Utbruten: Tråden om amning.

Cilla89a

Trådstartare
Ni som fått hitintills ammar ni, eller ger ersättning och hur ter det sig över dygnet? Och hur har det utvecklats mer åldern?

Använder era napp?

Vi är kvar på BB till PUK? provet gjorts i em, och jag känner mig så låst och chockad.
Hon vill sedan igår vid 18 tiden igår ett dygn gammal endast amma, det är verkligen det enda som duger, amma, amma, amma. På BB säger dem att det är normalt osv vilket det säkert är med, men jag känner mig så otroligt låst, är det liksom såhär det ska vara nu? Eller kommer det lugna sig?
Det finns ju inget min sambo kan göra med henne överhuvudtaget..
 
Ni som fått hitintills ammar ni, eller ger ersättning och hur ter det sig över dygnet? Och hur har det utvecklats mer åldern?

Använder era napp?

Vi är kvar på BB till PUK? provet gjorts i em, och jag känner mig så låst och chockad.
Hon vill sedan igår vid 18 tiden igår ett dygn gammal endast amma, det är verkligen det enda som duger, amma, amma, amma. På BB säger dem att det är normalt osv vilket det säkert är med, men jag känner mig så otroligt låst, är det liksom såhär det ska vara nu? Eller kommer det lugna sig?
Det finns ju inget min sambo kan göra med henne överhuvudtaget..
Det är så det är i början för att de ska få igång mjölkproduktionen. Det kommer att bli bättre med tiden men det är mycket tid man spenderar med att amma. Pappan får ta blöjbyten, rapa osv om du bestämmer dig för att fortsätta att amma.
 
Ni som fått hitintills ammar ni, eller ger ersättning och hur ter det sig över dygnet? Och hur har det utvecklats mer åldern?

Använder era napp?

Vi är kvar på BB till PUK? provet gjorts i em, och jag känner mig så låst och chockad.
Hon vill sedan igår vid 18 tiden igår ett dygn gammal endast amma, det är verkligen det enda som duger, amma, amma, amma. På BB säger dem att det är normalt osv vilket det säkert är med, men jag känner mig så otroligt låst, är det liksom såhär det ska vara nu? Eller kommer det lugna sig?
Det finns ju inget min sambo kan göra med henne överhuvudtaget..

Helammar. Varierar från dag till dag hur intensivt. Ibland får jag väcka var fjärde timme pga fulla bröst. Ibland äter han en gång i timmen. (Storebror ammade en gång i timmen dygnet runt tills han var 5 månader, varvade då med ersättning så att jag i alla fall ibland kom mig ut själv)

Använder napp sedan han var en vecka
 
Ni som fått hitintills ammar ni, eller ger ersättning och hur ter det sig över dygnet? Och hur har det utvecklats mer åldern?

Använder era napp?

Vi är kvar på BB till PUK? provet gjorts i em, och jag känner mig så låst och chockad.
Hon vill sedan igår vid 18 tiden igår ett dygn gammal endast amma, det är verkligen det enda som duger, amma, amma, amma. På BB säger dem att det är normalt osv vilket det säkert är med, men jag känner mig så otroligt låst, är det liksom såhär det ska vara nu? Eller kommer det lugna sig?
Det finns ju inget min sambo kan göra med henne överhuvudtaget..
Helammar på hans signaler. Kände mig också väldigt låst i början, var inte alls beredd på hur det skulle vara. Han åt varannan timme dygnet runt. Det har lugnat sig lite ny vid 2,5 månaders ålder. Han sover 3-4timmars pass första delen av natten numera, vilket är jätteskönt för mig då jag känner mig utvilad på ett annat sätt.
Däremot går det fortfarande inte att flytta honom närhan somnat vid bröstet mer än sällan. Bästa sättet är att liggamma och sen smita upp när han somnat.
Bär en hel del i sjal och sele också, då får han den närhet han vill och behöver och jag får mer rörelsefrihet.

Vid ökningsfaserna är det amning var 5:e minut känns det som. Helt normalt har jag förstått och bebis sätt att lägga in en beställning på ökad produktion.

Att komma ihåg är att bröstet är mer än mat/vätska. Det är värme och närhet och trygghet också.

Napp vägrar han och bara spottar ut :p.

Pappan får ta blöjbyten, bära/gosa, serva när man själv sitter fast i soffan och ammar och behöver nåt att äta/dricka/läsa mm.
 
Senast ändrad:
Ni som fått hitintills ammar ni, eller ger ersättning och hur ter det sig över dygnet? Och hur har det utvecklats mer åldern?

Använder era napp?

Vi är kvar på BB till PUK? provet gjorts i em, och jag känner mig så låst och chockad.
Hon vill sedan igår vid 18 tiden igår ett dygn gammal endast amma, det är verkligen det enda som duger, amma, amma, amma. På BB säger dem att det är normalt osv vilket det säkert är med, men jag känner mig så otroligt låst, är det liksom såhär det ska vara nu? Eller kommer det lugna sig?
Det finns ju inget min sambo kan göra med henne överhuvudtaget..


Min korv är ju bara fem dagar gammal, är kanske lite tidigt att prata om amningsrutiner då men så här var det för oss...

Direkt efter förlossning började hon snutta bröst när hon väl fick ett bra tag snuttade hon på en längre stund. Hur länge vet jag inte för min tidsuppfattning från förlossningen är inte riktigt rätt. De första 72 timmarna upplevde jag henne som extremt snuttig och jag höll på att få panik, tänkte att jag aldrig kommer få sova eftersom jag bara behövde lägga henne ifrån bröstet så började hon gallskrika efter att få bröstet igen. Pappan kunde ju inte göra ett skit mer än att försöka trösta de korta stunderna jag var tvungen att avvika för hygien och mat.

Sen rann mjölken till och hon är så mycket nöjdare nu. Just nu verkar vi få sova 3-4 timmar i sträck nattetid, med en vakenperiod på ca 1,5-2 timmar. Dagtid är hon lite mer flytande, kan sova 3 timmar eller 1 timme i stöten. Men framförallt är hon nöjd! Vilken otrolig lättnad att kunna "umgås" med henne när hon är vaken och få sova utan rädsla att kväva henne, kunde inte ha henne ens i babynest utan hon skulle ha bröstvårtan i ansiktet på sig för att sova, vaknade så fort jag kom för långt bort...

Vi har napp hemma som hon får om vi vet att hon är mätt men inte nöjer sig med kroppskontakt som tröst. Började använda det igår (4 dagar gammal alltså). Den används dock inte så mycket, hon har som sagt lugnat sig rejält, men det är en trygghet för oss att ha den om hon blir toksnuttig igen. Upplever att hon visar tydligt om mat eller snutt hon vill ha, mat = nappen åker ut ganska direkt och hon fortsätter visa tecken på sök.

Jag tror dock det kan vara bra att härda ut de första dygnen, bebisens snuttande är ju även en del av "mjölkbeställningen".
 
Ni som fått hitintills ammar ni, eller ger ersättning och hur ter det sig över dygnet? Och hur har det utvecklats mer åldern?

Använder era napp?

Vi är kvar på BB till PUK? provet gjorts i em, och jag känner mig så låst och chockad.
Hon vill sedan igår vid 18 tiden igår ett dygn gammal endast amma, det är verkligen det enda som duger, amma, amma, amma. På BB säger dem att det är normalt osv vilket det säkert är med, men jag känner mig så otroligt låst, är det liksom såhär det ska vara nu? Eller kommer det lugna sig?
Det finns ju inget min sambo kan göra med henne överhuvudtaget..

Känner igen mig från första barnet som satt som en igel på bröstet första dygnen. Jag var helt förskräckt och undrade om det skulle vara så, men även om hon ammade gärna och OFTA även efter första dygnen (varannan timme hade ju varit rena lyxen i jämförelse...) lugnade det ner sig allt eftersom. Dock fick hon kolik så det var ju tufft!

Stor skillnad mot sonen som jag fick väcka på nätterna i början för att han skulle amma.
 
Idag har vi gjort vår första tur med barnvagn. Det var populärt, han slocknade direkt :D morsan var ner och upp grejerna + kassen från affären. Känns jättekonstigt att själv inte hugga i och bära. Skönt att komma ut. Igår hade vi återbesöket på sjukhuset och fick skjuts av en kompis. Att vara beroende är inte riktigt min grej, men skönt att det finns de som ställer upp!

Angående amning tycker jag det flyter på. Han får amma när han vill, bara han är nöjd och mår bra. Ofta håller han på ungefär 20 min och somnar vid bröstet. Ibland får jag försöka hålla igång honom, är orolig att han ska få i sig för lite. Jag får preppa lite bara och se till att jag har vad jag behöver precis bredvid så jag kan sitta ett tag. Har provat liggamma på natten men det är svårt att hitta varandra i mörkret. Speciellt som vi behöver amningsnapp för att han ska få ett bra tag. Jag sover ändå ok många timmar i sträck och vi somnar en stund på dagen. Han gillar att sova på mig men i sängen kan jag "välta" över honom i nestet utan att behöva krångla och resa på mig. Vi har korgen i sovrummet också där han kanske får ligga mer när jag har lättare att ta mig upp.
 
Tycker ni förresten att det är lätt att få till en bra ställning när ni ammar? Jag skulle behöva några händer till.. Han sprattlar en del och har händerna i vägen och även om jag försöker få till en bra vinkel på honom korvar han emellanåt ihop sig. Men han verkar ju trivas.. Hoppas han börjat gå upp lite på bvc-besöket på onsdag så vi vet att vi är på rätt väg.
 
Tycker ni förresten att det är lätt att få till en bra ställning när ni ammar? Jag skulle behöva några händer till.. Han sprattlar en del och har händerna i vägen och även om jag försöker få till en bra vinkel på honom korvar han emellanåt ihop sig. Men han verkar ju trivas.. Hoppas han börjat gå upp lite på bvc-besöket på onsdag så vi vet att vi är på rätt väg.
Liggamma? Då behöver du inte hålla i honom på så sätt utan då kan du hålla undan hans små händer.
Här händer det (pun intended :D) att sonen har händerna i vägen för munnen när han är för ivrig, då gäller det att bara lugnt flytta på dom så han når fram med munnen.
 
Tycker ni förresten att det är lätt att få till en bra ställning när ni ammar? Jag skulle behöva några händer till.. Han sprattlar en del och har händerna i vägen och även om jag försöker få till en bra vinkel på honom korvar han emellanåt ihop sig. Men han verkar ju trivas.. Hoppas han börjat gå upp lite på bvc-besöket på onsdag så vi vet att vi är på rätt väg.
Amningskudde om du sitter. Avlastar rygg och axlar
 
Vi åkte hem från bb redan eftermiddagen därpå. Vi fick inget familjerum så jag fick vara själv med bebis över natten och dela rum med en annan nyförlöst. Bebisarna avlöste varandra med att vara vakna så jag sov väl totalt 2-3h, inget vidare. Amningen kom igång förvånansvärt enkelt så den hjälpen som jag trodde att jag skulle behöva blev överflödig och jag ville bara hem.

Helt rätt beslut, bebis ammade nästan hela kvällen och en bit in på småtimmarna och la in mjölkordern. Sen sov hon 5h, hallelujah! Ammade massor under förmiddagen, fick ok-stämpel på 48h kollen och har mest varit nöjd hela tiden.

Däremot den där mjölkordern hon la in, mina bröst verkar tycka att det är trillingar jag har fått. Hoppas att det lugnar sig lite, speciellt det ena bröstet producerar alldeles för mycket och bara sprutar ner mjölk i magen på stackarn som blir gasig i magen och ledsen för att hon knappt hinner andas. Att mjölka ur känns kontraproduktivt, jag vill ju inte stimulera produktionen mer liksom. Är det någon mer som känner igen sig?
 
Vi kom hem från BB i måndags kväll, efter PKU provet. Hon hade på 2 dygn gått ned 195 g, så en liten 2540 g tjej kom vi hem med.

Tyvärr verkar inte min mjölk rinna till :cry: Hon har tuttat, tuttat och tuttat och jag har försökt pumpa, pumpa, pumpa, allt för att få igång mjölken men igår på 3:e dygnet så hände nada, pumpade jag så får jag ut på sin höjd några droppar. Och bebis har klart varit väldigt missnöjd, tuggat frenetiskt på händerna, varit skrikig och knappt sovit sedan hon kom och igårkväll efter att ha pratat med BVC kom vi fram till att vi skulle ge henne ersättning så hon inte blir slö, men ändå fortsätta låta henne tutta och pumpa på för att stimulera mjölken. Och vilken skillnad på bebis, plötsligt väldigt glad, tillfredsställd, och sover!

Fortsätter pumpa och bebis tuttar ibland, men det händer idag på dygn 4 inte ett smack, så jag är verkligen en usel mjölkko :down::(
Jag som så gärna vill amma.....

Någon annan vars mjölk kommit igång sent?
 
Vi kom hem från BB i måndags kväll, efter PKU provet. Hon hade på 2 dygn gått ned 195 g, så en liten 2540 g tjej kom vi hem med.

Tyvärr verkar inte min mjölk rinna till :cry: Hon har tuttat, tuttat och tuttat och jag har försökt pumpa, pumpa, pumpa, allt för att få igång mjölken men igår på 3:e dygnet så hände nada, pumpade jag så får jag ut på sin höjd några droppar. Och bebis har klart varit väldigt missnöjd, tuggat frenetiskt på händerna, varit skrikig och knappt sovit sedan hon kom och igårkväll efter att ha pratat med BVC kom vi fram till att vi skulle ge henne ersättning så hon inte blir slö, men ändå fortsätta låta henne tutta och pumpa på för att stimulera mjölken. Och vilken skillnad på bebis, plötsligt väldigt glad, tillfredsställd, och sover!

Fortsätter pumpa och bebis tuttar ibland, men det händer idag på dygn 4 inte ett smack, så jag är verkligen en usel mjölkko :down::(
Jag som så gärna vill amma.....

Någon annan vars mjölk kommit igång sent?

Vad tufft! Har det kommit ut något nån gång när du har pumpat? Har förstått att en del helt enkelt inte kan pumpa, då kommer inget, men ändå får bebisen ut mjölk. Är det någon som har kollat att hon får ett bra grepp?

Annars tror jag mest att det bara är att fortsätta som du gör, vila ordentligt, ät bra, låt henne ligga nära och snutta så mycket som möjligt och pumpa ur så borde det komma igång.
 
Vad tufft! Har det kommit ut något nån gång när du har pumpat? Har förstått att en del helt enkelt inte kan pumpa, då kommer inget, men ändå får bebisen ut mjölk. Är det någon som har kollat att hon får ett bra grepp?

Annars tror jag mest att det bara är att fortsätta som du gör, vila ordentligt, ät bra, låt henne ligga nära och snutta så mycket som möjligt och pumpa ur så borde det komma igång.

Vill lägga till att gör det som känns bra och funkar för er! Att amma delvis är ju liksom också att amma.
 
Vad tufft! Har det kommit ut något nån gång när du har pumpat? Har förstått att en del helt enkelt inte kan pumpa, då kommer inget, men ändå får bebisen ut mjölk. Är det någon som har kollat att hon får ett bra grepp?

Annars tror jag mest att det bara är att fortsätta som du gör, vila ordentligt, ät bra, låt henne ligga nära och snutta så mycket som möjligt och pumpa ur så borde det komma igång.

Pumpade precis och då kom det nån tsk, och det fick hon innan hon åt sin ersättning, tänker att lite är bättre än inget nu :grin:

Dem var väldigt bra på BB gällande amningen, dem hjälpte mer än gärna till och amningen där gick bra! Hon tar bra grepp och suger bra, och väl länge.
Nu när hon får ersättning är hon klart lite mindre intresserad av brösten, så det blir lite mindre tuttande. Men jag pumpar på för att hålla igång det.
Jag får helt enkelt kämpa på och hoppas jag också kan bli mjölkko.
Men huvudsaken är att bebis mår bra och växer, det blir väl förhoppningsvis människa av henne med även om hon skulle behöva växa upp på ersättning...
Känner mig mest bara besviken på mina tuttar :(:(:(
 
@Cilla89a Med första barnet tog det nog till dygn 4 eller 5 innan mjölken kom igång ordentligt. Jag blev snittad, och då kan mjölken dröja. Jag gjorde som du, dvs pumpade, lät bebis snutta och kompletterade med ersättning.

Det finns ju ett gammalt husmorsknep att öl ska kunna sätta igång mjölken. Jag minns faktiskt inte om jag drack en flaska på försök, men det skadar ju inte att testa. ;) Det viktigaste är nog att du inte stressar upp dig, även om det är lättare sagt än gjort. :heart
 
Pumpade precis och då kom det nån tsk, och det fick hon innan hon åt sin ersättning, tänker att lite är bättre än inget nu :grin:

Dem var väldigt bra på BB gällande amningen, dem hjälpte mer än gärna till och amningen där gick bra! Hon tar bra grepp och suger bra, och väl länge.
Nu när hon får ersättning är hon klart lite mindre intresserad av brösten, så det blir lite mindre tuttande. Men jag pumpar på för att hålla igång det.
Jag får helt enkelt kämpa på och hoppas jag också kan bli mjölkko.
Men huvudsaken är att bebis mår bra och växer, det blir väl förhoppningsvis människa av henne med även om hon skulle behöva växa upp på ersättning...
Känner mig mest bara besviken på mina tuttar :(:(:(

Vad bra att hon tar bra grepp! Tror det är helt rätt strategi. Och jag vet flera som under någon period behövt ge mycket ersättning men att amningen sedan kommit igång och funkat jättebra så de kunnat amma länge helt utan att komplettera med ersättning.
 
Vi kom hem från BB i måndags kväll, efter PKU provet. Hon hade på 2 dygn gått ned 195 g, så en liten 2540 g tjej kom vi hem med.

Tyvärr verkar inte min mjölk rinna till :cry: Hon har tuttat, tuttat och tuttat och jag har försökt pumpa, pumpa, pumpa, allt för att få igång mjölken men igår på 3:e dygnet så hände nada, pumpade jag så får jag ut på sin höjd några droppar. Och bebis har klart varit väldigt missnöjd, tuggat frenetiskt på händerna, varit skrikig och knappt sovit sedan hon kom och igårkväll efter att ha pratat med BVC kom vi fram till att vi skulle ge henne ersättning så hon inte blir slö, men ändå fortsätta låta henne tutta och pumpa på för att stimulera mjölken. Och vilken skillnad på bebis, plötsligt väldigt glad, tillfredsställd, och sover!

Fortsätter pumpa och bebis tuttar ibland, men det händer idag på dygn 4 inte ett smack, så jag är verkligen en usel mjölkko :down::(
Jag som så gärna vill amma.....

Någon annan vars mjölk kommit igång sent?

För att få igång mjölken tips ett. Mycket hud mot hud och amma på minsta signal. Ligg gärna i sängen och ät choklad (annat gott)

Och tips två. Amma på minsta signal om du orkar. Pumpen säger inget hur mycket mjölk man har tyvärr. Med storebror kunde jag pumpa 100 ml ur ett bröst och 10 ur det andra.

Fick veta att 15 ml per dag räcker för att tillföra antikroppar åt babyn (ifall man vill köra på ersättning men oroar sig för skyddet) det motsvarar en matsked mjölk
 
För att få igång mjölken tips ett. Mycket hud mot hud och amma på minsta signal. Ligg gärna i sängen och ät choklad (annat gott)

Och tips två. Amma på minsta signal om du orkar. Pumpen säger inget hur mycket mjölk man har tyvärr. Med storebror kunde jag pumpa 100 ml ur ett bröst och 10 ur det andra.

Fick veta att 15 ml per dag räcker för att tillföra antikroppar åt babyn (ifall man vill köra på ersättning men oroar sig för skyddet) det motsvarar en matsked mjölk

Haha. Framgick det att jag menar att man skall amma på minsta signal. Hjärnan var visst inte riktigt med :angel:
 
Vi kom hem från BB i måndags kväll, efter PKU provet. Hon hade på 2 dygn gått ned 195 g, så en liten 2540 g tjej kom vi hem med.

Tyvärr verkar inte min mjölk rinna till :cry: Hon har tuttat, tuttat och tuttat och jag har försökt pumpa, pumpa, pumpa, allt för att få igång mjölken men igår på 3:e dygnet så hände nada, pumpade jag så får jag ut på sin höjd några droppar. Och bebis har klart varit väldigt missnöjd, tuggat frenetiskt på händerna, varit skrikig och knappt sovit sedan hon kom och igårkväll efter att ha pratat med BVC kom vi fram till att vi skulle ge henne ersättning så hon inte blir slö, men ändå fortsätta låta henne tutta och pumpa på för att stimulera mjölken. Och vilken skillnad på bebis, plötsligt väldigt glad, tillfredsställd, och sover!

Fortsätter pumpa och bebis tuttar ibland, men det händer idag på dygn 4 inte ett smack, så jag är verkligen en usel mjölkko :down::(
Jag som så gärna vill amma.....

Någon annan vars mjölk kommit igång sent?
Hoppar in från annan tråd.
Om du verkligen vill amma ska du vara rädd om den och undvika flaska. Koppmata hellre med rätt teknik och kolla på tillmatningsset. Det kan ta 7 dagar innan mjölken rinner till, det är inget konstigt. Ha bebis nära hud mot hud så mycket som det går, låt bebisen tutta på minsta signal och ge ersättning efter. Vad du får ut i pumpen säger inget om hur mycket mjölk bebisen får ut. Är du med i amningshjälpens grupp på fb? Rekommenderat den annars, finns mycket tips där, eller ta kontakt med en hjälpmamma :heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 366
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 092
Senast: inverterad
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 597
Senast: Gry
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp