"Utdömd" men pigg - vad ska jag göra? Hjälp

Fy bubblan vad jag lider med dig! :cry:

Det är klart att ett sånt här beslut aldrig är lätt,men av det jag läser så ser jag ingen annan utväg än att låta hon få springa vidare till andra sidan,men jag förstår att det inte alls är lika självklart för dig.

Jag fattade det otroligt jobbiga beslutet att låta min hund somna in i November,jag hade funderat på det i några veckor då hans beteende ändrats,men jag tänkte att det går nog över,vi hade flyttat och allt var nytt. Det blev bara värre... Han kunde gå in i hallen och ligga där och morra,gick man i närheten så morrade han riktigt elakt,och var alldeles stel i blicken,och blickade ut i tomma intet.

Det var Måndag och jag ringde till veterinären,tänkte få lite information om hur det hela går till,och boka en tid tills på Fredagen då jag var säker på att dte var spondylosen i ryggen som gett sig tillkänna,jag hann inte säga mer än att jag funderade på att avliva min hund innan jag bröt ihop fullständigt,grät och snorade i telefonen över en halvtimme med veterinären,som var så fin och snäll.

När jag väl hade fattat beslutet att det är dags,efter vi haft vårat samtal,så beslutade jag mig för att åka in på eftermiddagen. Jag kände mig helt trygg i beslutet,jag visste att det var dags, även fast hjärtat höll på att brista. Kl 15.03 somnade min bästa vän in,och jag har aldrig känt mig så tom som när jag gick ut från veterinären med ett tomt koppel i handen,men endå så kände jag en lättnad över att jag gjort rätt. Han var glad och pigg innan vi åkte in,han busade med sin boll,och bet sönder den det sista han gjorde. Jag hade lovat honom att han aldrig skulle behöva lida,och han fick avsluta medans han hade värdighet kvar.

Inne hos veterinären konstaterades det att han hade nån akut starr i ögonen som säkerligen gjort ont,och gjort han så gott som helt blind,därav han blivit lite osäker i sättet,och att det visade sig efter flyttet,han såg ju inte,och allt var helt nytt! Sen var det spondylos i ländryggen (som vi dock höll bra,men den fanns där) och blåsljud på hjärtat,han blev nästan 11 år. Det fanns liksom ingen annat beslut.
Bara jag väl hade satt mig ner och pratat med veterinären,och även folk här på buke,så fanns det liksom inget annan alternativ,och ett visst lugn spred sig. Jag hoppas du kommer finna det lugnet också tills det är dags.

Jag saknar honom fortfarande varje dag,och förra veckan passerade vi halvårsdagen,men många tårar från min sida,men det måste gå,jag gjorde rätt för hans skull,och det är det enda som är viktigt. Djuren ska inte bli lidande för att vi människor älskar dom så förbaskat mycket. Dom ska kunna leva fullt ut,utan krämpor eller andra hinder.

Jag vet inte vad jag ska säga till dig för att det ska kännas bättre,för allt är så jäkla nattsvart när man står där,men för mig så var faktist den värsta tiden innan jag bestämt mig,då var det bara kaos och sorg och allting,när jag väl fattat beslutet,och när han hade somnat in så var det bara sorgen kvar,kaoset hade lagt sig.

Jag hoppas allt går bra! Och var inte rädd för att vara ledsen. Kram!
 
Ni är alla helt fantastiska, känner mig så glad över att så många stöttat mig i detta. Jag har nu fattat det tuffaste beslutet jag någonsin ställts inför och beslutat mig för att ta bort min älskade tjej. Jag ringde veterinären idag som skickade in sin del av livskadeanmälan, och jag har precis skickat in min. Det gör så ont så ont så ont, men jag ser nu att hon inte vill mer. Hon har ont, precis som ni alla säger. Det känns fruktansvärt att jag aldrig mer ska få se min finaste vän, men samtidigt vill jag egentligen inte vänta ens till försäkringsbolaget har svarat för att hon nog lider. Jag gråter och gråter och vet inte vad jag ska ta vägen, inte hur jag ska klara detta, men jag hoppas att Tindra inte kommer klandra mig för detta. Jag hoppas att hon när hon tittar på mig från de oändligt gröna ängarna förstår att jag gjorde det för hennes skull. Hon ska få bli kremerad och få en alldeles egen plats i huset med urnan och foton. Men störst plats kommer hon ändå alltid ha i mitt hjärta naturligtvis. Min älskade älskade älskade lilla häst.
 
Ni är alla helt fantastiska, känner mig så glad över att så många stöttat mig i detta. Jag har nu fattat det tuffaste beslutet jag någonsin ställts inför och beslutat mig för att ta bort min älskade tjej. Jag ringde veterinären idag som skickade in sin del av livskadeanmälan, och jag har precis skickat in min. Det gör så ont så ont så ont, men jag ser nu att hon inte vill mer. Hon har ont, precis som ni alla säger. Det känns fruktansvärt att jag aldrig mer ska få se min finaste vän, men samtidigt vill jag egentligen inte vänta ens till försäkringsbolaget har svarat för att hon nog lider. Jag gråter och gråter och vet inte vad jag ska ta vägen, inte hur jag ska klara detta, men jag hoppas att Tindra inte kommer klandra mig för detta. Jag hoppas att hon när hon tittar på mig från de oändligt gröna ängarna förstår att jag gjorde det för hennes skull. Hon ska få bli kremerad och få en alldeles egen plats i huset med urnan och foton. Men störst plats kommer hon ändå alltid ha i mitt hjärta naturligtvis. Min älskade älskade älskade lilla häst.

Jag tycker du gjort ett fint val för din vän! Cred till dig!

Om du oroar dig för henne och planerar in avlivning inom kort kan du om du inte redan har det be vet om smärtlindring till dess om hon inte är känslig mot sånt.
Om inte annat kanske det lindrar för dig själv. :)
 
Du har tagit ett svårt, men säkerligen rätt beslut. Att våga ta steget och göra detta för din vän är starkt, så starkt. Som @tuaphua skrev....all cred till dig.

Jag tror ibland att när man tagit beslutet så ser man det hela klarare och verkligen ser hur dåligt de mår.
 
Tack för tipset @tuaphua ! Jag ringde min veterinär förra veckan när jag läste ditt inlägg så min lilla tjej har fått smärtlindring sedan i fredags. Märker att hon är både piggare och går bättre nu när hon får det, så det känns ändå skönt. Hon har ont men inte fullt så ont som tidigare i alla fall.

Om en vecka, torsdag den 4/6, kommer hon att få sin vila. Det känns på ett sätt bra att hon inte ska behöva lida mer, men det känns hemskt att jag bara kommer att få se henne i en vecka till. Alla bilder och filmer i världen på henne kommer inte kunna kompensera den lycka jag känner av att se henne i verkligheten. Detta är det jobbigaste jag varit med om. Förstår inte hur jag ska orka ta mig upp ur sängen dagarna efter det skett.
 
Alla bilder och filmer i världen på henne kommer inte kunna kompensera den lycka jag känner av att se henne i verkligheten. Detta är det jobbigaste jag varit med om. Förstår inte hur jag ska orka ta mig upp ur sängen dagarna efter det skett.

Fast handen på hjärtat: hur lycklig blir du av att se henne i nuvarande skick och veta att hon har ont - t o m med smärtlindring? För mig är det en så hjärtskärande syn att jag mår dåligt även när jag inte är där. Det gör separationen lättre för mig.
 
Fy vad tråkigt, känner verkligen med dig! Fick själv ta bort min förra häst efter en lång konvalescens. Genomgick alla möjliga behandlingar, hade henne på lösdrift vilket inte funkade, sjukhage, vanlig hage, men det blev inte bättre. På sista klinikbesöket meddelade var det enda alternativet operation och flera månaders boxvila, dock med god prognos. Då lilla häst inte mådde bra alls av att stå på box, eller ens i sjukhage, och var märkbart halt och störd av sin skada valde jag att ta bort henne. Hade lantbrukstjänst ute som bultade och tog med kroppen. Hon fick gå i en stor gräshage på fm, sedan gick jag och hämtade henne i hagen, tog in och borstade och grejade lite. När lantbrukstjänst kom tog vi ut henne, gav henne en spann med betfor och morötter som hon stod och smaskade på när han bultade. Jag fick klappa och säga hejdå innan han avblodade och drog skorna. Gick ut en lång promenad med hunden i skogen direkt efter. Var jättejobbigt men kändes ändå bra på något sätt eftersom jag visste att det var rätt beslut! Vet att du kommer känna samma sak! Kram!
 
Det är så många frågor som spökar just nu. Ska jag ta bort medan hon är pigg eller vänta? Kan jag göra något mer? Vad har jag för rätt att bestämma om Tindra ska leva eller dö? Tänk om hon kan bli frisk? Hur ska jag fixa tiden fram tills det händer, dagen med stort D och även tiden efter? Hur tillbringar man dagen då det ska ske?

Mer praktiska frågor har också uppstått:
Hur gör man med de andra hästarna under avlivningsprocessen? Vart utförs avlivningen (funkar det på gödselplattan? Tänkte bulta..)? Bör det göras morgon eller kväll? I början på veckan eller i slutet?

Hur har ni andra gjort? Hur har ni tagit er igenom detta? :(


Veterinären har bedömt att din häst inte går att laga . Du själv har bedömt att hon haltar och inte beter sig friskt eller obehindrat osv.
Biolight som passus i sammanhanget ät INGEN behandling som öht hjälper en permanent skada eller smärtlindrar !

Edit :ser nu att du tagit beslutet och det tror jag otvivelaktigt är helt rätt . Det är alltid tyvärr fruktansvärt jobbigt men det ansvaret är vi skyldiga djuren att ta .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 187
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 489
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp