att man måste göra som du beskriver om det inte finns nåt fritids att tillgå, om man behöver jobba och ingen annan kan ta hand om barnen måste man ju göra båda samtidigt. Men att välja det fast det finns fritids? Det förstår jag inte riktigt.

Jag blir faktiskt lite nyfiken - hur många i tråden är det som fem dagar i veckan hämtar barnen i skolan kl 13, och sen sitter hemma och jobbar medan barnen leker själva till klockan fem? Som får lika mycket gjort när de är hemma själva och jobbar som när de tar hand om barnen samtidigt?
Ja det undrar jag med. Jag slutar ändå tidigare vid fyra men de måste ju ha mellanmål, ta fram det och plocka undan osv och vips har det gått 45 min. Om jag jobbade hemma skulle jag kunna få en del gjort men kvalitén på det jobbet skulle nog inte bli så bra.
 
Våra barn går på fritids och jag tycker det är toppen. Vi har hämtat på fsk/ fritids redan vid 15 några dagar i veckan och då har vi ofta någon kompis med hem, och nej, jag upplever inte att jag behöver finnas intill dem mer än att jag har ett öra på dem. Därav att jag inte tycker att det ena inte behöva utesluta det andra.
Och då har du kunnat sitta och jobba ostört under tiden, som om de inte varit hemma?
 
Och då har du kunnat sitta och jobba ostört under tiden, som om de inte varit hemma?
Det beror väl på vad jag hade behövt göra för typ av jobb. En stund vid datorn med möjlighet att gå i från vid behov, ja visst. Själv gör jag ju inte det eftersom jag inte har ett jobba hemifrån- jobb, men jag tror nog att man kan få litegrann gjort även i en sådan situation.
 
De hittar säkert på bus och elakheter, som alla andra barn, men eftersom det finns personal där som hör och ser vad de gör, så har de inte samma möjligheter att utföra påhitten som när det inte finns några vuxna i närheten.

Men är fritids numer inhägnade områden där alla barn vistas på ett och samma ställe? Antingen inne eller ute, alla samtidigt? Är det mitt i städer då vi pratar om? För jag tvivlar på att få pedagoger kan hålla full koll på utspridda smågrupper hela tiden.
Inte mer än en förälder till två barn iaf.
 
Men är fritids numer inhägnade områden där alla barn vistas på ett och samma ställe? Antingen inne eller ute, alla samtidigt? Är det mitt i städer då vi pratar om? För jag tvivlar på att få pedagoger kan hålla full koll på utspridda smågrupper hela tiden.
Inte mer än en förälder till två barn iaf.
Ja, absolut! Eller hur tänkte du, att barnen springer lite vind för våg som de känner för? Fritids är som lektionerna ungefär, barnen är antingen inne tillsammans eller ute tillsammans. De är aldrig ensamma i ett rum utan att minst en vuxen är där. Ibland gör de en utflykt till en lekpark, eller nu på sommaren till en badplats. Då åker alla dit tillsammans.

De har betydligt bättre koll än vad man har om man sitter i ett annat rum och pysslar med annat, eftersom de är i samma rum och har fullt fokus på barnen.

Och ja, skolgården är inhägnad. Det är väl rätt vanligt.
 
Jamen varför? Det är ju bara stressande att hålla öronen öppna för ev bråk. Är det för att det kostar att gå på fritids? Observera att jag inte menar just dig, men i allmänhet? Är det inte bättre att barnen tas om hand av utbildad personal? Tror jag inte riktigt fattar vitsen med att hålla skolbarn hemma när det finns utmärkta alternativ.

Jag tror att vi har lite olika utgångspunkter för resonemanget här.

Jag tänker att ett barns ordinarie vårdnadshavare är förälder/rar, inte kommunen.
Barn som är sex-sju år och äldre har skolplikt dvs de ska vistas en del av sin dag på skolan.
Resten av dagen är det ju föräldrarna som i mina ögon egentligen har ansvaret.
I mina ögon (igen) är den normala vistelseorten för barn i hemmet.
Fritids har väl kommit som alternativ vistelseort för barn vars föräldrar pga arbete inte kan ha barnen hemma.

Så Fritids är ett alternativ för dem som inte kan vara i hemmet, inte tvärt om liksom.

Att hålla skolbarn hemma... nu kanske jag läser som Fan läser bibeln, men du menar alltså att barnen i första hand ska tas om hand av kommunen och först i andra hand av förälder/rar?
Eftersom det verkar som om du förespråkar att det bästa för barnen är att tas om hand om personal och det är dåligt för barnen att "hållas hemma" så de inte får tas om hand av personal?

Snälla, säg att jag misstolkat ditt inlägg!
 
Jamen varför? Exakt vad är bättre med att bara leka hemma med sin syster?

Varför är det bättre att tas om hand av kommunen än i sin familj?

Men jag ser ju samhället som en stand-in när föräldrarna av olika skäl inte kan ta hand om barnen (undantaget skola som har en annan funktion).

Det är inte kommunen/samhället som är primär vårdare. Det är förälder/rar.

Varför tycker du att det var dåligt att min syster och jag var hemma?
 
De hittar säkert på bus och elakheter, som alla andra barn, men eftersom det finns personal där som hör och ser vad de gör, så har de inte samma möjligheter att utföra påhitten som när det inte finns några vuxna i närheten.

Jag undrar lite.
Du beskriver situationen med barn som finns i hemmet som om det inte finns en förälder/vuxen i närheten?

Jag känner inte igen mig i den bilden, från när jag var liten och var hemma när jag inte var i skolan (undantaget då typ fotbollsträning för mig och friidrott för syrran).
Där fanns en förälder "i närheten".
Jag är rätt övertygad om att den föräldern hade ganska god allmän uppsikt över syrran och mig trots egen verksamhet.
Jämfört med exempelvis ett par fritidspedagoger på 15-talet (?) mer eller mindre aktiva barn/ungdomar.
 
Ja, absolut! Eller hur tänkte du, att barnen springer lite vind för våg som de känner för? Fritids är som lektionerna ungefär, barnen är antingen inne tillsammans eller ute tillsammans. De är aldrig ensamma i ett rum utan att minst en vuxen är där. Ibland gör de en utflykt till en lekpark, eller nu på sommaren till en badplats. Då åker alla dit tillsammans.

De har betydligt bättre koll än vad man har om man sitter i ett annat rum och pysslar med annat, eftersom de är i samma rum och har fullt fokus på barnen.

Och ja, skolgården är inhägnad. Det är väl rätt vanligt.

Jag bor på mindre ort och här är inte skolor och fritids inhägnade. Endast förskola.
 
Jag undrar lite.
Du beskriver situationen med barn som finns i hemmet som om det inte finns en förälder/vuxen i närheten?

Jag känner inte igen mig i den bilden, från när jag var liten och var hemma när jag inte var i skolan (undantaget då typ fotbollsträning för mig och friidrott för syrran).
Där fanns en förälder "i närheten".
Jag är rätt övertygad om att den föräldern hade ganska god allmän uppsikt över syrran och mig trots egen verksamhet.
Jämfört med exempelvis ett par fritidspedagoger på 15-talet (?) mer eller mindre aktiva barn/ungdomar.
Här var ju scenariot att föräldern jobbar hemma. Dvs, sitter i arbetsrummet och fokuserar på sitt jobb. Såvida inte föräldern ser genom väggar, så vet jag inte riktigt hur den tillsynen skulle gå till? Utöver då att man hör ifall någon gallskriker. Men det är ju tillsyn på väldigt låg nivå.

Alternativt en vuxen som sitter i ett rum där femton barn befinner sig, varav kanske 5 sitter vid ett bord och pysslar, 5 är samlade runt en matta och bygger lego, och 5 spelar spel, och har fokus på de barnen.

Den vuxne har ju rätt mycket bättre koll än en vuxen som befinner sig i ett annat rum framför en dator och fokuserar på datorskärmen.

Jag vet inte riktigt om jag är dålig på att göra mig förstådd, men är det inte ganska självklart att man ser en människa bättre om man befinner sig i samma rum, än om man har en vägg emellan? Luft brukar ofta vara lättare att se igenom än väggar.
 
Här var ju scenariot att föräldern jobbar hemma. Dvs, sitter i arbetsrummet och fokuserar på sitt jobb. Såvida inte föräldern ser genom väggar, så vet jag inte riktigt hur den tillsynen skulle gå till? Utöver då att man hör ifall någon gallskriker. Men det är ju tillsyn på väldigt låg nivå.

Alternativt en vuxen som sitter i ett rum där femton barn befinner sig, varav kanske 5 sitter vid ett bord och pysslar, 5 är samlade runt en matta och bygger lego, och 5 spelar spel, och har fokus på de barnen.

Den vuxne har ju rätt mycket bättre koll än en vuxen som befinner sig i ett annat rum framför en dator och fokuserar på datorskärmen.

Jag vet inte riktigt om jag är dålig på att göra mig förstådd, men är det inte ganska självklart att man ser en människa bättre om man befinner sig i samma rum, än om man har en vägg emellan? Luft brukar ofta vara lättare att se igenom än väggar.

Jag förstår bara inte att man anser att skolbarn behöver full övervakning/uppsikt hela tiden.

Det beror ju förstås på vad leken förväntas handla om, men pyssel med pärlor, rita/måla, bygga med lego och liknande.
Spela spel, typ Stigas hockeyspel, behöver man ju inte vuxen publik för (kommer ihåg att vi fåtalet raster fick vara inne när jag gick i låg- och mellanstadiet och då var det spelet poppis, inte var vi ständigt övervakade av lärarna då).

Och nej, jag förstår verkligen inte att man anser att det är sämre att vara hemma med förälder/rar jämfört med att vara på förskola.

Obs, jag försöker heller inte påstå att det är dåligt med fritids; jag förstår att behovet kan finnas.
Men i min värld (jag tjatar) är det fortfarande förälder/rar som är primär/a vårdnadshavare och inte kommunen.
 
Här var ju scenariot att föräldern jobbar hemma. Dvs, sitter i arbetsrummet och fokuserar på sitt jobb. Såvida inte föräldern ser genom väggar, så vet jag inte riktigt hur den tillsynen skulle gå till? Utöver då att man hör ifall någon gallskriker. Men det är ju tillsyn på väldigt låg nivå.

Alternativt en vuxen som sitter i ett rum där femton barn befinner sig, varav kanske 5 sitter vid ett bord och pysslar, 5 är samlade runt en matta och bygger lego, och 5 spelar spel, och har fokus på de barnen.

Den vuxne har ju rätt mycket bättre koll än en vuxen som befinner sig i ett annat rum framför en dator och fokuserar på datorskärmen.

Jag vet inte riktigt om jag är dålig på att göra mig förstådd, men är det inte ganska självklart att man ser en människa bättre om man befinner sig i samma rum, än om man har en vägg emellan? Luft brukar ofta vara lättare att se igenom än väggar.
Men du kan väl inte mena att man behöver ha full tillsyn för skolbarn all deras vakna tid? Lagar ni aldrig mat, städar, tvättar, går på toa, duschar eller gör annat hemma i ett annat rum än där barnen finns?
 
Jag tror att vi har lite olika utgångspunkter för resonemanget här.

Jag tänker att ett barns ordinarie vårdnadshavare är förälder/rar, inte kommunen.
Barn som är sex-sju år och äldre har skolplikt dvs de ska vistas en del av sin dag på skolan.
Resten av dagen är det ju föräldrarna som i mina ögon egentligen har ansvaret.
I mina ögon (igen) är den normala vistelseorten för barn i hemmet.
Fritids har väl kommit som alternativ vistelseort för barn vars föräldrar pga arbete inte kan ha barnen hemma.

Så Fritids är ett alternativ för dem som inte kan vara i hemmet, inte tvärt om liksom.

Att hålla skolbarn hemma... nu kanske jag läser som Fan läser bibeln, men du menar alltså att barnen i första hand ska tas om hand av kommunen och först i andra hand av förälder/rar?
Eftersom det verkar som om du förespråkar att det bästa för barnen är att tas om hand om personal och det är dåligt för barnen att "hållas hemma" så de inte får tas om hand av personal?

Snälla, säg att jag misstolkat ditt inlägg!
Men om du läser dismissionen så handlade den om att antingen vara hemma med samtidig arbetande förälder eller fritids. Det var det jag diskuterade i alla fall. Och jag tycker att fritids är generellt bättre för barn än hemma med arbetande förälder som samtidigt arbetar. Du tycker inte det och flera med dig vilket är fine. Sen behöver du inte yra om primärförälder eftersom det inte var frågan om här alls.
 
Jag bor på mindre ort och här är inte skolor och fritids inhägnade. Endast förskola.

Det är samma i de delar av Stockholm(s kommun) och och dess kranskommuner där jag rör mig. Staket/stängsel finns mot bilvägar men det är inte stängda ingängnader.
 
Men barnen som inte får vara med då, de som är ensamma?

Jag skulle nog heller inte vara ok med att en annan förälder tog hem mitt barn, och sen satte sig att jobba och lämnade barnen åt sitt öde. Jag tänker att om man ber att få ta med sig någon annans barn hem, då kommer man också ta hand om det. I alla fall om det handlar om 6-8-åringar.

Jag förväntar mig inte att mitt barns kompisars föräldrar sitter och tittar på barnen hela tiden när de leker. Jag förväntar mig att de håller någorlunda koll och finns till hands om det behövs. I åldern 6-8 år var iaf mitt barn rätt på det klara med vad man fick göra och inte fick göra och behövde inte övervakas eller tas om hand 100% av tiden. Fanns det dessutom en snäll kompis så kunde de roa varandra (på ett bra sätt utan att vara elaka eller hitta på bus) lång tid. Om kompisens förälder diskade, ordnade med tvätten eller jobbade i samma bostad som barnen leker spelar mig ingen roll. Med yngre barn än 6-8-åringar behövs mer övervakning.
 
Har du tagit dig tid att någon gång gå och lyssna på vad de faktiskt gör och säger? Man kan bli rätt överraskad. Det är så de där historierna ”alltså, när jag var liten gjorde vi x och y, herregud, om mina föräldrar hade vetat!!” kommer till.

Jag hoppas att mitt barn också kommer ha några såna historier att berätta, precis som jag har. Jag räknar med det. Det ingår liksom i att växa upp. Jag kan inte motverka det genom att övervaka hela tiden. Frihet måste de få ha, under ansvar (deras eget, som blir större allteftersom barnet blir äldre).
 
Jag tror att vi har lite olika utgångspunkter för resonemanget här.

Jag tänker att ett barns ordinarie vårdnadshavare är förälder/rar, inte kommunen.
Barn som är sex-sju år och äldre har skolplikt dvs de ska vistas en del av sin dag på skolan.
Resten av dagen är det ju föräldrarna som i mina ögon egentligen har ansvaret.
I mina ögon (igen) är den normala vistelseorten för barn i hemmet.
Fritids har väl kommit som alternativ vistelseort för barn vars föräldrar pga arbete inte kan ha barnen hemma.

Så Fritids är ett alternativ för dem som inte kan vara i hemmet, inte tvärt om liksom.

Att hålla skolbarn hemma... nu kanske jag läser som Fan läser bibeln, men du menar alltså att barnen i första hand ska tas om hand av kommunen och först i andra hand av förälder/rar?
Eftersom det verkar som om du förespråkar att det bästa för barnen är att tas om hand om personal och det är dåligt för barnen att "hållas hemma" så de inte får tas om hand av personal?

Snälla, säg att jag misstolkat ditt inlägg!

Jag tänker att om man bara tänker på alternativen som ”föräldrarna har hand om” respektive ”kommunen har hand om” så missar man det där med kompisarna. Om större delen av det sociala livet utspelar sig på fritids så finns det en anledning för barn att gå där. Det handlar inte alls om att ställa personalens respektive föräldrarnas ”kvalifikationer” mot varandra. Vem som har tillsyn över barnen är i det läget sekundärt.
 
Ja, absolut! Eller hur tänkte du, att barnen springer lite vind för våg som de känner för? Fritids är som lektionerna ungefär, barnen är antingen inne tillsammans eller ute tillsammans. De är aldrig ensamma i ett rum utan att minst en vuxen är där. Ibland gör de en utflykt till en lekpark, eller nu på sommaren till en badplats. Då åker alla dit tillsammans.

De har betydligt bättre koll än vad man har om man sitter i ett annat rum och pysslar med annat, eftersom de är i samma rum och har fullt fokus på barnen.

Och ja, skolgården är inhägnad. Det är väl rätt vanligt.

Här är inte skolgården inhägnad. Bara förskolornas är det. Men från förskoleklass och uppåt är det inte alltid inhägnat. Vissa skolor är det, t.ex. de som ligger väldigt centralt eller vid stora vägar. Min dotters skola är det inte. Har aldrig sett det som ett problem.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 330
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 940
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp