Han bör vara ganska väl genomsynad vid det här laget ja... :crazy: :) Det har ju varit "en del" hältor som du säger ja! :D :crazy:

Ursäkta en korkad fråga - men skrittintervaller - vad är det??? :crazy: :o
 
alexandra...underhudsblistring MÅSTE du nästan träna hästen direkt så att blistret fördelar sig...men det funkar lika bra med branta backar

Fast han fick ju hagvila (vanlig hage bara han höll sig lugn, och ju mer han skrittade dessto bättre, och höll han sig inte lugn i stor hage skulle jag ställa honom i liten hage och skritta honom vid hand så mycket jag bara orkade. Helst minst en 3-4 timmar7dag. Tack och lov skötte han sig i stora hagen ;)). Men att han fick vilan var ju för att han fick DMSO i armbågsleden hf med. 10 dagar hagskrittvila, en vecka uppsutten skritt och sen skulle jag träna på som innan.

Branta backar (om än inte så långa tyvärr) har jag i vinterhagen. Och så ser man till att maten är "nere" och vattnet "uppe". Alldeles utmärkt =) Dessutom eftersom halva hagen är nämnda branta backar, och dessutom stenig, så lär de sig att lyfta på benen i alla gångarter med, eftersom de glatt rejsar upp och ner för backarna när de busar. Tog ett tag att sluta hålla för ögonen och tänka "AKTA BENEN!" bara. Men nu är jag härdad och när det börjar klonka och rassla och låta som en hord vilda elefanter så tänker matte bara glatt "Bra träning!"

Fölis är backtränad sen hon var fem dagar. Roade sig frekvent med att galoppera upp och ner för backarna, upp och ner för backarna =) Har en ganska söt bild från när hon är en vecka och galopperar uppför. I perfekt balans och med vikten helt tydligt på bakdelen.

Sen att fölis utvecklat en enorm förkärlek för allsköns kullar och grejer är en annan femma ;) Sommarhagen är tyvärr ganska platt, men den har en större kulle/ås (dock inte alls spec hög) och en pytteliten kulle med träd på. Den utsåg snabbt fölet till favoritplats och galopperade runt runt den och upp och ner för den (dock bara ett språng upp och ett ner. Hon var lyckligare när de kom tillbaka till vinterhagen och hon fick riktiga backar igen ;))
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
762
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 356
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Takire
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp