Utbruten: Vad dricker ni för vin och vad är ni villiga att betala?

Jag, som är en aning depressivt lagd, har svårt att intala mig att 70 cl av något alls kan vara värt 1500 pix. Men jag fattar din poäng. Och det finns studier som stöder din tes.

Men hela grejen liksom "åh, vilket dyrt, fint och alltså gott vin vi kostar på oss, så underbart vi har det!" är ju väldigt lite jag.

En flaska Macallan (70 cl) för 5 miljoner då?

https://www.expressen.se/allt-om-vi...e-whisky-for-10-miljoner-i-flygplats-butiken/
 
matua.jpg

Ett av mina favoritvin - 105 kronor
 
Får man hoppa in här fast man är nykterist? :up:
Dricker mycket sällan ens alkolfria alternativ, då jag tycker mycket smakar sockrad sockerdricka tyvärr. (På fester o.dyl. bälgar jag däremot i mig Cola i mängder... :p)

Det här är ett av ytterst, ytterst få alkoholfria viner (eller öht alkoholfria drycker) som jag tycker om. :up:

2388830.jpg

Jacob's creek har ocksa haft en del riktigt bra Cabernet Sauvignon.

Det är klart att det är skrytigt, men jag tror också att det har en placeboeffekt. Om jag la 1500 pix på en flarra vin så skulle jag nog fan se till att tycka att det smakade fantastiskt. Att däremot ta det i ett blindtest mot ett 120-kronorsvin ...;)

Varje gang jag kommit med ladvis av dyrt och gott vin fran Californien for att dela ut ocksa till sonen har vi haft en "blind test". Dels anvander jag nagra av de billigare vinerna som jag hittat och gillar, dels brukar jag kopa en nagra flaskor med vin som brukar inhandlas av de som ska smaka.
Bara jag vet vilket vin som har vilket nummer och jag haller upp i koket med stangd dorr. Sedan far gasterna papper och penna och serveras en massa numrerade glas for att smaka vad de gillar mest. VARJE GANG sa far de dyraste vinerna den hogsta ratingen :cautious: och alla ar eniga om att de dyra vinerna ar bast ... det kan variera lite i ordningen mellan 400-500 kr vinerna eller mellan 600-800 kr vinerna ... men det har aldrig hant att ett 100-300 kr vin slagit ut nagot dyrare vin.
 
Jag fick ju lite "gratis pengar" sas för lite mer än ett år sedan... dvs pengar jag inte väntade mig. Jag köpte en flaska Dom Perignon :D vilken kostade ca 1500kr. Den var god men inte 1500kr god... men hela grejen med att köpa en så dyr champagne (speciellt med tanke på att jag var iförd skitiga arbetskläder när jag klev in på Bolaget) och historien bakom märket osv gjorde att det var värt det men då inte bara smaken på drickat utan hela upplevelsen. Särbon tyckte också att det var gott men inte så speciellt så jag drack det mesta... det blir en fin baksmälla också kan jag meddela :o :rofl:

Får jag "gratis pengar" igen kommer det att bli en flaska Cuvee Winston Churchill, av samma skäl :D Den ska tydligen vara bättre än Dom Perignon och är tillverkad av Pol Roger som är en favorit hos oss :)
 
Jag var på champagneprovning i våras, det var blindtest. Vi fick välja två favoriter efter att ha provta igenom och betygsatt fem stycken. När vi jämförde allas svar vann den billigaste och den dyraste :up:

Jag gillar Allt om mat/vins vintester för där bedöms vinerna även som Fynd, prisvärda och icke prisvärda. Ett billigt vin och ett dyrt vin kan ändå vara prisvärda båda två.
 
Jag var på champagneprovning i våras, det var blindtest. Vi fick välja två favoriter efter att ha provta igenom och betygsatt fem stycken. När vi jämförde allas svar vann den billigaste och den dyraste :up:

Jag gillar Allt om mat/vins vintester för där bedöms vinerna även som Fynd, prisvärda och icke prisvärda. Ett billigt vin och ett dyrt vin kan ändå vara prisvärda båda två.


Precis. För mig är en riktig vinexpert någon som kan hitta 100:- viner som smakar 300:-
 
Jag är dålig på vita viner men gillar tex denna. Trevlig, blommig och lättdrucken. Druckit den en del denna sommar väl kyld till fisk och skaldjur. Eller bara för vardagssuperi en svettig dag :p Kostar 110 kr på Systemet.

3456.jpg


Annars är jag mkt förtjust i denna Chardonnay. Chardonnay är ju en aning hatälskad men jag gillar denna. Kostar 160 kr på systemet. Väl värd pengarna


22520.jpg
Tack så mkt för tipsen! Dom ska testas :)
 
Jag tycker också vita viner är svårt. Jag har en favorit: Leth (Grüner Veltliner) från Österrike. Galet bra för 85 spänn, tycker jag.
Instämmer, den är riktigt bra! Glömde att den är så billig. Är en av de få billiga vita viner jag verkligen gillar (som jag har hittat då).
 
Tror jag brukar ligga någonstans mellan 70-200:- när jag köper hem och anser, precis som många andra, att det är i den klassen en får mest vin för pengarna. Dyrare känns oftast som att det är osäkert skryt om det inte är klassisk Champange :p (jag har f.ö ägnat en hel söndagsförmiddag åt att förklara för min bättre hälft varför vissa viner är dyrare, vad som skiljer åt med distrikt, jordmån, skörd osv. Ivrigt försvarande varför en viss typ av viner faktiskt får kosta mer än andra).

Nu var det länge sedan jag drack vin på någon slags regelbunden basis, men älskar att upptäcka nya favoriter och köper ofta lokalproducerat när jag är utomlands. Oftast blir det vitt eller något bubbligt om jag köper vin. Prosecco har jag dock aldrig förstått mig på, kommer nog aldrig göra heller :cautious:. Har nog inga särskilda märken som go to-favoriter, då de flesta brukar bestå av små lokala eller ingår i Systembolagets begränsade sortiment (ja, sånt behöver inte kosta skjortan...). Två fantastiskt lättdruckna viner som återkommer är Black Tower (ekologiska) och Peacock. Båda ligger en bra bit under hundralappen och funkar utmärkt som sällskapsdricka. Eller ja, vid närmare eftertanke smakar de nog kanske mer saft än vin... :rofl:
 
Tror jag brukar ligga någonstans mellan 70-200:- när jag köper hem och anser, precis som många andra, att det är i den klassen en får mest vin för pengarna. Dyrare känns oftast som att det är osäkert skryt om det inte är klassisk Champange :p (jag har f.ö ägnat en hel söndagsförmiddag åt att förklara för min bättre hälft varför vissa viner är dyrare, vad som skiljer åt med distrikt, jordmån, skörd osv. Ivrigt försvarande varför en viss typ av viner faktiskt får kosta mer än andra).

Nu var det länge sedan jag drack vin på någon slags regelbunden basis, men älskar att upptäcka nya favoriter och köper ofta lokalproducerat när jag är utomlands. Oftast blir det vitt eller något bubbligt om jag köper vin. Prosecco har jag dock aldrig förstått mig på, kommer nog aldrig göra heller :cautious:. Har nog inga särskilda märken som go to-favoriter, då de flesta brukar bestå av små lokala eller ingår i Systembolagets begränsade sortiment (ja, sånt behöver inte kosta skjortan...). Två fantastiskt lättdruckna viner som återkommer är Black Tower (ekologiska) och Peacock. Båda ligger en bra bit under hundralappen och funkar utmärkt som sällskapsdricka. Eller ja, vid närmare eftertanke smakar de nog kanske mer saft än vin... :rofl:

Black Tower är ett av få som jag tycker nästan är odrickbart. Fantastiskt lättdrucken? Intressant.....
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 748
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 670
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
15 644
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp