Utbruten: Vad dricker ni för vin och vad är ni villiga att betala?

hagel

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Ikväll blir det vår favoriträtt här i huset, pasta bolognese! Med kapris, portabello och rödvin :d. Jag samlar krafter inför matlagningen med ett glas av vinet, en Amarone från 2001 som egentligen är helgerån att skvätta i en köttfärssås :o. Men flaskan var redan öppnad och det är bara jag som dricker alkohol i vårt förhållande, så för att undgå huvudvärk är det nog bäst att offra ett par rara droppar till fördel för en kick-ass sås :d.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ikväll blir det vår favoriträtt här i huset, pasta bolognese! Med kapris, portabello och rödvin :d. Jag samlar krafter inför matlagningen med ett glas av vinet, en Amarone från 2001 som egentligen är helgerån att skvätta i en köttfärssås :o. Men flaskan var redan öppnad och det är bara jag som dricker alkohol i vårt förhållande, så för att undgå huvudvärk är det nog bäst att offra ett par rara droppar till fördel för en kick-ass sås :d.

Amarone har jag bara druckit en gång, när 25€-flaskan på jobbet reades ut pga ny årgång. Typ ingen köper vin för 25€ här. :confused: Är ~250 spänn mycket för ett vin i Sverige? Är ändå sex år sedan jag flyttade och vid den tidpunkten var jag nog mer intresserad av konceptet "mest alkohol per krona" för att ens kolla åt det hållet. :angel:
 
Apropå förhållandevis dyra viner, idag smög vi oss in på ett nedlagt stenbrott som sambon brukade bada i som vild tonåring. Jag fick svår svindel som stark påminde om vad jag kände i bilen igår kväll. Efteråt svängde vi in på en vinhandel för att lugna mina nerver. Försäljaren var mycket passionerad och entusiastisk! Sambo valde ett Sauvignon Blanc "för den fina etiketten" (sic!) och jag valde ett ofiltrerat pinot gris där säljaren beskrev smaken som "ett experiment" och färgen som "helt fantastisk, nästan, nästan, nästan lite roséaktigt". Det kunde jag ju inte motstå. Väldigt höga förväntningar. Älskar folk med denna passion för mat. :D

Edit: glömde bilden!
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-628365825.jpg
    tmp-cam-628365825.jpg
    36,5 KB · Visningar: 73
Amarone har jag bara druckit en gång, när 25€-flaskan på jobbet reades ut pga ny årgång. Typ ingen köper vin för 25€ här. :confused: Är ~250 spänn mycket för ett vin i Sverige? Är ändå sex år sedan jag flyttade och vid den tidpunkten var jag nog mer intresserad av konceptet "mest alkohol per krona" för att ens kolla åt det hållet. :angel:

180-250kr är normalt och i underkant om man är en vinfrälst, det ser jag och sambon som vardagspris och när jag då och då köper min gamla goding ifrån Tommasi för 89kr känns det som julaftonsreakalas 😅😅😅
 
Amarone har jag bara druckit en gång, när 25€-flaskan på jobbet reades ut pga ny årgång. Typ ingen köper vin för 25€ här. :confused: Är ~250 spänn mycket för ett vin i Sverige? Är ändå sex år sedan jag flyttade och vid den tidpunkten var jag nog mer intresserad av konceptet "mest alkohol per krona" för att ens kolla åt det hållet. :angel:

Jag har bott i DK sedan 2006, så är nog fel person att svara :D. Det här vinet var nog i en prisklass som jag bara kan drömma om. Det var en left-over från sväronens fest förra helgen och deras viner brukar hålla hög nivå :).
 
Amarone har jag bara druckit en gång, när 25€-flaskan på jobbet reades ut pga ny årgång. Typ ingen köper vin för 25€ här. :confused: Är ~250 spänn mycket för ett vin i Sverige? Är ändå sex år sedan jag flyttade och vid den tidpunkten var jag nog mer intresserad av konceptet "mest alkohol per krona" för att ens kolla åt det hållet. :angel:

Det beror på... det finns helt ok vardagsviner mellan 70-110 kr. 150 kr och uppåt är de i allmänhet "good value for money" eftersom Bolaget inte lägger på något för kvalité. Dvs de tar inköpspriset, lite vinst och skatter. Det gör att många bra viner i klassen 300-400 kr och uppåt är billigare i Sverige än vad de skulle ha varit någon annanstans eftersom det inte är något kvalitetspåslag sas i försäljningsledet.
 
Det beror på... det finns helt ok vardagsviner mellan 70-110 kr. 150 kr och uppåt är de i allmänhet "good value for money" eftersom Bolaget inte lägger på något för kvalité. Dvs de tar inköpspriset, lite vinst och skatter. Det gör att många bra viner i klassen 300-400 kr och uppåt är billigare i Sverige än vad de skulle ha varit någon annanstans eftersom det inte är något kvalitetspåslag sas i försäljningsledet.
Ah, tack för utförligt svar. Det låter ju logiskt. Jag tror att priset på t ex Amarone här upplevs högt av tyskarna dels eftersom livsmedel är rätt billigt här överlag, och dels för att en stor del av vinet produceras här i landet, och de inhemska vinerna brukar inte vara så dyra. 3 - 10€ kanske. En behöver inte betala mycket för bra vin, liksom. Amaronen jag talade om är dessutom ekologisk. En helflaska ekologisk champagne hos oss kostar ca 36€, vilket jag inte tycker är sååå farligt. Åtminstone inte om jag hade haft en svensk lön. :D Mina favoritviner ligger runt 8-11€, mest spanska och portugisiska.
 
Ah, tack för utförligt svar. Det låter ju logiskt. Jag tror att priset på t ex Amarone här upplevs högt av tyskarna dels eftersom livsmedel är rätt billigt här överlag, och dels för att en stor del av vinet produceras här i landet, och de inhemska vinerna brukar inte vara så dyra. 3 - 10€ kanske. En behöver inte betala mycket för bra vin, liksom. Amaronen jag talade om är dessutom ekologisk. En helflaska ekologisk champagne hos oss kostar ca 36€, vilket jag inte tycker är sååå farligt. Åtminstone inte om jag hade haft en svensk lön. :D Mina favoritviner ligger runt 8-11€, mest spanska och portugisiska.

Särbons favorit-amarone kostar 295kr och jag tycker det är väl dyrt med tanke på smaken... men då är jag inte överförtjust i amarone heller :D Å andra sidan ger jag glatt det för en bra bordeaux :angel: De flesta viner jag köper kostar mellan 80kr och 150kr (champagne är givetvis dyrare). Sedan köper jag lagringsviner för kanske 180kr och uppåt (bordeaux och viner från Madiran oftast).
 
Ah, tack för utförligt svar. Det låter ju logiskt. Jag tror att priset på t ex Amarone här upplevs högt av tyskarna dels eftersom livsmedel är rätt billigt här överlag, och dels för att en stor del av vinet produceras här i landet, och de inhemska vinerna brukar inte vara så dyra. 3 - 10€ kanske. En behöver inte betala mycket för bra vin, liksom. Amaronen jag talade om är dessutom ekologisk. En helflaska ekologisk champagne hos oss kostar ca 36€, vilket jag inte tycker är sååå farligt. Åtminstone inte om jag hade haft en svensk lön. :D Mina favoritviner ligger runt 8-11€, mest spanska och portugisiska.
Jag köper rätt sällan vin för mer än 100 kronor/flaskan. Bland de jag känner som är vinfantaster, är det ett normalt pris för ett vin avsett att dricka som måltidsdryck (alltså svärfar krögaren och sådana personer inräknade).

Jag gillar dock både Amarone och Chablis, och ingetdera klarar man särskilt lätt att köpa under hundralappen, så de kostar mer. Men 250 kronor är inte aktuellt. (Utom Champagne, då, oundvikligen, men det är jag inte särskilt förtjust i och dricker det mest av rituella skäl (typ nyår).
 
Amarone har jag bara druckit en gång, när 25€-flaskan på jobbet reades ut pga ny årgång. Typ ingen köper vin för 25€ här. :confused: Är ~250 spänn mycket för ett vin i Sverige? Är ändå sex år sedan jag flyttade och vid den tidpunkten var jag nog mer intresserad av konceptet "mest alkohol per krona" för att ens kolla åt det hållet. :angel:
Frågade precis mina föräldrar, som är vinfantaster av stora mått, om det förra veckan. Deras åsikt var att ett vin sällan är tillräckligt gott för att vara värt mer än 200 kr flaskan (när det dricks hemma alltså, på restaurang är det naturligtvis annorlunda), och att det finns för många fantastiska viner som kostar betydligt mindre än så för att det ska vara av intresse. Hos dem köps främst viner i 100-150 kr-klassen, förutom ett eller två som ligger närmare 2-300 och dricks vid väldigt speciella tillfällen. De importerar dock främst själva (genom en gård i närheten av sommarstugan) från pyttesmå vingårdar i Italien, ställen som aldrig kommer att nå fram till Systembolaget, och kan på så vis få väldigt bra värde för pengarna.

Själv köper jag mest viner för runt £8-9, alltså dryga hundralappen. Mina smaklökar är inte tillräckligt förfinade (än) för att jag ska tycka att jag är värd mer än så :p
 
För att vara delaktig i vindiskussionen så tänkte jag passa på att rekommendera ett vin som nyligen blivit en stor favorit, Claude Val, 69 kr på Systembolaget. Franskt vin på flera druvor, bl.a syrah och merlot. Jag tycker om viner med mycket smak, tyngd och krydda. Det här är ganska lätt egentligen, men en riktig smaksensation.

För att ge en referenspunkt om någon är sugen på att prova ovan nämnda, jag tycker om Amarone, provar olika viner titt som tätt och har inga problem att betala 200-400 kronor för en flaska om det är gott. Claude Val är kvalar klart in på topp 5-listan i smak och textur och är en solklar etta när det kommer till kvalitet kontra pris.

Just idag drack jag det till en uppvärmd lasagne, medan jag tillagade morgondagens matlåda i form av fiskgratäng, eget potatismos med mycket muskotnöt, rödspätta kryddad med salt och peppar samt bechamelsås med zest och saft från en hel citron :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20180811_215212.jpg
    IMG_20180811_215212.jpg
    336,5 KB · Visningar: 66
Apropå viner dricker vi i regel viner i 90-140-kronors klassen. Mer när det är extra fint nån gång ibland, ibland boxvin som utslaget per flaska landar på 80 kronor.

De viner vi köper som ligger i övre delen av spannet är sällan-viner, oftast hamnar det kring 115. Eller box, som sagt, finns några guldkorn.
 
Tackar för era vinprisjämförelser! Känner mig som en i gänget. Det ofiltrerade vinet drack vi nyss, till kvällsmaten (avocadosallad med cocktailtomater, gröna oliver och vinägerdressing) som var väl syrlig till det ganska syrliga vinet (som kostade knappt 18€). Lite väl ekigt kanske. Men helt klart experimentellt, där fick vi ge försäljaren rätt. Färgen var (enligt mig, livlig diskussion) mellan mörkt aprikos och bärnsten, kanske inte riktigt vad gemene man ser när en säger "rosé". Men nästan ju.
 
Vardagsvin hos mig är mellan 70-150 kr :)

Det låter som hos oss. Tar man sig över 150kr bör det vara något "tillfälle" sas :D Undantaget champagne givetvis men känner man för vardagsbubbel finns det många goda mousserande som inte är från champagne, Brochet tex.

Sedan tycker ju jag att känner man att en vanlig måndag behöver champagne då öppnar man en champagne... ;)
 
Det låter som hos oss. Tar man sig över 150kr bör det vara något "tillfälle" sas :D Undantaget champagne givetvis men känner man för vardagsbubbel finns det många goda mousserande som inte är från champagne, Brochet tex.

Sedan tycker ju jag att känner man att en vanlig måndag behöver champagne då öppnar man en champagne... ;)
Det håller jag verkligen med om. De där "speciella tillfällena" kan minst lika gärna vara första arbetsdagen efter semestern som mer traditionella bemärkelsedagar. Man bestämmer ju själv vad man vill fira!

Igår firade vi förresten att vi överlevde cykelturen i ösregn hem från restaurangen med att dricka en utmärkt Medoc som partner köpte med sig från Frankrike. Runt 15 €. Hen brukar köpa vin med hästar på etiketten åt mig när hen är i Frankrike. Hemma har jag en dyr (runt 25€) sådan flaska som väntar på rätta stämningen.

Men mest dricker vi lådvin samt vardagsvin från Spanien, det heter Privata Klubben på spanska och levereras av svärfar. 2€ styck, kanske. Vardagsspanien så det skriker om det. Häromåret var det odrickbart, tyckte jag, men oftast är det okej rödtjut som passar till vardagsgrönsakerna.
 
Kring hundralappen eller lite mer är väl vad jag brukar betala. Det är bara jag som dricker alkohol, och jag har börjat köpa lite dyra småflaskor på sistone - kanske mest för att sortimentet småflaskor hos mitt bolag innehåller antingen fina dyra viner eller billiga/normalprisade sorter jag inte gillar.

Gillar framförallt rött vin, italienska viner och franska Rhône-viner är favoriter; mustiga och kryddiga. Fick ett underbart vin i julklapp, en Châteauneuf-du-Pape som kostar 300 kronor på bolaget. Himmelsk!
 
Ja jösses....

Jag som är en snål jävel (eller snare rätt fattig) brukar hålla mig i underkanten av hundralappen. Det finns många goda viner som klarar det.

Jag vardagssuper :D. Dvs jag tar gärna ett litet glas vin var och varannan kväll. Så "vardagsvinet" måste vara gott men behöver inte vara fantastiskt.
 
Jag är också en vardagsupare! Skulle klassificera mig som en rödvinstant så det är främst röda viner som förtärs i detta hushåll, även om det en sommar som denna har varit vissa avsteg från detta. Upp till 200-250 kr flaskan känns ok för vardagssuperi typ om grannen kommer förbi. Och som påpekats i tråden finns det många bra viner runt 100-lappen och strax däröver! Vid speciella tillfällen kan jag tänka mig att lägga lite mer. Uppåt 650 kr flaskan har jag nog i svagt tillstånd köpt nån gång.
Att slösa dyr champagne på mig är dock inte värt. Där dricker jag lika gärna en torr prosecco runt hundralappen :p
 
Senast ändrad:
Jag dricker fruktiga, söta ekologiska viner.
Köper nog aldrig något för över 100:- flaskan. Tycker inte dyra viner är godare, snarare tvärtom.
Jag är ingen njutare utan häller i mig vinet.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 965
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 936
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
15 987
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp