Bukefalos 28 år!

Utbrytardrottning!

Mia_R

Trådstartare
Gamlingen är nyopererad, två ggr på raken pga att hon är en fenomenal utbrytardrottning. :mad:

Opererades igår och det plockades bort en fettknöl storlek golfboll ur låret. Vi har varit inne tidigare pga detta, men dumt nog togs ingen biopsid så när den började växa och blev "gigantisk" och ilsket röd i pälsfällningen vågade inte jag vänta längre utan jagade på hundägande sambon till veterinären.

HAN har inte behövt avliva flera katter pga cancer, som förstahundsägare han är, så jag anser att "better safe than sorry" och då hunden hade problem så var det dags att göra ngt åt saken. Vi kom in igår efter tidsbokning, de kunde operera redan samma dag så jag sa OK och hämtade henne tillsammans med sambo vid 18-tiden. Hundskället slet av sig "tratten" tre ggr på noll-tid och hyperventilerade hysteriskt, så vi trodde att vi hade koll nog på henne så hon skulle slippa så länge vi var närvarande. Efter en i stort sett sömnlös natt kunde vi konstatera att hon hade slitit upp operationssåret så efter att jag skjutsat sambo till F1-resan -> Belgien åkte vi raka spåret till Albano igen. :eek:

Jag hämtade ut hundskrället i kväll efter förnyad operation då de sytt igen muskelatur och skinn igen, men inget spår av dränage trots hemgångspapper, och vi passerade apoteket på vägen hem. Så lycklig som hon var när jag hämtade henne har jag aldrig sett henne, hon mer eller mindre klättrade upp för mig trots sina 29 kg och tratten! Personalen hade lite svårigheter med att få henne behålla tratten på, hon slet av sig den tre ggr på raken innan de ens hann ut med henne till mig... :(

Väl hemma igen så gråter hon högljutt, sliter av sig tratten trots att jag spänt på henne selen och rivit sönder ett gammalt lakan som jag knutit ihop tratt och sele med. Snart ger jag upp, blir det vaka tills sambon kommer hem på måndag kväll???

Några tips till en uttröttad hundägare med en "freakande hund? Nu har hon åter igen lyckats, trots att jag inte törs dra åt varesig sele eller remsa hårdare, hur ska jag orka vaka i flera dygn? :confused:
 
Sv: Utbrytardrottning!

Är det inte du som har Basset Hound? Isf är det väl bara att knyta fast tratten med öronen :idea:


Lycka till hur som helst!
 
Sv: Utbrytardrottning!

Usch. Det lät jobbigt. Hoppas hon lugnar ner sig snart och att allt går bra!
 
Sv: Utbrytardrottning!

Min hund har tratt och han fick av den en gång innan jag fattade att tratten INTE kan sitta med litet band från veterinären. (deras små band fungerar inte eftersom de töjer sig.)

Jag har satt i hans nylonhalsband i öglorna och dragit till det hårdare än det brukar - det går inte att få över huvudet alls. I ditt fall kanske tom tratten är för stor? Man kan minska omfånget på dem. Kolla om du kan det.

Mitt problem med min "utbrytarkung" är att han hoppar ur den "hage" jag satt honom i. Han är 32 cm och hoppar lätt 110 cm. Nu har vi kommit på en lösning för det också. På natten lägger vi ett överkast över som "tak".

Dagarna är han lös och ligger bara i hagen när han behöver vila. Så länge jag är i närheten vågar han inte hoppa ut. Ögontjänare, där... :D
 
Senast ändrad:
Sv: Utbrytardrottning!

Voffan är en groenendal, så några klädnypor skulle aldrig funka på henne... :smirk:

Nejdå, tratten är inställd på rätt storlek, det märks om inte annat när jag kämpat med att trycka tillbaka den och hon får kinesögon. :o Jag har rivit en rejäl remsa på ca 5 cm bredd från ett gammalt lakan och tråcklat fast tratten på hennes sele, men det har inte heller hjälpt utan både sele och tratt har rykt i en grisblink. Houdini, blaha blaha! :cool:

Nu har jag istället nyss köpt en munkorg till henne och hoppas på att den ska fungera bättre. Hon tog sig lös nyss, men nu har jag dragit åt hårdare och hon är betydligt lugnare än med tratten. Munkorgen hindrar henne inte från att dricka vatten eller röra sig fritt här hemma, men hon kommer inte åt att plocka loss stygnen. :D
 

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp