Utbruten tråd: wffs - testa?

Fast det förändrar ju inte så jättemycket. Hingsten är knappt verksam i aveln längre och de avkommor som lever är ju friska. Det man kan ha i åtanke är att testa stona med honom i stamtavlan.

Jag tycker det är stor skillnad framför allt i transparans gentemot alla som håller på med avel. Att inte vilja testa ser jag som att vilja mörka och jag ogillar det skarpt
 
Springbank II:
Vi fick tyvärr precis beskedet att Springbank II VH är bärare av WFFS genen. Det är fortfarande en av Europas bästa fyraåringar och är samma häst som tidigare. Vi är helt förkrossade men kommer inte ta honom ur avel utan rekommenderar alla stoägare att testa sina ston.😥😥😥
 
Så skittrist med både Skovens Rafael och Springbank II.


Men än en gång så uppskattar jag transparens och ärlighet. Dessa är två så outstanding individer att jag tror att folk testar sina ston om de vill använda dessa hingstar. (Jag förutom de hysteriska som bara skriker att alla anlagsbärare ska bort, men IMHO är dom bara gapiga)
 
Hur tror ni folk kommer göra med sina ston? Tror ni de enbart testar om de vill använda känd bärare eller tror ni folk kommer testa oavsett för att få känd status?

Långsiktigt vore det ju toppen om alla testades, då vet man sen vilka avkommor som är fria via föräldrar och vilka som behöver testas.
Kvaliten på stomsterial skiljer sig ju också mer än hingstarna, så om några så är det ju stona som behöver testas så att ev bäraranlag kan räknas med i det totala avelsvärdet..
 
Fundering.. Utan ngn systematisk genomgång, visst har en stor del av bärarhingstarna Donnerhall bakom sig?
Skulle vara intressant med en sammanställning av alla konstaterade bärare, KWPN har ju en med annars är det så mkt spridda rapporter att hålla reda på..
 
Jag undrar hur de där gapiga kommer göra med sina egna ston. Kommer de stå fast i sin svart-vita syn om det visar sig att ett deras egna avelsston är bärare?
Tveksamt - jag tror många av dom inte ens har avelsston - utan hänger mest på olika fb-sidor och forum

Hur tror ni folk kommer göra med sina ston? Tror ni de enbart testar om de vill använda känd bärare eller tror ni folk kommer testa oavsett för att få känd status?

Långsiktigt vore det ju toppen om alla testades, då vet man sen vilka avkommor som är fria via föräldrar och vilka som behöver testas.
Kvaliten på stomsterial skiljer sig ju också mer än hingstarna, så om några så är det ju stona som behöver testas så att ev bäraranlag kan räknas med i det totala avelsvärdet..

Jag tror att det är lite olika.
Personligen kommer jag testa mina ston så jag vet hur jag ska välja hingst. Jag kommer inte ta ur mitt sto ur aveln om hon är bärare, men som sagt välja hingst utefter det.

Fundering.. Utan ngn systematisk genomgång, visst har en stor del av bärarhingstarna Donnerhall bakom sig?
Skulle vara intressant med en sammanställning av alla konstaterade bärare, KWPN har ju en med annars är det så mkt spridda rapporter att hålla reda på..

Vore fint att se lite resultat från Tyskland - det har ju varit väldigt tyst därifrån kan jag tycka
 
Fundering.. Utan ngn systematisk genomgång, visst har en stor del av bärarhingstarna Donnerhall bakom sig?
Skulle vara intressant med en sammanställning av alla konstaterade bärare, KWPN har ju en med annars är det så mkt spridda rapporter att hålla reda på..

Det har de - men Donnerhall finns ju bakom mååånga dressyrhästar. Ett gäng av dem har ju också Donnerhall via Don Schufro (eller hans helsyster) så OM det är DS som är bärare behöver det ju inte vara från Donnerhall. Min känsla (har dock inte räknat på det ;) ) är att det är såpass vanligt att dubbla Donnerhall så om han hade varit bärare så borde det varit vanligare med sjuka föl?
 
Det har de - men Donnerhall finns ju bakom mååånga dressyrhästar. Ett gäng av dem har ju också Donnerhall via Don Schufro (eller hans helsyster) så OM det är DS som är bärare behöver det ju inte vara från Donnerhall. Min känsla (har dock inte räknat på det ;) ) är att det är såpass vanligt att dubbla Donnerhall så om han hade varit bärare så borde det varit vanligare med sjuka föl?
Inte bara dubbla. Straight Horse Sir Romance har väl tex Donnerhall x4 i stammen.
 
Fundering.. Utan ngn systematisk genomgång, visst har en stor del av bärarhingstarna Donnerhall bakom sig?
Skulle vara intressant med en sammanställning av alla konstaterade bärare, KWPN har ju en med annars är det så mkt spridda rapporter att hålla reda på..

Det var det jag också var inne på redan när jag fick veta att S. Rafael var testad positiv + en hel den andra. (Tror jag skrev det här i någon tråd också?)
Nu ska jag inte vara cynisk och måla f-n på väggen, men personligen skulle jag inte bli förvånad om man på något vänster (Herr D själv är väl död sedan länge) kom fram till att Donnerhall är bärare.
 
Det finns även en internationell facebookgrupp som har ett spreadsheet! Dock får man inte sprida utanför gruppen så jag lägger bara in de som jag även hittar att det finns publicerat på andra ställen i mitt dokument...
 
Det finns även en internationell facebookgrupp som har ett spreadsheet! Dock får man inte sprida utanför gruppen så jag lägger bara in de som jag även hittar att det finns publicerat på andra ställen i mitt dokument...

Jag har några fler namn. Även ifall dessa hingstar inte är aktuella för aveln just nu, tycker jag att det är viktigt att ta med äldre hingstar, för att vi möjligen skall kunna förstå var anlaget kom ifrån och hur det har spritts. Just nu verkar det svårt att hitta en gemensam nämnare.
Var har man sett att BH Romanov inte är bärare? Som jag läste artikeln hos eurodressage hade han och Don Schufro inte testats.

Roemer
http://www.eurodressage.com/2018/05/22/deceased-preferent-sire-roemer-carrier-wffs-gene
Sternlicht
http://www.eurodressage.com/2018/04...-owners-alert-warmblood-fragile-foal-syndrome
Dolany
https://www.tidningenridsport.se/flera-testresultat-pa-hingstar-gallande-wffs-klara/
 
Jag har några fler namn. Även ifall dessa hingstar inte är aktuella för aveln just nu, tycker jag att det är viktigt att ta med äldre hingstar, för att vi möjligen skall kunna förstå var anlaget kom ifrån och hur det har spritts. Just nu verkar det svårt att hitta en gemensam nämnare.
Var har man sett att BH Romanov inte är bärare? Som jag läste artikeln hos eurodressage hade han och Don Schufro inte testats.

Roemer
http://www.eurodressage.com/2018/05/22/deceased-preferent-sire-roemer-carrier-wffs-gene
Sternlicht
http://www.eurodressage.com/2018/04...-owners-alert-warmblood-fragile-foal-syndrome
Dolany
https://www.tidningenridsport.se/flera-testresultat-pa-hingstar-gallande-wffs-klara/

Romanov är testad via Glock som äger honom nu
http://www.ghpc.at/en/at/news-list/...-test-results-regarding-wffs-gene/?no_cache=1

Har fyllt på med de 3+ ett par till!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 895
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp