M

monty

var på klinik i dag och trodde att min häst skulle få mera sprutor i bak knäna,men vetrinären sa nej....på måndag kommer min gårds vet som inte vet vad de på kliniken sagt.
hoppas på ett bättre beslut av honom...
hästen har inflamation i bak knäna mestadels vänster i ca 6 månader med 1-2 graders hälta, pga överansrängning då han var hos en fodervärd som tydligen glömnt att dessto mer motionn dessto mer foder. han var zuper mager och gick hårda pass 7 dagar i veckan, blir så arg och ledsen att jag lät detta ske...några tips om knä inflamationer kanske!!!
 
Usch så hemskt! Du måste ändå lyssna på din veterinär! Om din häst har konstanta smärtor och inte kan bli bra måste du göra det som är bäst för hästen. Inget fel i att låta en annan veterinär kolla din häst, men ha inte för stora förhoppningar. Jag tycker inte att du ska klandra dig själv för att du lånat ut hästen. Hästar blir sjuka och det är vår skyldighet som hästägare att ta bort hästen om den lider.
 
Stackars er :cry:!!! Hoppas för er skull att din gårdsveterinär kan ge dig ett bättre besked! Men om även han tycker att det inte finns något att göra för hästen, så är det tyvärr bästa att låta honom få gå till de eviga ängarna..

Och sluta ha dåligt samvete mm - det blir verken du eller hästen glad över. Du har ju trots allt gjort allt du kunnat efter att du förstått hur dåligt hästen haft det mm. Och jag tror att han precis som vi inser att detta inte är ditt fel.

Som sagt lycka till! *håller tummarna*
 
dessutom i allt detta,så har jag grannar som tycker att jag ska ge hästen till dem, de påstår att de kan få hästen frisk genom vila och att stå mkt i box,.hagarna de har att erbjuda är en ler hage eller en stenig hage i lutning ca 30-40 kvm.
jag köpte hästen av dem trotts att hann ej gick igenom vet besiktninng,vilket han senare gjorde under min vård,de hade haft hästen sedan 6 månaders ålder och jag köpte honom com 3-4 åring,då hade han gått till syörsta del i dessa små hagar och stått mkt i box,vilket inte jag anser vara det bässta vare sig för en unghäst frisk eller sjukhäst,.de har dessutom fött upp en häst helt själva oxå som de sålde vid fyra års ålder, den bröt benet nnågra dagar efter den blivit hämtad av den nya ägaren.FINNS DET NÅGON SOM ANSER ATT JAG BORDE LÄMNA MINN HÄST TILL DEM OCH GE HÄSTEN EN CHANS TILL,eller är jag egoistisk för att jag inte vill se hästen lida mer än vad han redan kan tros ha lidit?
 
Jag tycker inte att du skall lämna hästen till dem !
Om hästen har blivit utdömd på klinik och även din gårdvet. dömer ut honom, så är det inte en andra chans vi pratar om utan mer lidande.
Du kan ju fråga veterinärerna om hästen klarar att gå som sällskaps häst utan att ha ont, isf är det OK att lämna den till någon som vill ha hästen utan att använda den, men som det låter på ditt inlägg så har hästen ont även när den vilar ?
I så fall bör du följa vets rek och avliva....
Bättre för hästen att slippa ha ont.

bibban- skickar tröstkramar
 
hejsan!
jag tycker inte att du ska lämna tillbaka hästen till dom.
inte heller avliva bara för att veterinärerna tycker det eller låta honom/henne plågas bara för din skull.
jag tycker att du ska låta den andra veterinären titta på honom. vänta ett tag och ta en funderare på hur du egentligen vill ha det. om hästen bara står och inte kan gå, eller om ni kan ta små promenader.
hästar behöver inte tränas till något för att vara lycklig.
kärlek ger livskraft.
tänk också på hur du ser att hästen mår. kolla ögonen, hur den beter sig, om den ser ledsen eller lycklig ut när du kommer med mat etc... lycka till och skriv gärna privat till mig!
Hoppas att det blite bra! Kram/Jossan
 
de hade ett sto tidigare som var dåligt och hade inflamationer ,de var på klinik och behandlade hästen och bedömnde att den blev frisk och struntade i återbesöket,vem ssäger att det stoet är frächt och att det klarar böjprov etc?
jag har möjlighet att oxå ha kvar hästen som sällskaps häst (eget stall) men kommer hästen trivas med det och hur ont har han egentligen?
 
Det jag skulle göra om jag var i dina kläder, är att först och främst ta reda på hur sjuk hästen är.
Prata med annan vet, ev kolla upp hästen på en annan klinik.
Fråga om de tror att hästen kan bli så frisk att den kan användas som sällskaps häst,eller om skadan kommer att blossa upp bara den springer i hagen.
Kort sagt, ta reda på fullständigt sjukdoms läge !
När du fått det resultatet, har du antagligen två val :
1. Hästen kommer aldrig att bli frisk, och har ont även när den inte används. Här finns bara ett val, ta bort :(
2. Hästen kan gå i hagen utan att ha ont. Här beror ditt val på hästen. Klarar hästen att bara gå utan att användas, så är det jättebra ! Finns dock en del hästar som inte mår bra utan regelbunden motion, men där är det enbart att prova och se ! De flesta hästar vänjer sig.
Så mitt råd är : Kolla med annan vet.

bibban
 
Är hästen röntgad och helt o hållet genomgådd??
det är faktiskt många veterinärer som inte kan med bakknän...kanske , kanske kan det vara knästräckarmuskulaturen(det är INTE ovanligt)men ärhästen röntgad med förändringar, eller har ni varit inne i leden och sett dålig ledvätska så är det ju naturligtvis så....men bakknän som inte blir bra...är inte knäna , utan muskulaturen runtomkring oftast.
 
Intressant.

Pratade lite med "min" veterinär kring att Battis blivit behandlad tre gånger i bakknän (två gånger höger, en gång vänster) pga att veterinär trodde hältan satt där. Hon var väldigt skeptisk, och menade att en fyraåring inte får bakknän om det inte är något medfött. Hon nämnde exempelvis osteochondros som ett alternativ (men trodde inte det var fallet i Battis fall).

Hur kommer det sig att de får inflammationer i bakknän när de är unga och ligger i allt annat än hård träning?
 
blev din häst bra efter behandlingarna??normalt får ju inte en häst inflammation helt bara sådär, möjligtvis under en uppbyggnad om man går för hårt fram förhållandevis till vad hästen "orkar"...knästräckaren är ju en muskel som skall jobbas upp, dålig knästräckarmuskulatur kan ju ge en hel del massa biskador...unga hästar kan ju ha jobbigt att bära upp sig periodvis i träningen och "dåliga bakknän" kan bli kanon om man t ex klättrar mycket med sin häst.
 
Jo, han blev bra. Iaf tillfälligt. Att inflammationerna sedan vandrade framåt och satte sig i framknän, bogen vänster sida och i armbågen på vänster fram är ju en annan femma... :crazy:

För tillfället har jag så himla svårt att avgöra om allt stämmer. Har hört så oerhört mycket negativt nu om veterinären jag varit hos att jag är alldeles rådvill. Jag var nöjd med den kliniken, men nu vet jag inte. Eftersom inga böjprov gjordes är det så svårt att veta. Böjs hästen så ser man ju oftast själv reaktionen också... :crazy:

Känns så underligt med alla dessa ledinflammationer. Nu senast vart det ju kotledsinflammationer båda fram, som nu är behandlade och "friska"... :confused:
 
bakbenshältor(knän o kors) sätter sig gärna fram...som en överbelstning...speciellt på bogar o framknän...så egentligen(nu vet jag ju inget om just din häst)är det bak man måste behandla först, annars blir man aldrig av med problemen....hade inte du din på Clareberg??? där finns ju massor av backar o berg..
 
Det här med bakknän..

Min valack var ju in för armbågsledsinflammation på h.f. Han reagerade ganska rejält för böjprov på knäet v.b. med. Veterinären så dock (utan att gå in i leden iofs) att det var muskulärt kring knäet.

Han behandlades under huden med DMSO på flera ställen runt bakknäet (och sprutades i armbågsleden med DMSO på h.f.).

Enligt veterinären så var det där tydligen (det med knäet) en ganska "vanlig" åkomma när det gällde travare (min är ridhäst) och hon menade att inom travet ses det mer som ett steg i upptrappningen. Det är lätt att råka överanstränga musklerna och få problem. Och för att stärka musklerna behöver man ju träna dme mer, och det är en balansgång.

Min valack har ALDRIG varit fräschare än efter behandlingen kan jag ju säga. Även saker som jag trodde berodde på något annat försvann som genom ett trollslag.

Nu hjälpte ju inte det, han var fräsch i en månad, sen var vi in på klinik och man hittade en ful förändring i hasleden. Han var helt ren i knäet dock. Men både knäet och h.f. var ju kompensationsöverbelastningar från v.b...

Men iaf, den här veterinären sprutade/underhudsblistrade ganska många travhästar med DMSO och ansåg att dte var mycket vanligt, ofta missades av "vanliga" veterinärer eftersom det inte sat i leden etc.
 
precis....ofta så räcker det med att stärka muskulaturen som ligger om knäet..möjligtvis underhudsblistring
det säger ju lite emot att träna en häst som har ont, men i dessa fall så är det nästan ett måste för att den skall kunna bli bra, jag vet hästar som varit stämplade trashankar som gått "oländig terräng back träning iskritt så dom vill spy" som blivit så fräsha att folk blir som fågelholkar....det är bara att blunda o träna :D
 
Veterinären sa förresten också att om man bara "underhudsblistrar" så är konvalescensen noll. Man tränar på som vanligt efteråt. Lät ju lite konstigt i mina örn för underhudsblistrar man så har man ju upplevt problem (eftersom man försöker hitta felet). Men det där förklarade ju det =)

Sen, när jag skulle sätta igång valacken, så var han inte fräsch när jag började skritta uppsuttet. Ringde ju veterinären som kallt sa "rid igång som vi planerat, om det inte gett sig om en vecka ändå ska jag titta på honom igen". Jag tyckte dte lät än mer konstigt men eftersom veterinären kunde ge vettiga förklaringar till hur & varför och jag dessutom hade förtroende för henne så bet jag ihop och red på. Och se på fan, efter en vecka så var han helt fräsch. Hon kollade honom igen för säkerhets skull eftersom hon ändå var här och UL:ade stoet för dräktighet, och han var helt fräsch runtom.

Så, iaf JAG har börjat omvärdera lite, och är inte lika mycket "nä, hästen har ju ont/besvär då kan man ju absolut inte rida" till att faktiskt bita ihop och träna ändå om det är på veterinäroder.
 
Nej, han står inte på Clareberg... (Red där förr dock, om det är det du minns? :)) Tyvärr när det gäller ridvägarna kan jag ju säga. När det gäller igångsättning nu - tror du det är ok att börja klättar lite lätt?

Han är ju rigoröst genomböjd bak utan att visa något (trodde ju det var bak det satt när jag åkte till kliniken för några veckor sedan och upptäckte kotledsinflammationerna fram). Han är dock "slarvig" med sina bakben, "tappar" dem liksom i början av en ridtur när han går och lallar... :crazy:
 
det är ju svårt att råda eftersom jag inte ens sett din häst, men vad jag hört o läst så är det ju ganska mycket hältor... :crazy:, så jag utgår ju ifrån att den är ordentligt genomgådd... ;)
prova att skritta honom i helst backar och lite oländig terräng(öka pö om pö)i några veckor, prova lite skrittintervaller(jobbigt jobbigt) allt för att styrka din häst muskulärt...

alexandra...underhudsblistring MÅSTE du nästan träna hästen direkt så att blistret fördelar sig...men det funkar lika bra med branta backar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp