Utdrag från dagens lokaltidning

P

piggis_83

Gång- och cykelvägar är inte till för hästar

Det har på insändarsidor från ridande klagats en del på bilisters brist på omdöme i samband med förbipassering. Säkert befogad kritik i många fall.
Men en sak som gör mig, boende på Teleborg, nästan förbannad är vissa ryttares ofog att rida på cykel- och gångvägar. Dessa är inte tillåtna för ridning!
Jag har till och med mött ryttare som ridit på motionspår avsett för löpning.
De unga ryttarinnorna tycker säkert det är ballt att visa upp sig men med sitt omdömeslösa agerande bryter de inte bara mot förordningar utan vad värre är: de utsätter andra för risken att drabbas av ett djur som blivit skrämd på grund av mopeder, hundar och annat.
Det behövs nämligen inte mycket för att påverka detta nervösa djur. Detta vet alla som sysslar med hästar.
Jag har egna erfarenheter som ryttare och har stor respekt för detta kraftfulla djur. Så innan någon drabbas, barn eller vuxna, håll er borta från bostadsområden och motionspår tack! TD
--------------------------

Vad tycker ni om denna insändare? Vet inte riktigt vad man ska tycka. Tycker den är dumt skriven, omogna påhopp som "De unga ryttarinnorna tycker säkert det är ballt att visa upp sig"
Eftersom jag har lägenhet mitt emot denna ridskola det klagas på, och deras sk "ridvägar", så kan jag inte låta bli att höra vad ni tycker o kolla upp det mer ingående vad som EGENTLIGEN gäller!
Jag har sett och märkt att de ibland rider på asfalterade cykel/gångvägar (ridskolan ligger i ett bostadsområde, med begränsade skogsvägar/grusvägar), dessa vägar de rider på ligger typ i anslutning till ridskolan. Det finns inga "förbud-att-rida-skyltar" uppsatta någonstans vad jag märkt. Är det ej tillåtet att rida på såna vägar, som insändaren skriver?
Sen att inte våga underteckna med sitt namn tycker jag är l ö j l i g t, det visar bara på en gnällspik som inte har ngt annat vettigt att göra, en sådan insändare är egentligen inte värd att svara på, eftersom man inte vet VEM man skriver till!
 
Ja jag vet inte, men det jag fått reda på är att det är tillåtet att rida på de vägar som även är avsedda för cykel. Däremot när det gäller enbart en gångväg, är det inte tillåtet och hästen skall ridas på vägen där bilar trafikerar.
 
skriv ett svar att om kommunen skulle ordna ridleder åt er istället skulle varken de i motionsspår, på vägen å de som är ute å går/cyklar träffa på er...

vi har fått en anlaggd lång grusväg avsedd bara för ridning hos oss :D
 
Vi ska ju rida på vägbanan eftersom hästen är ett fordon. Eftersom bilisterna avskyr oss rider jag ibland på gångbanan, möter jag någon lämnar jag gångbanan och skiter hästen kliver jag av och sparkar undan det. Man måste ju kunna kompromissa! :)
 
Tycker det är sjukt att man får köra moped på gång/cykelväg, men inte rida...

Eller ja det kanske man inte får egentligen? :confused:
Det är då många som gör det i alla fall.
 
Vanlig moped (30 km/h) får köras på de flesta cykelvägar om inte förbudsskylt finns.
 
Nej, man får inte rida på vare sig gång- eller cykelvägar där blå påbudsskylt för dessa är uppsatt. Det innebär i sig att inget annat får framföras på den vägen, typ häst och ryttare. Däremot får man rida på vanliga bilvägar men det är ju högst olämpligt.

Vid såna lägen som insändaren beskriver tycker jag man ska kontakta kommunen eftersom ridskolan ligger så dåligt till att det råder stor brist på ridvägar för dem. Det de kan göra är att sätta upp påbudsskyltar för ridning på vissa vägar eller/och anlägga ridstigar vissa bitar.

DEtta borde verkligen göras ofta och det kommer säkert mer och mer i och med att det numera finns så många hästar nära eller i tätbebyggt område. Motionsspår får man heller inte rida i såklart. FÖrutom faran för motionerare det innebär förstörs också underlaget.

Men insändaren borde ha haft en lite mer konstruktiv anda tycker jag. Detta är säkert ett problem för ridskolan också.
 
Vad sägs om detta då:

Vi har haft en jättelång och fin slinga i skogen som vi har ridit på i säkert 30 år.
Pga vi har ridit där har den inte växt igen och det har blivit en fin ganska bred stig eftersom det är väldigt många hästar som har gått där under åren.

Va Bra!! tyckte kommunen och la ut lite spån och vips så förvandlades vår ridled till en motionsslinga med ridförbud!! :mad:
 
Nej, man får inte rida på vare sig gång- eller cykelvägar där blå påbudsskylt för dessa är uppsatt.

Detta är taget ur hästmyrans inlägg, och det förklarar ju varför man fick tillåtelse att rida på cykelvägen. På den väg jag hade i åtanke och som var till diskussion, är inte skyltar upphängda med lika väl en cykel och gångväg.
 
Åhh, jag visste inte att det var tillåtet att leda en häst där det finns "ridning-förbjuden" skyltar. Hade jag vetat det för ett par år sedan så hade jag lätt kunnat slippa ett antal obehagliga utskällningar från diverse griniga surkärringar i området där jag hade min häst förut...

Där ser man, man lär så länge man lever... :smirk:
 
Blev lika arg jag när jag läste det i tidningen....
Fast jga trodde att det rörde sig om ett annat stall....inte Ridskolan på Teleborg.

I vilket fall som helst tycker jag att ok, man ska inte rida på cykelvägar/gångvägar om man inte måste....å när jag var 10-12 år var det jätteroligt att rida i bostadsområdet då alla tittade å hälsade å tyckte att hästen var sååå fin. Men nu har jag ändrat uppfattning lite... Däremot så tycker jag att det är helt sjukt då det inte finns något annat altervativ för att ta sig till "skogen" eller grusvägar...

Hade mina hästar i ett annat stall i samma område tidigare...jag mötte en par en gång MITT UTE I SKOGEN, PÅ EN LITEN STIG som tyckte att vi skulle plocka upp skiten efter oss...

Dumt iaf är det...har funderat på att svara honom...
 
För att ta sig iväg från gården där jag rider så måste man rida en bit på en gång/cykelbana. Har träffat på poliser och folk när jag ridit där och ingen har sagt nåt så jag antar det är ok där jag rider. Försöker ju naturligtvis hålla mig så mycket mot kanten det går.
Men genom bostadsområden på vägar kan man väl inte klaga så länge man rider klokt och håller sig på vägen. Man får ju rida på vägar.
 
Juridiskt är insändare, vad jag förstår, helt korrekt. Att man sedan väljer en lite olycklig formulering (unga ryttarinnor som tycker det är ballt?!) är kanske en smula olämpligt, men var och en väljer sitt eget uttryckssätt.

Som både ryttare och motionär tycker jag det är för dj*igt när man ser ryttare som rider ut i skogsmark där hästarna förstår - trots att det mycket tydligt klargjorts att detta är förbjudet. När man som ryttare har det dåliga omdömet att rida på motionsslingor så dessa förstörs (jo, hästar går väldigt hårt åt marken). Jag blir överförbannad när jag ser sånt och drar mig inte för att kasta mig in i en diskussion med ryttarna ifråga.

Omdömeslös ridning kommer i längden minska toleransen hos omgivningen. Jättesynd och onödigt.
 
Som både ryttare och motionär tycker jag det är för dj*igt när man ser ryttare som rider ut i skogsmark där hästarna förstår - trots att det mycket tydligt klargjorts att detta är förbjudet. När man som ryttare har det dåliga omdömet att rida på motionsslingor så dessa förstörs (Omdömeslös ridning kommer i längden minska toleransen hos omgivningen. Jättesynd och onödigt.


Håller med om det påtalats att det är förbjudet... Men vad gör man om kommunen äger ett stall som ligger så till i ett område att det inte finns någon annan väg att ta från stallet till "skogen" än cykelväg??
 
Man ställer en skrivelse till kommunen där man förklarar läget och undrar hur man ska hantera det. Vilken lösning föredrar de?
 
Hi,hi läste fel och trodde det var DU som skrivit insändaren, blev lite förvirrad :confused:, trodde du var hästvän... :D
Mvh. Matten
 
överlag så är nog vi hästfolk lite flata av oss. när det gäller annat ex. golfbanor så brukar det finnas med i kommunplanen (där finns ex.vis även bostadsområden, industriområden, rekreationsområden osv med).
upp till kamp! :bump:
gå till din kommunpolitiker och kräv att få vara med vid planeringen! :bump:
lika naturligt som att cykelvägar, gångstigar och motionsspår finns med, lika självklart ska rid- och körvägar finnas med.
förutom att det är service till de egna kommuninnevånarna så är det positivt för turistnäringen inom kommunen.
dessutom kan man påpeka att 20 % av böndernas intäkter kommer direkt eller indirekt från hästnäringen.
så det så!!! :bump: :bump: :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp