Utdömd häst

Qwuanto

Trådstartare
Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena frambenet. Jag har haft honom i ett år och under det året har han opererat ett fult sår i pannan, fått dra ut en tand, haft hög feber vid tre tillfällen, opererat båda bak haserna för lösa benbitar, haft kolik samt bihåleinflammation.
Min farhåga var att vi skulle hitta en lös benbit även fram nu, men det var tyvärr mkt värre än så, han hade en bencysta i sitt framknä, samt pålagringar i samma knä och lösa benbitar i den diagonala bak kotan.
Veterinären sa att det inte ser bra ut och vill döma ut honom Enligt vet kommer han aldrig att kunna fungera som ridhäst och han var tom osäker på om han kan fungera som promenadhäst, då han har ont. Det gör så fruktansvärt ont, för vi älskar verkligen vår kille..
Mitt i all bedrövelse fick jag nu se att i min livförsäkring står det att den ej täcker om hästen har ostechondros (bencysta räknas in här). Att i all sorg behöva ringa och prata med försäkringsbolag om pengar känns helt makabert ..
Fick iallafall som svar att om vetr. anser att det kommer kosta bolaget mer att operera och behandla, än att betala ut livränta så kan de tänka sig att göra det (han är livförsäkrad för 50000kr och jag har en veterinär försäkring för 150000kr/ år)
Har läst på om bencystor och förstått att många opereras för det, är det någon som har erfarenhet och vill berätta om prognosen?
Bör jag konsultera en ny veterinär, kanske kan han bli bra? Dock vet jag att den veterinär är den bästa enligt många och jag har egentligen fullt förtroende för honom..
Jag vill verkligen inte ta bort min häst, samtidigt vill jag inte att han ska lida i onödan och behöva utsättas för en massa behandlingar, operationer och boxvila för att ändå sluta med avlivning..
Får jag inte ut några pengar kan jag heller inte köpa någon ny häst..
Är det någon som varit med om ngt liknande och kan/vill dela med sig av sina erfarenheter?
 
Det är alltid bra att få svar från en till veterinär, det är stora och svåra beslut och det är bra att få fler åsikter om problemet. Dock tycker jag att det låter konstigt att du inte skulle få ut något på försäkringen om hästen har en nedsatt användbarhet oavsett anledningen till den nedsatta användbarheten. Frågade du dom om det?

Sen det här med att du inte har råd med en ny häst om du inte får ut livförsäkringen, om du inte har en fast självrisk så går kostnader snabbt upp i den summan iallafall.
 
Usch vad trist med din unghäst :( Har tyvär inga svar eller erfarenheter utav bencystor.

Hur mkt är han röntgad i övrigt? Jag är lite grym nu men jag tänker att om han redan har flera ben/led fel så kan det finnas ännu fler som ännu inte är upptäckta. En 4åring rider man ju inte så mkt, så risken är att fler problem upptäcks med ålder. Har han problem redan nu, hur blir hans liv i längden? Jag hade tidigare en unghäst som började med bara ett par lösa benbitar som inte var så illa (opererade inte ens dem), men visade sig att han nog hade rätt bra med skelettfel av olika typer på flertal andra punkter. Min veterinär skrev dock väldigt löst vad som var felet när han dömdes ut. Och han hade redan vid 5års ålder kostat FBet så mkt att de rätt glatt betalade ut livvärdet istället för att fortsätta med olika behandlingar.
 
Har inget svar vad det gäller skadan, men var i samma sits vad det gäller att inte få ut något på försäkringen för ett år sedan. Jag bet i det sura äpplet sa upp min stallplats och sparade varenda korna som hästen kostat mig varje månad. Det blir ju en hel del, stallhyra, försäkring, skoning, träningar, bensin mm. Snart hade jag en lite summa pengar och började leta häst igen. Så häng inte upp dig på försäkringspengarna.
 
Lite klantigt av veterinären, tycker jag, att dom inte röntgade igenom hästen för att se om det fanns fler lösa benbitar från början! Då hade du ju blivit besparad detta och naturligtvis hästen från lidande! Jag hade en häst som hade en cysta i kotan men den växte bort av sig själv.

Jag köpte även en unghäst som visade sig ha lösa benbitar i båda haserna men min vet valde då att röntga igenom hela hästen för att se om det fanns fler när han ändå skulle sövas så vi kunde plocka alla på en gång. Då visade det sig också att hästen hade cystor i båda lårbenen. Vet berättade att om cystorna hade suttit i anslutning till en led så hade man gått in och sprutat kortison och i dom flesta fallen så började då kroppen nybilda ben. Men i min hästs fall så satt dom så illa att det inte fanns något att göra så jag valde att låta köpet gå tillbaka då jag bara hade haft hästen i två veckor när det upptäcktes.

Har dom lösa benbitarna redan hunnit ställa till skada för om dom inte har det så skulle jag def konsultera en annan vet ang cystan.
Lycka till!
 
Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena frambenet. Jag har haft honom i ett år och under det året har han opererat ett fult sår i pannan, fått dra ut en tand, haft hög feber vid tre tillfällen, opererat båda bak haserna för lösa benbitar, haft kolik samt bihåleinflammation.
Min farhåga var att vi skulle hitta en lös benbit även fram nu, men det var tyvärr mkt värre än så, han hade en bencysta i sitt framknä, samt pålagringar i samma knä och lösa benbitar i den diagonala bak kotan.
Veterinären sa att det inte ser bra ut och vill döma ut honom Enligt vet kommer han aldrig att kunna fungera som ridhäst och han var tom osäker på om han kan fungera som promenadhäst, då han har ont. Det gör så fruktansvärt ont, för vi älskar verkligen vår kille..
Mitt i all bedrövelse fick jag nu se att i min livförsäkring står det att den ej täcker om hästen har ostechondros (bencysta räknas in här). Att i all sorg behöva ringa och prata med försäkringsbolag om pengar känns helt makabert ..
Fick iallafall som svar att om vetr. anser att det kommer kosta bolaget mer att operera och behandla, än att betala ut livränta så kan de tänka sig att göra det (han är livförsäkrad för 50000kr och jag har en veterinär försäkring för 150000kr/ år)
Har läst på om bencystor och förstått att många opereras för det, är det någon som har erfarenhet och vill berätta om prognosen?
Bör jag konsultera en ny veterinär, kanske kan han bli bra? Dock vet jag att den veterinär är den bästa enligt många och jag har egentligen fullt förtroende för honom..
Jag vill verkligen inte ta bort min häst, samtidigt vill jag inte att han ska lida i onödan och behöva utsättas för en massa behandlingar, operationer och boxvila för att ändå sluta med avlivning..
Får jag inte ut några pengar kan jag heller inte köpa någon ny häst..
Är det någon som varit med om ngt liknande och kan/vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har en elev som köpt en häst med cystaliknande fynd på röntgen.
Jag var med och rådgjorde kring det hela och vi konsulterade flera vet.
Som jag fattat det är Ultunas chefsvet väldigt bra på knän/cystor. Det är honom man bör konsultera främst i såna fall.
Vi kontaktade även andra vet för råd.
Ska du skaffa second opinion är alltså han värd att försöka få tag på.

Ang cystor så är det olika prognos beroende på var de sitter och hur de utvecklas. Vissa är ju mindre och sitter inte i anslutning till led. Växer de bort är man home safe.
Men öppnas de upp mot leden är det kritiskt. Då kan man i vissa fall testa spruta dem och se om de växer igen.
Men som jag förstått det är det oftast rätt trist prognos på det.

Den här hästen var ju perfekt i övrigt för den här ryttaren. Välutbildad och bra i skallen. Vi visste också att den inte varit halt under iaf 3 års tid och tränats väl då iom att vi känner de som haft dem och har sett hästen under tiden.
Den fick så klart reservation på försäkring.
Men hon valde köp iaf. Nu närmar sig snart tid för när hon kan få ombesiktiga och röntga om för att se om det vuxit bort eller är kvar.
Är det borta får man häva reservationen. Hästen har funkat problemfritt det här året.
Dock har ju den aldrig varit dålig av det innan. Och har heller inga andra fynd.

Bor du runt märlardalen kan jag ev tipsa om bra vet om du vill ha fler att konsultera.
Men tyvärr är cystor ibland faktiskt just dödsdom.
Beklagar oavsett hur det nu blir med din!
 
Tack för alla svar! Efter att jag läst era svar ringde jag min veterinär igen och frågade om han verkligen inte trodde att vi kan behandla och operera. Han sa att det skulle vara etiskt fel gentemot hästen, att cystan sitter såpass illa och att det är för mycket pålagringar i knäet. Min häst har dessutom sabel formade framben och intrycka knän, detta innebär att en behandling/operation bara skulle skjuta fram problemen en kort period och att hästen skulle bli halt snart igen:( Han sa dock att han gärna ringer upp veterinären på försäkringsbolaget och pratar med honom/henne. Oavsett hur det blir med försäkringspengarna, har jag bestämt mig för att inte tänka mer på dem.. Jag får inse att det bästa för hästen troligtvis är att få somna in och att jag och min dotter får förbereda oss på att ta farväl av vår fina häst
 
Beklagar att det inte finns något att göra, men du tänker helt rätt att hästen ska slippa lida.

Jättetråkigt!

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 095
Senast: Anon89
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 806
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp