Utbuktning på senan..

A

Alpin87

Veterinären kommer på måndag så jag försöker inte självdiagnostisera men självklart undrar jag ju vad det kan vara. På insidan av senan (vet inte vad de olika heter) på frambenet är det en utbuktning precis intill fästet vid kotan.. Vet inte vad det kan bero på men det är verkligen något som oroar mig.. Någon som sett något liknande och har ett hum om vad det kan vara?
 
Sv: Utbuktning på senan..

Trolig senskada som sagt. vid en sådan är omedelbar åtgärd och behandling nödvändig för att ha chans att påverka utläkningen. Åk till klinik vänta inte till måndag på att ta ut hemma vet, precis som du fått råd att göra i din andra tråd.
 
Sv: Utbuktning på senan..

Ringde veterinären som tyckte jag kunde avvakta till måndag ändå då hästen inte är öm och svullen i benet. Står ensam i liten hage nu också tills dess.
 
Sv: Utbuktning på senan..

Konstigt råd, frågade du klinik veterinär?

om det är en senskada ska benet kylas akut och zinkaband behöver användas därefter. det är de första 72 timmarna som man ö.h.t har förmåga att påverka en senskada genom att kyla, sen är skadan redan skedd. Fick du information om detta?
 
Sv: Utbuktning på senan..

Det behöver inte vara senskada. Vi hade en häst en gång som sparkade sig själv på insidan o det blev en bula. Åkte genast o ultraljudade då vi trodde det var en senskada men det var en helt ofarlig vätskefylld galla. Detta ben ultraljudades 2 ggr under de närmsta 3 åren men fick samma svar varje gång. Hästen var ohalt hela tiden.
 
Sv: Utbuktning på senan..

Veterinären trodde inte att det var en senskada, därav kunde jag avvakta. En säker diagnos kan han ju självklart inte ställa men det var ingenting jag behövde åka in akut för.
 
Sv: Utbuktning på senan..

vi hade en häst som troligtvis sparkat sig själv och fick en bula på insidan av senan, han blev inte halt och fick inga problem av det, men det såg otäckt ut
 
Sv: Utbuktning på senan..

Jag skulle inte tro att det rör sig om en senskada. Men det är ju bara en spekulation, swårt att gissa öwer nätet..!

Hur känns bulan? War sitter den - gaffelband, böjsena, sträcksena?
 
Sv: Utbuktning på senan..

Öwerräcker ödmjukt min legitimation... Jag gissar på en galla i kotsenskidan! Eller ett öwerben.
 
Sv: Utbuktning på senan..

Öwerräcker ödmjukt min legitimation... Jag gissar på en galla i kotsenskidan! Eller ett öwerben.

Bara funderar! Långben- min 4 åring - har sedan 6 veckor tillbaka en mystisk svullnad lik den som omtalas här strax över kotan, insida framben. Den kommer och går! Är som en konturstörning, men oöm - dessutom ibland helt borta. Benet är helt torrt - för att nästa dag vara en liten bulle där igen! Hästen är helt ohalt! Vad skulle i så fall en galla i kotsenskidan kunna bero på? Ett slag, överansträngning eller vad tror du?
 
Sv: Utbuktning på senan..

*Kl*

Är utbuktningen mjuk eller hård? Som Tant Ester redan sagt kan det ju vara en galla i kotsenskidan.

Min herre får under den varma årstiden (enbart då) en knöl som är som en liten vindruva, högt upp på 'insidan' av benet, men i direkt anslutning till böjsenan. Knölen är supermjuk, trycker man på den blir den platt direkt. Blev rätt nojig förra sommaren när den plötsligt en dag var där (första sommaren jag ägde honom). Tänkte direkt någon form av senskada.

Det var/är det dock icke, nu kommer jag ärligt talat inte ihåg exakt vad det är, men helt ofarligt.

Och vad gäller senskidegallor, så vissa hästar (ovan nämnda t ex) får de pang poff när de går ut på bete. Min är hemskt gallig i kotsenskidor r.o. under hela betesgången (eller om det är värmen som gör det,de hör ju ihop). Vintertid är han ren och fin.

Så, behöver inte alls vara något farligt, än mindre en senskada. Och är det en senskada så är det iaf bättre vet kommer på måndag än tidigare, man ser väldigt lite på UL på akuta senskador, och även när man starkt misstänker senskada så brukar man låta det gå 4 - 5 dagar innan man UL:ar. Under den tiden hålls hästen i stillhet på box, ev med zinklimbandage eller liknande, men inte nödvändigtvis. Kyla är alltid bra i akuta skedet, men det har ni passerat nu så.
 
Sv: Utbuktning på senan..

Bara funderar! Långben- min 4 åring - har sedan 6 veckor tillbaka en mystisk svullnad lik den som omtalas här strax över kotan, insida framben. Den kommer och går! Är som en konturstörning, men oöm - dessutom ibland helt borta. Benet är helt torrt - för att nästa dag vara en liten bulle där igen! Hästen är helt ohalt! Vad skulle i så fall en galla i kotsenskidan kunna bero på? Ett slag, överansträngning eller vad tror du?

Öwer kotan är en ganska luddig lokalisation... Fram har man sträcksenor; sedan skenben (öwerben); själwa kotleden har en aw sina ledfickor "mitt på benet owanför kotan", den hittar man lättast genom att följa griffelbenen ner; gaffelband, kotsenskida och slutligen böjsenor. War sitter utbuktningen!? Och hur känns den; är det mjuk eller hård?

Om den kommer och går skulle jag gissa på en galla, antingen i kotleden eller i kotsenskidan. Båda kan så här års bero på gräset, men öweransträngning och lurande inflammation i kotled eller senwarning är också tänkbart.
 
Sv: Utbuktning på senan..

kl.

Kan tillägga att hästen var i princip ohalt idag efter tre dagars vila. Hon sprang i hagen en helt del och ibland kunde man ana något men svårt att veta då rörelsemönstret hos travare är ibland lite lustigt. Gallan (utbuktningen) är varken jättemjuk eller jättehård utan känns som om den ''normalt'' borde vara där. Veterinären kommer på måndag och jag håller tummarna på att det inte är någon större fara.
 
Sv: Utbuktning på senan..

Öwer kotan är en ganska luddig lokalisation... Fram har man sträcksenor; sedan skenben (öwerben); själwa kotleden har en aw sina ledfickor "mitt på benet owanför kotan", den hittar man lättast genom att följa griffelbenen ner; gaffelband, kotsenskida och slutligen böjsenor. War sitter utbuktningen!? Och hur känns den; är det mjuk eller hård?

Om den kommer och går skulle jag gissa på en galla, antingen i kotleden eller i kotsenskidan. Båda kan så här års bero på gräset, men öweransträngning och lurande inflammation i kotled eller senwarning är också tänkbart.

Den sitter ca 5-6 cm ovanför kotan, ganska mitt på insidan av frambenet! Är lite långsträckt svullnad som alltså är helt borta mellan varven. Har klämt igenom alla senor men långben reagerar inte ett smack. Det känns som om det vore vätskefyllt, inte hårt. Lite svampigt, som en svälld åder! Så luddig beskrivning!!!! Första gången jag kände det är ca 7 veckor sedan då han i samma veva hade en hovböld i denna hov. Då var hela "senpaketet" svällt ända upp till "knäet". Efter 3 dagar var benet som vanligt igen. Efter ett par veckor tog jag in honom från hagen och då var den här bullen där igen. Himla irriterande! Han hade då sidokappor på framskorna och eftersom han gör caprioler i hagen och lever bus som bara en 4 åring kan så tänkte jag att han kan ha slagit på sig. Då han inte var halt eller öm har jag fortsatt att röra på honom varannan dag men haft stenkoll så att det inte har förvärrats. Nu har han dock sommarlov en tid fram över. Det finns ett par filmsnuttar på Youtube om du har lust att titta när han rör sig! Sök på ThePiamaria! Återkom om du tycker att han se oren ut, jag varken känner eller ser! Tack för respons!:bow:
 
Sv: Utbuktning på senan..

Kan tillägga att det där på senan hade jag fått om bakfoten och var ingenting att oroa sig över. Antagligen var den en vrickning på ett framben som hon avlastat på andra frambenet vilket skapat en överansträngning eller dylikt. Blir butta och 4-6 veckors vila innan det blir koll igen.
 
Sv: Utbuktning på senan..

Bara funderar! Långben- min 4 åring - har sedan 6 veckor tillbaka en mystisk svullnad lik den som omtalas här strax över kotan, insida framben. Den kommer och går! Är som en konturstörning, men oöm - dessutom ibland helt borta. Benet är helt torrt - för att nästa dag vara en liten bulle där igen! Hästen är helt ohalt! Vad skulle i så fall en galla i kotsenskidan kunna bero på? Ett slag, överansträngning eller vad tror du?

Om svullnaden är hård skulle jag misstänka en griffelbens fraktur, men jag såg nu att du utvecklat beskrivningen och att svullnaden är mjuk och kommer och går, så då går den möjligheten bort.
 
Sv: Utbuktning på senan..

Om svullnaden är hård skulle jag misstänka en griffelbens fraktur, men jag såg nu att du utvecklat beskrivningen och att svullnaden är mjuk och kommer och går, så då går den möjligheten bort.

Vi har fingrat oss fram i stallet och jag får känslan av att det är ett kärl???!!!
En åder alltså som sväller? Kan där finnas en slemsäck som fylls i?Ibland när det har varit riktigt kallt ute finns inte tillstymmelse till svullnad utan benet är helt torrt!? Det är annars precis i samma höjd som griffelbenet men då borde ju hästen vara halt eller öm??? Mycket frågor och givetvis skulle jag gasa till klinik direkt om hästen var halt, varm eller öm! Långben vilar i en månad till och är det fortfarande en konturstörning då så får det nog bli en koll i alla fall!
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 723
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: Kilauea
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 728
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp