Bukefalos 28 år!

Utbytesstudier?

strawberrysylt

Trådstartare
Måste väl finnas någon/några här som varit iväg på utbytesstudier? :)

Jag vill åka iväg på det och skulle vilja höra om ni har några tips eller så att dela med er av? :)

Vart åkte ni och varför blev det just dit? Vad läste ni? :)

//r
 
Borde inte svara pga har inte gjort utlandsstudier men svarar ändå:

ÅK!

Jag valde bort att studera en termin utomlands och jag ångrar mig fortfarande. Så ÅK ÅK! är mitt påhejande tips! :D
 
Tack så mycket för påhejandet! Ja jag ska verkligen försöka ta mig iväg nu! Har velat i många år men inte blivit av... men nu är jag singel o bor hemma hos pappa igen, så är ju perfekt läge o åka nu...!

Tyvärr kan jag inte plugga i Prag som jag helst velat men ska se vad jag har för andra alternativ.

Men visst skriver du en uppsats nu o bor i Madrid? Fast du pluggar kanske i Madrid då så inget utbyte?

//r
 
Ja åk för guds skull! Och uppdatera tråden med vad för alternativ du har och så om du vill bolla lite idéer :).

Jag gör inget utbyte så det har jag ingen erfarenhet av tyvärr! Uppsatsen skrev jag klart förra året, nu pluggar jag spanska :).
 
Det ska jag göra! Har mailat den ansvariga på min skola vilka kurser det gäller o hon skulle återkomma.

Okej! Åh, vad kul att plugga språk! Det var bl a därför jag ville till Prag, vill läsa tjeckiska... men kan ju finnas nån annanstans i Tjeckien... hoppas!

//r
 
Vad kul! ÅK säger jag. Jag har inte varit iväg än men har däremot precis skickat in en ansökan om att få plugga nästa hösttermin utomlands. Jag står lite i valet och kvalet mellan Norge och Nya Zeeland, får se var jag hamnar till sist! Spånar gärna lite fram och tillbaka kring utbytesstudier i allmänhet, har inte så mycket erfarenhet (än) att dela med mig av dock. :D
 
Åh, vad roligt! Jag har också tänkt åka nästa hösttermin eller eventuellt nästa vårtermin, som är min sista termin på mitt program. Då ska vi ju bl a skriva vårt examensarbete, kan det finnas för- o nackdelar med att skriva det utomlands...? Hmm.

Vad var det som fick dig att välja Norge och Nya Zeeland? Vad ska du läsa? =) Jag spånar också gärna lite fram och tillbaka. Har inte fått svar ännu från min kontaktperson i skolan så nu väntar jag bara... har försökt kolla själv på hemsidan vad jag har för möjligheter, men det är rena rama djungeln känns det som..=/

//r
 
Jag har varit iväg! :) Åkte en termin till USA, det var något av det bästa jag gjort. Sjukt kul och lärorikt! Att det blev USA var för att jag ville dit, drömde om det när jag var yngre, så när jag fick chansen var det inte så mycket att tveka på!
 
Tack för era svar! Ja, jag är verkligen supertaggad att åka nu! Har velat i så många år som sagt, men inte blivit av... Så synd bara att jag inte kan åka till Prag, det har liksom varit synonymt med utbytesstudier för mig, men men.. får väl se... Tror jag vill stanna inom Europa iaf och det är väl tur eftersom jag är så seg, ansökan för att åka utanför Europa går ut redan imorgon om man vill åka nästa höst, så...

Men hoppas det finns andra kul ställen i Europa!

Det jag har gjort utomlands tidigare då jag vart borta som längst är att tågluffa (som väl alla här vet vid detta laget^^) och det lever jag på fortfarande^^ så åh, vad jag hoppas detta ska fixa sig!

@addicted vad läste du för något? =)

//r
 
Tack för era svar! Ja, jag är verkligen supertaggad att åka nu! Har velat i så många år som sagt, men inte blivit av... Så synd bara att jag inte kan åka till Prag, det har liksom varit synonymt med utbytesstudier för mig, men men.. får väl se... Tror jag vill stanna inom Europa iaf och det är väl tur eftersom jag är så seg, ansökan för att åka utanför Europa går ut redan imorgon om man vill åka nästa höst, så...

Men hoppas det finns andra kul ställen i Europa!

Det jag har gjort utomlands tidigare då jag vart borta som längst är att tågluffa (som väl alla här vet vid detta laget^^) och det lever jag på fortfarande^^ så åh, vad jag hoppas detta ska fixa sig!

@addicted vad läste du för något? =)

//r

Bara åk! Det är värt det på alla sätt!

Jag läste fyra helt olika kurser som jag kunde räkna in i mitt program på högskolan i Sverige :)
 
Okej! Har du några tips på vad som kan vara bra att tänka på eller sådär när man åker? =) Var pluggandet svårt? Jag tycker jag är relativt bra på engelska, så det borde funka tycker jag =)

//r
 
Okej! Har du några tips på vad som kan vara bra att tänka på eller sådär när man åker? =) Var pluggandet svårt? Jag tycker jag är relativt bra på engelska, så det borde funka tycker jag =)

//r

CSN betalar ut hela terminens lån i början av terminen när man är utomlands, så kan vara bra att hålla lite i pengarna i början, eller sätta undan en del på ett annat konto. Ta med två bankkort, ifall ett går sönder så har du ett i reserv (ICA-banken hade gratis uttag i hela världen när jag åkte, kan vara värt att kolla upp!). Planera att komma några dagar innan skolan börjar och kolla runt lite så hinner du komma in i det. Var uppmärksam på kulturella skillnader när det gäller själva pluggandet, i USA är det t.ex. väldigt viktigt med närvaro på lektionerna och man tilltalar inte lärarna vid förnamn (om de inte ber om det).

Pluggandet var inte svårt alls tyckte jag, lättare än svenska högskolan enligt mig. Det tror jag, annars lär du dig snart det du behöver kunna!
 
Tack så mycket, superbra tips! Hur är det med boende? Fixar skolan det eller fixar man det själv eller hur brukar det gå till..? Jag vet ingenting, bara att jag vill åka^^

//r
 
Tack så mycket, superbra tips! Hur är det med boende? Fixar skolan det eller fixar man det själv eller hur brukar det gå till..? Jag vet ingenting, bara att jag vill åka^^

//r

Det skulle jag säga är olika från skola till skola. Jag kunde ansöka om boende på campus, men vet att andra som var iväg från min klass valde att lösa det själva och bo utanför campus!
 
@addicted Okej!

@niphredil Jag vet inte ännu, hon har inte svarat än och när jag ska gå in och kolla själv vet jag inte alls vad jag ska söka efter så vågar inte lita på vad jag får fram själv... men hoppas hon snart svarar. Prag, ja... jag har varit där ett par ggr och gillar stan och har tänkt innan att jag skulle vilja bo där. Jag gillar språket också! Men, ja, egentligen så kan jag ju lika gärna gilla andra ställen lika mycket eller mer, bara det att jag aldrig besökt dem^^. Men som sagt hoppas hon snart svarar =).

//r
 

Liknande trådar

Fritid Jag skulle behöva hjälp med ideer på vart jag skulle kunna åka på min semester nästa år. Jag skulle vilja åka bort en vecka och med en...
Svar
8
· Visningar
690
Senast: Milosari
·
Fritid Vi semestrade i Norge förra sommaren och blev helt hänförda av det vackra landskapet. Nu vill vi åka dit igen, men vet inte vart. Förra...
Svar
19
· Visningar
1 410
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Någon som kan tipsa? Jag bor mitt ute i ingenstans och har långt till någon riktig sminkbutik. Hinner inte åka dit. Det enda som finns...
Svar
16
· Visningar
944
Senast: tuaphua
·
Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
704
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp