Utdömmd häst..

B

**BORTTAGEN**

Hej allihopa... det kanske är någon som kommer ihåg mig som köpte en trasig 3-åring...Nu har det iaf snart gått ett år och jag har lagt ut massor på vet vård.Vetrinärerna vet inte vad det är för fel, men de ser att det är ett fel på hennes kota.Dom säger även att dom inte har sett något sådant innan (röntgen bilderna)också har de sagt att de ska vara mer pålästa till mina återbesök. Dessa vetrinärer är se bättre av södra sverige. Nu e jag så trött på allt ihopa så jag är på väg att ge bort hästen. Jag undrar bara hur man ska göra för att få en häst utdömmd??? Säger man till vetrinären att du nu vill jag ha hästen utdömmd (förmodligen inte)eller??? Hur mycket ska man som hästägare "få ta" innan man får hästen utdömmd? Hästen har inte visat några tecken på att bli frisk. Det har gått ett år, eller 10 mån.Det får ju snart vara nog.
 
Veterinärer drar sig enligt MIN erfarenhet lääänge innan de själva tar upp frågan om utdömning. Det är ju ett känsligt ämne.

Så det är du som hästägare som får ta upp det med veterinären.

När min tvååring blev utdömd så var hon jättesjuk, svarade inte på någon behandling och efter en helvetisk helg ringde jag veterinären och var desperat. Vet tyckte att "jaa, man kan ju ta in henne till SLU med djurambulans och låta dem ställa henne under intensivvård..?". Jag sa "Kan du höra med Agrias veterinär, jag känner att det här går inte längre, hon lider ju, prognosen är nattsvart och det blir ju bara värre?". Veterinärens svar "Ja, jag ville ju inte säga det själv, men jag tycker det är dags att sluta nu, jag ska ringa honom så återkommer jag".

Hon ringde tillbaka, Agrias veterinär hade gett tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. Det fanns ingen tvekan någonstans om att hon skulle få somna. 12 h senare tog nödslakten bort henne hemma på gården.

men det var alltså ett fall med en SJUK (inte "bara" halt) häst som led, som hade en sjukdom med en promilles chans till någorlunda "tillfrisknande" (som inte innebar ett normalt liv), och som inte svarade på någon behandling, blev sämre och sämre och fick följdproblem. Hon var förutom grundproblemet akutbehandlad för kolik på kliniken på torsdagen, akutbehandlad för kolik hemma på fredagen och lördagen och hade trots detta täta atypiska kolikattacker. Och ÄNDÅ tog veterinären inte upp utdömning självmant, men hon tyckte det var dags att ge upp.

Så, veterinärerna är (sett det i många andra fall med hältor etc med) i många fall VÄLDIGT försiktiga med att ta upp frågan. De vet ju inte om hästägaren själv börjar ge upp, eller om hästägaren vill kämpa med näbbar och klor in absurdum, och det kan såra rejält om veterinären säger att "det är dags att slå ihjäl din ögonsten nu" (för att spetsa till det, så säger de ju inte men det kan uppfattas så).

Så, ta upp frågan med din veterinär nästa gång! Det räcker med att säga "Jag börjar känna att det inte finns så mycket hopp längre, hur mycket/länga ska man hålla på egentligen?".

Veterinärerna blir INTE arga eller tycker du är elak/dålig hästägare/annat, de hanterar sådana frågor varenda dag.

*kram*
 
Jag vet inte vad du har för bakgrundshistoria till din trasiga häst, men jag kan bara ge dig ETT gott råd innan du lever dig in i alltför goda förhoppningar om en kommande utdömning och kontakten med försäkringsbolag - var hästen trasig redan vid köp - se till så att du har klara tydliga papper på veterinärbesiktning innan köp (där både säljare och du som köpare förhoppningsvis var närvarande plus ett U.A på intyget. Klara tydliga papper på alla skador och ev veterinära besök & åtgärder klara besked om tidpunkter samt att du självklart ska ha haft en fungerande fullvärdig försäkring som täcker de skador hästen har.

Jag har just hamnat i en uppseglande konflikt med agria ang en utdömning där försäkringsbolaget hävdar att hästens skada är ett dolt fel, och har därmed lagt in en reservation i försäkringen som reserverar sig från allt vad "ryggskador, hältor, avvikande rörelsemönster" har att göra. Det blir advokat nästa för min del antagligen. Så vad du än gör, tänk noga igenom vad du än säger eller skriver till ett ev försäkringsbolag...
 
Kanske ska tillägga att jag INTE tog hänsyn till försäkringsbolag i mitt svar. Eftersom hästen var trasig vid köp räknade jag kallt med att ägaren (Hossahock) är medveten om att hon köpte sig problem. Möjligen kan hästens försäkring lösa ut med det hästen var försäkrad i INNAN köp. Kanske..

Sen, dolda fel friskriver sig alla bolag åt. Vilket gör att jag för min valack, vetbes ua, som visade sig ha en förändring i hasen som är om inte emdfödd så gammal, kanske inte får varken veterinärvården eller livvärdet ersatt. Det är kul med försäkringsbolag ibland..*inte*

Men jag gnäller inte, det står i alla bolags villkor, och vi får väl se om bolaget är på humör, men lite surt känns det ju att ha betalat svindyra premier hur länge som helst och så kanske man inte får ett dugg när det verkligen gäller. Men det är ju något man vet när man tecknar försäkring, det där med dolda (och synliga) fel..
 
lovisaleonora: Klinikerna du gissade var helt rätt, :banana: fast det är en klinik till som ska läggas till.
Ni andra:Tack för svaren först och främst. När jag köpte hästen gick hon igenom en vet.bes UA. Jag trodde att jag köpte en frisk häst.Efter 1-2 veckor hemma hos mig när jag lungt började longera hästen så visa hon sig vara halt. Jag tog inte det så alvarligt, för jag tänkte att hon ¨åste ha sträckt sig. Inte kunde en 2.5 åring vara halt tänkte jag (blåögd e jag).Efter att hästen fått vara i en vecka så var hon fortfarande halt. Efter ytterligare en vecka ¨så åkte vi till vet. Vet sa att jag skulle låta henne va i 3 månader så skulle detta vara över.Han menade på att detta skulle uppkommit i sammband med foderbyte och miljöbyte. Jag kände att det var något som inte stämde. Jag sa till vet att jag kanske ville lämna tillbaka hästen och då va han jätte otrevlig mot mig- genom att säga att de e min skäl "gambling" när man köper hästar. Han skulle kunna köpa en häst, sa han, som han ville skulle starta elit loppet här ute (jägersro, så vet ni var jag va)men hästen kanske inte skulle hålla för det bla bla bla. Jag begärde aldrig att min häst skulle gå grand prix hoppningar, men jag tycker iaf att när man tar banklån till en dyr häst som man tror är frisk, genom vet intyg, så ska den väl iaf kunna gå att rida in eller gå i hagar och inte konvalecens (?) hagar.Jag kontaktade professor och advokat. Advokaten sa att du måste ha med dej professorn på din sida om du ska ha en chans. Professorn tittade på bildena (röntgen bilderna på knäet). Professorn sa att du ska bara låta hästen gå i STORA hagar och bara få va. Fine tänkte jag och bytte stall där de har GIGANTISKA hagar.Efter sommarbetet och ingen förändring åkte jag till nästa klinik och vetrinär. Den vetrinären gjorde den stora upptäckten att skadan inte satt i knäet utan i kotan-jippi va billigt det första halvåret va helt i onödan.
Ja å så e det, bla bla bla.
Sen kan jag även nämna att hästen sprang igenom staketet i sin konv.hage skar upp just denna kota och fick sys. Detta hände förra torsdagen- så det var ju lite typiskt.
Jag har haft många hästar i mitt liv men ingen har aldrig varit halta oh skadade- så nu får jag dubbel dos tillbaka :devil:
 
Jag tycker att du återigen ska uppsöka klinik med din häst, och få det bekräftat om hästen hade denna skada(innan den senaste skadan förstås) innan köpet. Det kan räknas som en dold skada om du har ett UA från köpets besiktning, och då skall skadeanmälan skrivas till försäkringsbolaget, samt att det då blir din uppgift att bevisa att skadan INTE tillkommit under din tid som ägare. Övertog du en befintlig försäkring på hästen vid köpet?
 
Det är nog lite olika. Ringde "min" vetrinär och han sa att han kunde döma ut hästen utan att titta på den igen.
Sen(samma häst) va vi inne på klinik, men då sa vet att vill ni kan jag dömma ut den.
Men som tur var gjorde vi inte det, nu går hon som familje häst och mår bra :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 555
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp